miercuri, 29 februarie 2012

Dan LUCA – articol în Ziarul Financiar – “Multinaţionalele cheltuie zeci de milioane de euro pentru lobby la Bruxelles”

Vă recomand un nou material despre lobby-ul de la Bruxelles, despre serviciile de consultanţă şi sumele care sunt rulate în activităţile de comunicare. Articolul integral a fost publicat de Ziarul Financiar.

........

De 15 ani îmi desfăşor activitatea în Bruxelles-ul european. Mai precis în sectorul privat al afacerilor europene. Nu sunt singurul care mă poziţionez pe această piaţă, cam alţi 50.000 oameni derulează acţiuni asemănătoare. Nici măcar nu pot să spun că sunt singurul român de la Bruxelles care trăieşte "în jurul instituţiilor europene".

Câteva consideraţii despre serviciile de consultanţă ale unei capitale europene, care, paradoxal, se extind de la an la an (noi ţări în Uniunea Europeană, mai multă legislaţie de la Bruxelles în "sferele naţionale", mai multe evenimente în Bruxelles, etc). Consultanţii sunt masiv reprezentaţi în Bruxelles, având în vedere plaja largă de activităţi derulate în capitala europeană. Nu întâmplător cele peste 300 de companii de consultanţă îşi prezintă serviciile celor interesaţi, oferta fiind diferită ca preţ sau calitate de la o marcă la alta.

Un clasament al firmelor de consultanţă nu e uşor de realizat. În opinia mea, acestea se grupează în 4 categorii mari: specializate pe relaţiile cu presa (PR), pe lobby-ul legislativ (PA), pe managementul proiectelor europene şi pe managementul asociativ. Unele firme din Bruxelles se pot încadra în fiecare din cele 4 categorii, fiind aşa-numitele "full-service", altele doar în una sau două.

Analizând firmele de "Public Relations" observăm mari jucători pe piaţă: Burson-Marsteller, Hill & Knowlton, Ogilvy (aparent firme aflate în competiţie, dar aparţinând aceluiaşi grup - WPP), Edelman, Fleishman Hillard, Pleon, Chelgate, Interel, Weber Shandwick. Sunt nume care impun respectul în Bruxelles când vorbim de expertiză pe comunicare.

Când spui Bruxelles, zici automat "lobby". Când e vorba de un lobby eficient Kreab Gavin Anderson, GPlus, Cabinet DN, EPPA şi FIPRA, sunt mărcile care fac diferenţa.

Dacă atenţia vă este îndreptată către o pagină de web a unui DG (Directorat General al Comisiei Europene) sau un reportaj video despre, să zicem, eficienţa energetică la nivel comunitar, să fiţi sigur că toate acestea sunt produse de către consultanţi. Cele mai cunoscute companii care au ca principală activitate "EU project management" sunt: Tipik, ECORYS, Mostra, Qwentes şi Gopa Cartemill.

Nume faimoase la Bruxelles, ca Kellen Europe, MCI sau AGS, fac parte din a patra categorie, cea a consultanţilor de "association management".

Pentru ca peisajul să fie complet, trebuie amintite şi organizaţiile sectoriale, care reprezintă interesele a diferiţi consultanţi în Bruxelles, precum The European Public Affairs Consultancies' Association (EPACA) sau The Society of European Affairs Practitioners (SEAP).

Sunt deja zeci de români care activează cu succes în domeniul consultantei europene de la Bruxelles.

Sumele alocate la Bruxelles de către multinaţionale pentru comunicare sunt fabuloase. Un studiu al EurActiv, realizat în 2009, a evaluat bugetul de comunicare al celor aproximativ 400 corporaţii inserate în Bruxelles (vorbim doar de birourile de afaceri europene) la aproximativ 71 milioane de euro anual. Aceasta cifra este doar raportată la sectorul privat. Fără nici o problemă putem adăuga aproximativ alte 50 milioane europene pe an puse la dispoziţia consultanţilor de către instituţiile europene.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu