A fi intraprenor în capitala
Europei nu este imposibil, chiar şi pentru un român la început de drum. Într-un
recent material
publicat de Cariere am prezentat câteva idei despre “Cum să faci bani în
afacerile europene din Bruxelles?”.
...................
“Bruxelles – noua capitală a
Europei”, “Bruxelles – Înalta Poartă”, “Bruxelles-ul decide pentru noi”, sunt doar
câteva dintre stereotipurile pe care le întâlnim în presa românească şi care ne
marchează fără să vrem, poate, existentă. De 15 ani trăiesc în acest amestec
cultural, pe care încerc să-l decriptez, segmentez şi să îi propun noi
˝produse˝.
De 5 ani sunt implicat direct
sau indirect în ghidarea celor care doresc să-şi caute un rost în Bruxelles. Un
loc fascinant, plin de oportunităţi, dar şi suprasaturat de competiţie pe
fiecare sector. Asta nu înseamnă că trebuie să te descurajezi, dar în acelaşi
timp e bine să ai şi o abordare adaptată realităţii.
De când predau cursuri studenților preocupați de descoperirea Bruxelles-ul european sunt surprins de
vidul de cunoştinţe pe care îl au. Nu pot să îmi imaginez că majoritatea
facultăţilor care tratează problematica comunitară, şi sunt sute acum la
nivel european, nu acordă nicio importanţă explicării “pieţei afacerilor
europene”. Este ca şi cum ai juca un meci de fotbal cu o singură echipă, fără a
lua în considerare echipa adversă. Motivat de această “nişă” am lansat, prin
intermediul companiei de consultanţă pe care o coordonez, încă din 2011, un
training special, despre cele “50.000 de joburi din sectorul privat al
afacerilor europene”. Iar reacţiile participanţilor - şi am ţinut deja 5
sesiuni de informare - au fost: “Dar nimeni nu ne-a zis de aşa ceva”, “De ce nu
ni se explică acest segment de piaţă la universitate?”, “Am pierdut doi ani
prin concursuri EPSO fără să îmi dau seama că pot să îmi găsesc un loc de lucru
în federaţii industriale”.
Prospectând piaţa, am observat
că există un segment subapreciat la nivelul ofertelor de Bruxelles. Este
domeniul antreprenorilor, dar mai ales, aşa cum zicea recent Richard Branson,
cel al intraprenorilor, adică al angajatului “căruia i se oferă libertatea şi
sprijinul financiar necesare pentru a crea noi produse, servicii şi sisteme,
care nu trebuie să se supună rutinei sau protocolului obişnuit al companiei”.
Împreună cu Maria Laptev am
lansat astfel o nouă ofertă, în special pentru cei care doresc să deruleze
afaceri în Bruxelles. Intitulat simbolic “Cum să faci bani în afacerile
europene din Bruxelles?”, încercăm să ghidăm pe cei interesati în a alege calea
cea mai bună spre reușită.
Maria cunoaște Bruxelles-ul șisectorul privat al afacerilor europene mai bine
decât orice expert și nu
întâmplător este acum Directorul Executiv al ECPA (European Center for Public
Affairs).
Repet, sunt contracte de
milioane derulate în capitala Europei. Sumele alocate la Bruxelles de către
multinaţionale pentru comunicare sunt fabuloase. Un studiu dat publicităţii a
evaluat bugetul de comunicare al celor aproximativ 400 corporaţii inserate în
Bruxelles (vorbim doar de birourile de afaceri europene) la aproximativ 71
milioane de euro anual. Această cifră este doar raportată la sectorul privat.
Fără nici o problemă putem adăuga aproximativ alte 50 milioane europene pe an
puse la dispoziţia consultanţilor de către instituţiile europene.
Sper ca noua inițiativă, cea a unui training despre “actorii de Bruxelles”
și despre serviciilede
consultanță de care au nevoie,
să prindă la public. Așteptăm cu mare interes ziua de 25 octombrie
2012, data primei prezentări.
Dan LUCA / Bruxelles
Salut,
RăspundețiȘtergereEste foarte interesanta tema pe care o abordezi si sunt interesat de cum as putea participa la prezentarea din luna Octombrie. Astept un raspuns cu interes.
Gabriel Daia
Informatii practice pentru a participa la trainingul din 25 octombrie se pot accesa la adresa
RăspundețiȘtergerehttp://www.dlinternational.be/money25102012.html