Educaţia
românească, spune Laskaris
Tsakoumakis, nu este la pământ. Acesta ar sfătui pe oricine să aleagă o
facultate din România, iar masterul şi doctoratul să îl urmeze în străinătate.
Grecul consideră că în România nu se învaţă prea mult şi fără rost, fiind de
părere că specializarea te învaţă să reacţionezi corect, în timp ce
cunoştinţele generale să prevezi.
Fiind în
România de 20 de ani, nu consideră o ţară în care afacerile nu se fac cu
onestitate. “Românii sunt ca şi grecii, lucrează mult pe prietenie şi relaţie
personală”. “Toate rezultatele pe care le-am obţinut aici le-am produs cu
echipa mea din România, pe care nu aş
schimba-o cu nicio altă echipă din vreo altă parte a lumii”.
Al treile mit
detronat este cel conform căruia “producţia din România a murit de mult”. Şi ca
exemplu, grecul aminteşte de unităţile industriale care produc pentru rafinării
petroliere, de firmele din sfera high-tech şi de Aerostar Bacău, care deruleazã
export în Brazilia.
Mitul patru,
care poate sperie pe mult, “viitorul României sună sumbru”, este şi el
combătut. “Tocmai datorită educaţiei lui, românul e deschis la orice, poate
implementa repede tehnologii, se poate adapta”. “Viitorul României nu e
puternic, e foarte puternic, poate un pic ameninţător pentru celelalte ţări din
regiune”.
Românii nu au o
mentalitate păguboasă, însă din păcate, lucrurile mai puţin bune se bucură de o
prea mare mediatizare, consideră grecul.
La capitolul
investitori, Laskaris nu este de acord cu “zvonistica” conform căreia aceştia
sunt atraşi doar de mâna de lucru ieftină – “Crezi că Airbus vine pentru mâna
de lucru ieftină?”. “Dacă nu există specializare de vârf, nu deschizi nici
consignaţia, darămite uzina”, glumeşte, însă are mare dreptate. “În România
poţi să produci orice, dar trebuie să se bată palma pe domeniile de vârf, pentru
că acolo se câştigă cel mai bine”.
Şi nu cel mai
puţin important, ultimul mit “desfiinţat” de grec este cel care plasează
România în coada regiunii. Existând potenţialul de creştere în domenii
productive, care nu stagnează la un anumit nivel precum comerţul sau
serviciile, suntem de departe mult mai bine poziţionaţi decât vecinii.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu