Tinerii ar trebui să îşi dezvolte competenţele IT, antreprenoriale
şi cetăţeneşti, însă, conform unui recent raport
al Comisiei Europene România se numără printre cele nouă state europene în
care eleviilor li se predau acestea mult prea târziu.
Raportul mai arată că integrarea acestor materii în rândul
disciplinelor de bază atrage necesitatea ca şcolile să-şi modifice sistemele de
predare, obiectivele în ceea ce priveşte învăţarea, dar şi metodele de
evaluare.
În România
încă se insistă pe materii teoretice – matematică, ştiinţe, şi totuşi, numărul
tinerilor care obţin diplome în studii superioare pe aceste domenii este în
scădere. În plus, şomajul este la cote extreme de mari, tot din cauza pregătirii
tinerilor care nu ţine pasul cu cerinţele
de pe piaţa muncii.
Problema există la nivel european, fiind şi alte state
care nu s-au adaptat încă suficient la contextul actual, deşi încă din 2006 la
nivelul UE au fost definite opt competenţe-cheie pentru învăţarea pe tot
parcursul vieţii sub formă de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini: comunicarea
în limba maternă; comunicarea în limbi străine; competenţa matematică şi
competenţe de bază privind ştiinţa şi tehnologia; competenţa digitală;
competenţe sociale şi civice; spiritul de iniţiativă şi cel antreprenorial;
capacitatea de a asimila tehnici de învăţare; conştiinţa şi expresia culturală.
„Numai prin dotarea copiilor şi a tinerilor cu
competenţele necesare, inclusiv cu competenţe transversale, vom asigura
mijloacele prin care Uniunea Europeană va putea să rămână competitivă şi să
valorifice oportunităţile economiei bazate pe cunoaştere", este de părere
Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educaţie, cultură, multilingvism
şi tineret.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu