Guvernul a readus
în discuţie tema alegerilor regionale şi descentralizarea în România, în
special pentru o mai bună absorbţie a fondurilor europene, dar nu numai. Să ne
amintim că şi acum câţiva ani, când se discuta despre posibilităţi asupra
modului de alegere a parlamentarilor europeni în România, Vasile Puşcaş
propunea chiar alegeri pe circumscripţii regionale.
Părerile
politicienilor şi specialiştilor sunt împărţite în privinţa descentralizării.
Subiectul nu este deloc simplu, această nouă abordare atrăgând după sine o
serie de schimbări ce ar necesita timp pentru o implementare corectă şi
completă.
Consider importantă
în primul rând înţelegerea teoretică a termenilor. “Conform dicţionarului regionalizarea înseamnă “împărţirea în regiuni sau districte administrative: a aranja regional”. Regionalizarea
este adesea confundată cu regionalismul şi este considerată de unii ca fiind o
ameninţare la adresa statutului naţional. Regionalizarea nu este o ameninţare la unitatea teritorială a României.
Adepţii procesului de descentralizare nu doresc să dezintegreze ţara ca stat ci
urmăresc să-i îmbunătăţească performanţele economice printr-o guvernare de
tipul multi-nivel”, explică specialistul Graţian
Mihăilescu într-un articol publicat recent, delimitând în acelaşi timp şi
semnificaţia noţiunii de “descentralizare” de cel de “federalizare” –
“Descentralizarea nu este altceva decât o garanţie a stabilităţii unei
democraţii funcţionale. România este
membră a UE, iar în Europa principiul subsidiarităţii este un termen de bază. Europa este una a colectivităţilor locale descentralizate, care permit o
colaborare şi dezvoltare mai rapidă a regiunilor şi a comunităţilor locale”.
"Este
apropierea administraţiei de cetăţean, pe de o parte, şi, pe de altă parte,
apare un instrument de planificare şi de coordonare strategică, la nivel
regional, necesar mai ales promovării marilor proiecte de investiţii, finanţate
în special cu bani europeni", a subliniat recent Corina Creţu.
Dacă se
intenţionează aplicarea reîmpărţirii administrative este nevoie de organizarea
unui referendum, unde este imperativ ca pentru validarea acestuia să se obţină
50% plus 1 din voturile cetăţenilor.
“Regionalizarea nu
va fi făcută pe criterii etnice, ci pe criterii de dezvoltare, economice,
obiectivul principal al organizării administrative, respectiv a înfiinţării
regiunilor administrative fiind micşorarea decalajelor de dezvoltare”, afirma
acum câteva zile vicepremierul Liviu Dragnea,
Ministrul Dezvoltării Regionale şi a Administraţiei Publice.
Cine va conduce
regiunea, deci pe cine vor trebui să aleagă cetăţenii ? “Regiunea va fi
condusă de un preşedinte ales prin vot direct de cetăţeni. Acest lucru nu se va întâmpla însă din 2013 sau 2014, după ce proiectul va
deveni lege. Într-o primă fază, intermediară, preşedintele Consiliului Regional
va fi ales de consilierii judeţeni şi locali. Din 2016, când sunt programate
viitoarele alegeri locale, preşedintele Regiunii, va fi ales însă prin vot
direct de cetăţeni. Până la alegerea directă a preşedintelui Regiunii, actualii
şefi de Consilii Judeţene vor îndeplini funcţia de vicepreşedinţi ai
Regiunilor.
„Preşedintele
Regiunii nu va fi şeful preşedinţilor de Consilii Judeţene, nu vor fi raporturi
de subordonare, pentru că regiunea are nişte atribuţii, iar judeţele alte
atribuţii”, afirma Marian Oprişan. „Nu voi fi subordonat
preşedintelui Regiunii, pentru că nu Regiunea va putea da ordine. Dacă judeţele
nu se înţeleg pe un proiect european, regiunea hotărăşte care este soluţia”,
explică şi Nicuşor
Constantinescu, preşedintele Consiliului Judetean Constanţa. “Regiunile vor
co-exista împreună cu judeţele”.
Un alt for de
conducere regional, va fi Consiliul, un mini-Parlament local. Conform
proiectului USL, fiecare regiune va avea un preşedinte, dar şi un parlament
local, din care vor face parte primarii reşedinţelor de judeţ, dar şi
preşedinţii consiliilor judeţene. Şi consilierii regionali urmează să fie aleşi
prin vot de cetăţeni începând cu 2016. Judeţele vor da un număr diferit de
consilieri regionali, în funcţie de populaţia deţinută.
“Preşedintele
Regional şi Consiliul Regional urmează să conducă de facto regiunea. Bugetele
regiunilor vor fi alcătuite din bugetele locale, fondurile europene şi de
coeziune”, explică
Gândul.
Tot acelaşi
material abordează şi noul statut al Prefectului, într-o formă nouă după o
reîmpărţire, dar şi modalitatea de alegere a “capitalei” regiunii.
Există şi o a
doua variantă posibilă de alegeri – “alegeri indirecte, adică preşedintele
Consiliului Regional şi Consiliul Regional va fi ales de toţi primarii şi
consilierii judeţeni din regiunea respectivă”.
Premierul Ponta
insistă pe regionalizarea ţării în 2013, însă se dezbate încă dacă data posibilelor
alegeri regionale să coincidă cu cea pentru Parlamentul European, din 2014; dacă
acest lucru se poate realiza atât de curând, sau rămâne la stadiul de proiect
până în 2016.
România ar urma
să aibă 8 regiuni de dezvoltare, care ar elimina denumirile istorice. Vom vorbi probabil de 4 sau 5 judeţe grupate într-o regiune, de genul: sud,
sud- vest, centru, nord-vest, etc.
Sunt şi păreri
contradictorii inclusiv în privinţa numărului de regiuni - ,,Cele opt regiuni
cum sunt ele acum trasate din punctul meu de vedere sunt prea mari multe dintre
ele. Vă dau exemplu Moldova, nord-estul: patru milioane de oameni. Clar că ar
trebui împărţită în două. Trebuie să ţi cont de anumite activităţi culturale, istorice între judeţele respective.
Dar cel mai important lucru este care sunt competenţele", a precizat
democrat-liberalul Vasile
Blaga.
Dezbaterile
privind proiectul regionalizării şi cel al alegerilor regionale se poartă în
interiorul partidelor politice din România de multă vreme. Clujeanul Horea
Uioreanu consideră că este prematură discuţia privind alegerile regionale, atâta timp cât nu
există o trasare a noilor regiuni.
În privinţa oraşului, acesta afirma la sfârşitul anului
trecut: “E clar că Clujul va fi centru regional, nu se poate pune problema să
fie altfel. Eu apreciez dorinţa
celor de la Bihor, dar nu ne putem întoarce 100 de ani înapoi în timp. Nu se
poate compara Clujul cu Bihorul, şi ca potenţial economic, şi universitar. Se poate găsi o altă variantă, să preia Bihorul
conducerea unei regiuni, cu Satu Mare, Sălaj, etc”.
“Înainte de
orice schimbare administrativă este nevoie de o diagnoză a filozofiei statului
– cultura şi tradiţia politică a fiecărui stat este foarte importantă. Este
important să se analizeze în acelaşi timp condiţiile externe, precum
oportunităţiile financiare comunitare”, preciza acum câţiva ani Jan
OLBRYCHT, în cadrul unui eveniment organizat la Bruxelles.
În prezent, la
Bruxelles, reprezentanţele regiunilor din statele membre (toate provinciile
italiene, landurile germane, regiunile slovace) desfăşoară o intensă activitate
de lobby, se ocupă de managementul proiectelor europene sau de comunicarea
externă. Una dintre cele mai de succes reprezentanţe regionale
deschise la Bruxelles este “Comunitatea
Valenciana”. Reprezentând o zonă populată a Spaniei (aproximativ 5 milioane
de locuitori, 10% din populaţia Spaniei, Valencia fiind cel de-al treilea mare
oraş al Spaniei) această zonă a cunoscut una dintre cele mai rapide creşteri
economice din Uniunea Europeană. Una dintre cauze a constituit-o probabil şi
deschiderea unei reprezentanţe la Bruxelles care să reprezinte interesele zonei
respective în capitala Europei.
Reprezentanţa Regiunii Centru din România este vizibilă în capitala Europei, judeţele din România sunt
reprezentate la Bruxelles prin Uniunea Naţională a
Consiliilor Judeţene din România. Regionalizarea şi alegerile regionale ar
schimba implicit şi schiţa de reprezentare regională în Bruxelles.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu