vineri, 11 aprilie 2014

Dan LUCA – articol în Jurnal de Dâmboviţa – “Impactul tehnologiei asupra campaniilor electorale”


Jurnal de Dâmboviţa publica în această vineri articolul meu despre felul cum se utilizează noile mijloace de comunicare în campanile electorale, personalizând astfel mesajul către alegători.

Redau în continuare materialul integral:
…………..

Statisticile arată că aproape 9 milioane de români folosesc internetul. Evident, aceştia pot fi consideraţi o parte importantă a electoratului alegerilor europene. De exemplu, la alegerile prezidenţiale din 2009 interesul pentru internet a fost neaşteptat, lucru considerat de specialiştii în comunicare o victorie a internetului asupra televiziunilor.

Tendinţa nu este valabilă doar la noi, ea manifestându-se atât la nivel european, cât şi peste Ocean. Dacă este să revin asupra alegerilor pentru Parlamentul European din 2009, o surpriză a fost activitatea profilului instituţiei pe cele mai cunoscute dintre reţelele sociale.

Barack Obama şi-a recâştigat funcţia de preşedinte al SUA în 2012 după o campanie în care apăruseră deja mesajele electorale pe reţelele sociale, „au fost angajaţi 42 de matematicieni şi ingineri cu doctorat, care au realizat modele de intenţie de vot şi de strângere de fonduri. La acest grup s-au alăturat alţi 86 de experţi în elaborarea modelelor”.

În 2016 se doreşte însă o reală personalizare a acestora – „În noaptea electorală din 2008 am făcut o singură postare pe Twitter, pentru că am crezut că este o tehnologie stupidă, care nu va duce nicăieri”, a recunoscut Jim Messina artizanul campaniei.

În anticiparea alegerilor din 2016 însă, consilierul politic a decis să facă un tur prin Silicon Valley, pentru a discuta cu directorii de la Google, Facebook şi Apple, dar nu numai, pentru a gândi o campanie electorală modernă. Concluzia? „140 de aplicaţii diferite la nivel intern” nou create, a asigurat Messina, care a prognozat pentru 2016 o escaladare a cheltuielilor în publicitate şi în campanii de mobilizare prin telefonul mobil.

Pentru campania din 2012 „creatorii” ei au primit ulterior chiar şi o distincţie din partea organizatorilor „Oscarurile internetului”. „O campanie istorică şi care a combinat într-o manieră stralucită bunul simţ politic şi geniul tehnologic pentru a se transforma într-o armă secretă ce a dus la realegerea lui Barack Obama în funcţia de preşedinte”, au explicat cei de la Webby Awards.

Campania pentru Casa Albă (2016) a început deja, specialiştii anunţă că vom asista la campania cea mai tehnologică din istorie. Fără îndoială, putem să ne aşteptăm la o campanie dinamică, la fel ca şi în 2008 şi în 2012. De câţiva ani, Obama a devenit idolul politicienilor, brandul politic cel mai cunoscut, chiar şi în Uniunea Europeană. În sistemul american, cei care vor să aibă puterea luptă pentru ea, nu o obţin în spatele uşilor închise.

Dezbaterile din arena europeană sunt acum destul de des asociate cu modul în care se derulează campania prezidenţială din America. Jaume Duch, purtătorul de cuvânt al Parlamentului European, sublinia că „întreaga campanie devine mai pan-UE şi mai politică pentru că avem programe comune şi priorităţile UE pentru a le dezbate”. „Acest lucru este în interesul cetăţenilor”, completa el.

Pentru prima dată, conform ultimelor propuneri, candidaţii din partea marilor familii europene la şefia Comisiei se confruntă în cadrul unor dezbateri televizate, în săptămânile dinaintea alegerilor UE programate pentru perioada 22-25 mai, aşa cum sugera cu ceva timp în urmă şi Barroso, preşedintele actual al Comisiei Europene.

„Personalizarea şi politizarea campaniei electorale va stimula prezenţa la vot şi servesc în a aprofunda legitimitatea democratică a Uniunii Europene”, arăta recent şi europarlamentarul liberal Andrew Duff.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu