Jurnal
de Dâmboviţa publica în această vineri articolul meu despre felul cum se
utilizează noile mijloace de comunicare în campanile electorale, personalizând
astfel mesajul către alegători.
Redau în continuare materialul integral:
…………..
Statisticile arată
că aproape 9 milioane de români folosesc internetul. Evident, aceştia pot fi
consideraţi o parte importantă a electoratului alegerilor europene. De exemplu,
la alegerile prezidenţiale din 2009 interesul pentru internet a fost
neaşteptat, lucru considerat de specialiştii în comunicare o victorie a
internetului asupra televiziunilor.
Tendinţa nu este
valabilă doar la noi, ea manifestându-se atât la nivel european, cât şi peste
Ocean. Dacă este să revin asupra alegerilor pentru Parlamentul European din
2009, o surpriză a fost activitatea profilului instituţiei pe cele mai
cunoscute dintre reţelele sociale.
Barack Obama şi-a recâştigat funcţia de preşedinte al SUA în 2012 după o campanie în care apăruseră deja mesajele electorale pe reţelele sociale, „au fost angajaţi 42 de matematicieni şi ingineri cu doctorat, care au realizat modele de intenţie de vot şi de strângere de fonduri. La acest grup s-au alăturat alţi 86 de experţi în elaborarea modelelor”.
În 2016 se doreşte
însă o reală personalizare a acestora – „În noaptea electorală din 2008 am
făcut o singură postare pe Twitter, pentru că am crezut că este o tehnologie
stupidă, care nu va duce nicăieri”, a recunoscut Jim Messina artizanul
campaniei.
În anticiparea
alegerilor din 2016 însă, consilierul politic a decis să facă un tur prin
Silicon Valley, pentru a discuta cu directorii de la Google, Facebook şi Apple,
dar nu numai, pentru a gândi o campanie electorală modernă. Concluzia?
„140 de aplicaţii diferite la nivel intern” nou create, a asigurat Messina,
care a prognozat pentru 2016 o escaladare a cheltuielilor în publicitate şi în
campanii de mobilizare prin telefonul mobil.
Pentru campania din
2012 „creatorii” ei au primit ulterior chiar şi o distincţie din partea
organizatorilor „Oscarurile internetului”. „O campanie istorică şi care a
combinat într-o manieră stralucită bunul simţ politic şi geniul tehnologic
pentru a se transforma într-o armă secretă ce a dus la realegerea lui Barack
Obama în funcţia de preşedinte”, au explicat cei de la Webby Awards.
Campania pentru
Casa Albă (2016) a început deja, specialiştii anunţă că vom asista la campania
cea mai tehnologică din istorie. Fără îndoială, putem să ne aşteptăm la o
campanie dinamică, la fel ca şi în 2008 şi în 2012. De câţiva ani, Obama a
devenit idolul politicienilor, brandul politic cel mai cunoscut, chiar şi în
Uniunea Europeană. În sistemul american, cei care vor să aibă puterea luptă
pentru ea, nu o obţin în spatele uşilor închise.
Dezbaterile din
arena europeană sunt acum destul de des asociate cu modul în care se derulează
campania prezidenţială din America. Jaume Duch, purtătorul de cuvânt al
Parlamentului European, sublinia că „întreaga campanie devine mai pan-UE şi mai
politică pentru că avem programe comune şi priorităţile UE pentru a le
dezbate”. „Acest lucru este în interesul cetăţenilor”, completa el.
Pentru prima dată,
conform ultimelor propuneri, candidaţii din partea marilor familii europene la
şefia Comisiei se confruntă în cadrul unor dezbateri televizate, în săptămânile
dinaintea alegerilor UE programate pentru perioada 22-25 mai, aşa cum sugera cu
ceva timp în urmă şi Barroso, preşedintele actual al Comisiei Europene.
„Personalizarea şi
politizarea campaniei electorale va stimula prezenţa la vot şi servesc în a
aprofunda legitimitatea democratică a Uniunii Europene”, arăta recent şi
europarlamentarul liberal Andrew Duff.
Dan
LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu