Printr-o scurtă
trecere în revistă a evenimentelor anului 2014, e evident că și ceea ce se va
petrece pe scena europeană în anul următor se va resimţi în România anului
2015. Importantă este anticiparea și cum reacţionăm.
Vă recomand cel
mai recent material pe care l-am pregătit pe această temă pentru cititorii Ziarului
Financiar, publicat joi, 18 decembrie.
……………………………..
Este oficial
“Anul european al dezvoltării”, dar din punct de vedere politic apropierea de
alegerile programate în Marea Britanie (luna mai) vor intensifica tensiunile legate de raportarea Regatului
Unit cu Uniunea Europeană şi chiar apartenenţa Londrei la Uniunea
Europeană.
Anul 2014 a
început cu “neliniştea” naţionaliştilor privind accesul liber al românilor (şi bulgarilor) pe piaţa muncii în ţările
UE, aplanate în următoarele luni, dar totuşi
anul se termină cu aceleaşi discuţii, axate acum mai mult pe limitarea
numărului de emigranţi.
Dacă anul 2014
a fost anul alegerilor noilor feţe din cadrul instituţiilor europene, anul 2015 trebuie să fie un an de acţiune. Va fi
crucial modul de abordare al crizelor, că e vorba de Rusia, de somaj, migraţie,
Statul Islamic, sau luările de poziţie în domeniul energiei. Sistemul european va intra într-o
viteză accelerată, pe de o parte din cauza
noii echipe instalate în Piaţa Schuman, dornică de a-şi promova
proiectele, pe de altă parte din cauza
“evoluţiei sistemului european”, impact direct al dezbaterii despre viitorul instituţiilor europene.
Noua Comisie
Europeană va lansa mecanismul de reindustrializare a UE, concomitent cu digitalizarea. Este de notorietate
proiectul beatificat deja de către cancelarul
Merkel, revoluţia industrială 4.0. Analiştii sesizează o consolidare indirectă a puterii Germaniei în UE. Franţa e tot mai tăcută, de
unde şi senzaţia că între cele două
fondatoare ale UE s-ar putea crea o prăpastie. Prezenţa României în cadrul Uniunii Europene,
coroborată cu acordurile
parteneriatelor pe care le are cu NATO sau parteneriatul strategic cu
SUA, vor impune o poziţionare foarte
clară, luând în calcul atât oportunităţile, cât şi pericolul.
Trebuie să
subliniez de asemenea din nou importanţa unei comunicări mai coerente, ca ţară, inclusiv la Bruxelles, profitând
mai mult de “aurul albastru” al României din
capitala UE, românii din Bruxelles-ul european. Reprezentarea României
în structura comunitarã trebuie
intensificată, mai ales în perspectiva preşedenţiei UE din a doua jumătate a anului 2019. România trebuie
să-şi consolideze reprezentarea sectorului
privat românesc în polul legislativ Bruxelles, având în vedere
particularităţile economiei
naţionale.
În altă ordine
de idei, România rămâne în continuare în afara spaţiului Schengen, discuţie ce nu va fi reluată înainte de
primăvara anului viitor. Să nu uităm de rolul pe care îl poate avea România în
aderarea Moldovei la Uniunea Europeană. Acordul de asociere a Republicii Moldova
cu UE odată semnat, permite Chişinăului să îşi depună în a doua jumătate a
anului 2015 cererea de aderare.
În urma
alegerilor din noiembrie 2014, liderii europeni au declarat că Moldova va rămâne un partener de încredere cu care vor
coopera pentru obţinerea tuturor
beneficiilor Acordului de Asociere în interesul tuturor cetăţenilor. Deja la sfârşitul anului 2014
Republica Moldova primea sprijinul Parlamentului European pentru a exporta fructe pe piaţa europeană, fiind
scutită de taxele vamale.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu