luni, 27 octombrie 2025

Dan LUCA – Editorial în Făclia: „Ministrul Afacerilor Europene”

Este cu adevărat utilă existența unui Ministru al Afacerilor Europene în guvernele statelor membre ale Uniunii Europene? Despre rolul, relevanța și impactul acestei funcții discut în editorialul meu de astăzi, publicat în Făclia.

 

---


Din când în când, este sănătos să ne oprim și să reevaluăm strategic anumite abordări. Relația României cu Uniunea Europeană a fost și rămâne un proces evolutiv. Astăzi, ne bucurăm de statutul de membru al unei uniuni politice și economice formate din 27 de state europene — un cadru care ne oferă stabilitate, oportunități și responsabilități.


Optimizarea relaționării cu Uniunea Europeană a fost o preocupare constantă a României, încă dinaintea aderării de la 1 ianuarie 2007. În anii 2000, în plin proces de negociere, Guvernul României avea un Ministru de Externe, un Ministru al Integrării Europene și un Ministru Delegat — Negociator-șef al României cu Uniunea Europeană. Mii de mulțumiri, pe bună dreptate, profesorului clujean Vasile Pușcaș pentru rolul esențial pe care l-a jucat în acea etapă.


Nu este nevoie să răscolim întreaga istorie administrativă a ultimelor două decenii — de la Departamentul de Afaceri Europene și până la diverse formule instituționale care au combinat Afacerile Europene cu Fondurile Europene. Important este să privim lucid spre viitor și să înțelegem cum putem deveni mai eficienți în această construcție complexă și multiculturală numită Uniunea Europeană.


E timpul să depășim polarizarea extremă de tipul „UE este totul” versus „să ne lase în pace UE”. Uniunea Europeană nu este totul, dar este, fără îndoială, foarte importantă pentru România. Să privim faptele: în 2025, contribuția României la bugetul Uniunii Europene este estimată la aproximativ 3,6 miliarde de euro, adică 1,4% din Venitul Național Brut. În același timp, în 2024, bugetul general al României a inclus circa 14,5 miliarde de euro din fonduri europene, adică 13,2% din totalul veniturilor bugetare.


Fondurile europene sunt, așadar, importante și trebuie absorbite eficient. Totuși, trebuie înțeles că ele nu înlocuiesc fondurile naționale, ci le completează. Uniunea oferă direcții de dezvoltare, instrumente financiare și cofinanțare pentru proiecte strategice. Poate că, într-un viitor nu foarte îndepărtat, vom vorbi despre un „buget UE” în sens deplin, dar până acolo mai avem de parcurs câteva etape esențiale.


Politicile europene sunt chiar mai importante decât fondurile. Unele statistici arată că peste 50% din cadrul legislativ românesc derivă din legislația europeană. Sistemul de competențe stabilit prin tratatele UE creează un ecosistem legislativ dinamic, care trebuie înțeles și gestionat profesionist. România, ca republică semi-prezidențială, își distribuie atribuțiile executive între Guvern și Președinte. Relația cu Uniunea Europeană se află, firesc, la intersecția acestor prerogative. Abia la câțiva ani după aderare, Curtea Constituțională a clarificat cine reprezintă România în Consiliul European — un exemplu grăitor al complexității acestei arhitecturi instituționale.


Într-un context internațional marcat de crize, de reașezări geopolitice și de dezbateri interne privind viitorul Uniunii, România trebuie să aibă o voce clară și coerentă la Bruxelles. Obiectivele strategice — adoptarea monedei euro, sprijinirea aderării Republicii Moldova la UE, consolidarea poziției României în cadrul politicilor comune — necesită o coordonare interinstituțională profesionistă. De aceea, reînființarea funcției de Ministru al Afacerilor Europene apare ca o soluție logică și utilă. Rolul acestui ministru ar fi de a facilita o cooperare coerentă între Prim-ministru, Ministerul de Externe și Administrația Prezidențială, pentru ca România să aibă o abordare sistematică, proactivă și unitară în cadrul european.


Uniunea Europeană nu este un simplu cadru birocratic, ci o platformă de dezvoltare și solidaritate. România are șansa — și responsabilitatea — de a participa activ la definirea viitorului european. Pentru asta, avem nevoie de claritate instituțională, de profesionalism și de o strategie coerentă. Un Ministru al Afacerilor Europene nu este doar o opțiune administrativă, ci un semn de maturitate politică.

 

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu