În 2011, Lazăr
Comănescu, actualul ambasador al României la Berlin, îmi explica importanţa
unei reprezentări active în Germania, cu ricoşeu puternic asupra activităţii
României în Uniunea Europeană.
În contextul
intenselor dezbateri ce se poartă la toate nivelele pe tema viitorului insituţiilor
europene, s-a concluzionat că Germania are nevoie de UE. Tocmai de aceea multe
decizii importante se iau la Berlin, capitala ţării care este o locomotivă
politică a Uniunii Europene actuale. Campania electorală din Germania pentru
euroalegerile din 2014 pare deja diferită de cea din 2009, putându-se vorbi acum
de lideri, procesul electoral se poate acum personaliza.
Sectorul privat
din Germania priveşte cu mare interes dezvoltările legislative comunitare,
încercând cu multe eforturi să intervină asupra acestora prin stategii de lobby
puternice. Membrii germani prezenţi în federaţiile industriale de la Bruxelles
au o voce cu mare rezonanţă.
Poziţionarea
favorabilă a ţării este susţinută de politici bine gândite. Prima lecţie pe
care o poate da Germania, este educaţia duală, care, dincolo de sistemul de
învăţământ general şi vocaţional, pune accent pe practica la angajatori. Nume
mari precum, de exemplu Mercedes-Benz primesc până la 2.000 de ucenici anual,
din care apoi, majoritatea rămân să lucreze în companie. Dacă este bună în
domeniul tehnologic, excelând prin fiabilitate şi excelenţă, Germania oferă o
altă lecţie – nu se aruncă în tranzacţii riscante.
Predau la
Bruxelles cursuri studenţilor veniţi din Germania pentru a “descifra” afacerile
europene. Deşi este doar o facultate axată pe jurnalism şi afaceri, cei care au
realizat curricula academică şi-au dat seama de importanţa afacerilor europene
şi astfel studenţii anului doi petrec o lună la Bruxelles, unde studiază
intensiv mecanismul comunitar.
Să ne îndreptăm
privirea spre relaţia dintre Germania şi România, una dintre cele mai
dezvoltate şi complexe relaţii ale României cu un stat membru UE. În contextul relaţiile economice
româno-germane trebuie subliniate investiţiile firmelor germane în economia
românească. Germania şi-a consolidat de la an la an poziţia în topul
partenerilor economici ai României. De cealaltă parte, ritmul de creştere a
exporturilor româneşti pe piata germană s-a situat în 2011 la cel mai înalt
nivel între toate statele membre UE.
Guvernul german
a liberalizat piaţa muncii, începând cu 1 ianuarie 2012, pentru anumite
categorii de lucrători din România. În Germania se află în prezent, conform
Oficiului Federal pentru Statistică, 142.880 de cetăţeni români (în statistică
fiind cuprinşi doar cei care deţin cetăţenia română, nu şi românii cu altă
cetăţenie).
Potenţialul
Germania este apreciat inclusiv la nivel de cetăţean. Un recent sondaj INSCOP evidenţia că 77% dintre românii intervievaţi au sentimente pozitive faţă
de Germania, pe locul I în top, comparativ cu atitudinea faţă de statele vecine
- Bulgaria (37%), Ucraina (32%) sau Ungaria (31%).
Germania nu
este afectată de criza europeană ceea ce face ca pentru moment aceasta să nu
aibă probleme în privinţa suportului cetăţenilor pentru proiectul european, dar
se pot întâmpla surprize în viitorul apropiat. Germania se află în pragul
alegerilor legislative, iar grupările eurosceptice ce sunt din ce în ce mai
prezente, îşi expun ideologia, diferită de cea promovată de actualul cancelar. Ştim
deja că o schimbare de “culoare” a Parlamentului german, va nuanţa semnificativ
şi viitorul Uniunii Europene.
Ţinând cont că
ceea ce se leagă de Germania contează atât de mult pentru UE şi cetăţenii
europeni, am scris mult pe blog despre aceste subiecte:
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu