M-am implicat
puternic în ultima perioadă în organizarea dezbaterilor privind viitorul institutiilor
UE, implicit a încurajării transmiterii viziunii româneşti pe acest subiect,
importantă pentru trasarea direcţiilor viitoare.
EurActiv publica
recent discursul doamnei Alina
Bârgăoanu, rector SNSPA, susţinut cu ocazia întâlnirii pe care am
organizat-o pe 27 mai 2013 la sediul Parlamentului European.
Redau în continuare
prelegerea acesteia:
………….
La nivelul UE se
discuta tot mai mult despre viitorul institutiilor europene, iar in Romania s-a
lansat dezbaterea pe tema regionalizarii tarii. Cat de importanta este
sincronizarea regionalizarii Romaniei cu reforma institutionala europeana?
Proiectul
regionalizarii administrative in Romania , indeaproape secondat de
cel al descentralizarii, mai complex, este dezbatut la nivel politic si
reflectat in presa nationala de aproximativ un an.
Repetam, avem
in vedere regionalizarea administrativa, in care regiunile reprezinta unitati
administrativ teritoriale, nu numai unele relevante statistic - sistemul NUTS
al UE. Calendarul implementarii acestei transformari de anvergura presupune ca
in iulie 2013 sa fie conturat cadrul legislativ al organizarii si functionarii
regiunilor, iar in septembrie-octombrie a.c. sa fie modificata Constitutia, in
urma unui referendum, pentru a oferi legitimitate proiectului.
Ministrul
Dezvoltarii Regionale, Liviu Dragnea , sustine ca “descentralizarea
administrativa este un proces care trebuie finalizat in acest an”, considerand
anul 2013 ultima oportunitate de a infiinta noile regiuni, avand in vedere ca
urmatorul an reprezinta deschiderea noii perioade financiare a UE.
In legatura cu
acest demers, subliniem cateva aspecte:
1. Obiectivul
unei reforme regionale trebuie sa fie dezvoltarea
Reforma regionala
trebuie conceputa ca o parghie esentiala pentru atingerea obiectivelor de
dezvoltare ale Romaniei. Ca si in cazul absorbtiei fondurilor europene, s-a
ajuns, si in cazul reformei regionale, la o supralicitare, chiar la o
deformare, la transformarea acesteia din parghie esentiala pentru dezvoltare,
intr-un scop in sine. Consider ca nu regionalizarea in sine este importanta, ci
contributia acesteia la dezvoltarea de ansamblu a Romaniei.
Nici
regionalizarea administrativa, nici descentralizarea, nici absorbtia fondurilor
europene nu mai trebuie privite/abordate drept scopuri in sine, ci mecanisme
care sa puna in miscare potentialul de dezvoltare al tarii. Prin dezvoltare
intelegand, evident, crestere economica, reflectata in cresterea PIB-ului, dar
si reducerea decalajelor intre cetateni, grupuri sociale, sectoare, regiuni,
organizatii, evitarea polarizarii, corectarea decalajelor, prevenirea adancirii
acestora sau a crearii unora noi.
Revenind la
dezvoltarea Romaniei, prin strategie de dezvoltare inteleg ceva diferit de un
plan de dezvoltare, oricat de detaliat ar fi acesta. Citand-ul pe cunoscutul
autor Joseph Stiglitz , laureat al Premiului Nobel pentru economie, strategia
de dezvoltare priveste transformarea intregii societati; ea propune o „viziune
cu privire la respectiva transformare, la modul in care va arata societatea in
20 de ani de acum incolo”.
Viziunea
„trebuie sa includa o perspectiva cu privire la transformarea institutiilor,
crearea unui nou capital social si a unor noi capacitati, in anumite cazuri,
chiar inlocuirea institutiilor traditionale care vor fi in mod inevitabil
slabite de procesul de dezvoltare propriu-zis”.
Procesul de
regionalizare ar viza tocmai acest proces de transformare a institutiilor,
uneori chiar inlocuirea institutiilor traditionale, crearea unui nou capital
social, si de organizare.
Credem, asa cum
ne-am exprimat si cu alte ocazii, ca, pana nu se clarifica viziunea strategica
(si nu cea referitoare la fondurile europene sau la reforma regionala, ci la
dezvoltarea Romaniei in general), eforturile in directia „cheltuirii banilor
europeni“ si a regionalizarii pot deveni aproape irelevante, poate chiar
periculoase.
2. Identitatea
regiunilor
Pana in
momentul actual, dezbaterea interna s-a axat pe delimitarea si denumirea
regiunilor si pe propunerea unor resedinte de regiune. Este adevarat ca toate
acestea, impreuna cu aspectele identitare care ar determina sustinerea
proiectului de catre romani, sunt importante si voi reveni la aceasta tema a
sustinerii publice.
Studiul
realizat de Consiliul Consultativ pentru Regionalizare (CONREG) propune o
analiza detaliata a situatiei economice si sociale a judetelor Romaniei, una
dintre concluzii fiind aceea ca cel mai bun model de constituire a regiunilor
este cel deja implementat in 1998 cu privire la regiunile de dezvoltare
regionala. Recomandarile cele mai relevante constau in includerea regiunii
Bucuresti-Ilfov in regiunea Sud (pentru a ridica nivelul de dezvoltare a celei
din urma, care a contribuit cu forta de munca la cresterea economica a regiunii
Bucuresti-Ilfov) si modificarea denumirilor regiunilor de dezvoltare cu
denumiri care sa trezeasca romanilor un sentiment de apartenenta fata de
regiune.
Mai mult decat
luarea de decizii privind componenta, limitele si denumirile noilor regiuni ale
Romaniei (de data aceasta cu personalitate juridica), procesul regionalizarii
cere hotarari cu o greutate si o miza mult mai pronuntate: atributiile noilor
autoritati regionale; limitele de competenta fata de nivelul central, dar si
fata de cel local; relatiile dintre regiuni; modalitatea de raportare la
autoritatile centrale si cele de la Bruxelles.
Regiunea sau,
mai precis, locul (potrivit terminologiei introduse de F. Barca ), ar trebui sa
fie definiti in termeni functionali. Prin aceasta intelegand un spatiu
teritorial “delimitat de existenta unor conditii care pot conduce la
dezvoltare, conditii care sunt mai pregnante decat in alte spatii teritoriale,
mai mari sau mai mici”. Ceea ce delimiteaza o regiune este tocmai existenta
acestor conditii favorabile dezvoltarii, conditii care sa o diferentieze in
raport cu alte spatii geografice. Delimitarea regiunii nu se face nici in
functie de numarul populatiei, nici de valoarea PIB-ului, ci de preganta,
unitatea acestor conditii potentiale pentru dezvoltare.
Cand vorbesc
despre identitatea regiunilor, despre existenta conditiilor care sa conduca la
dezvoltare, am in vedere:
a. identitate
economica - datele si tendintele demografice, profilul si costurile fortei de
munca; materiile prime; istoricul economic al zonelor - specializarea sau
potentialul pentru industrie/ agricultura/ servicii/ cercetare etc.;
b. identitatea
institutionala - atributiile; sursele de finantare; limitele de competenta;
relatiile dintre regiuni; relatia cu judetele, cu autoritatile centrale si cu
cele de la Bruxelles. In ceea ce priveste design-ul institutional, sunt
necesare raspunsuri la intrebari precum: ce fac regiunile?; preiau competente
ale ministerelor?; preiau competente de la local?
Cum retorica
este una a descentralizarii, prima varianta pare sustinuta. In acest caz,
exista pericolul unei decuplari de la curentul european, in care intalnim
notiuni si practici precum “joined-up government”, “cooperare
intrateritoriala”, “cooperare intraregionala” si “cooperare transregionala”,
precum si crearea de retele regionale, nu pe baza vecinatatii, ci a existentei
unor conditii de dezvoltare comune etc.;
c. identitatea
culturala, sentimentul de apartenenta; in acest punct, intervin alte intrebari
esentiale: ce legitimitate au structurile nou create?; ce rol au cetatenii?;
isi aleg ei reprezentantii?; cum pot fi responsabilizate regiunile? Tinand cont
de faptul ca nivelul participarii civice, publice si politice (mai putin cel al
participarii electorale) este foarte scazut in Romania, cum pot fi implicati
cetatenii in aceste procese care sa conduca la o responsabilizare si o
responsabilitate accentuata a noilor
actori regionali?
In sfarsit, in
ceea ce priveste identitatea regiunilor si identificarea acelor conditii care
sa permita delimitarea regiunilor in vederea crearii conditiilor de dezvoltare,
as mai ridica o problema. Nu am identificat in dezbaterea interna de pana acum
preocuparea de a distinge intre regiuni care sa serveasca obiective de coeziune/
convergenta si regiuni care sa serveasca obiective de competitivitate. Este
cunoscut faptul ca noua Politica de Coeziune este axata pe cresterea
competitivitatii regiunilor, prin investirea in crestere economica si crearea
de locuri de munca. Inca din perioada de programare 2007 - 2013, Politica de
Coeziune si-a schimbat directia, de la obiective pur axate pe convergenta si
coeziune, la obiective ce vizeaza competitivitatea. Pentru noua perioada
financiara aceasta directie este si mai evidenta. Retragerea finantarii in
cazul in care obiectivele stabilite nu sunt indeplinite (respectarea unui cadru
de performanta), concentrarea tematica a fondurilor pe un numar redus de
obiective, care sunt apoi detaliate prin prioritati de investitii, sunt aspecte
care dovedesc acest nou accent, foarte explicit, cel al politicii. Este vorba
despre „Lisabonizarea” Politicii de Coeziune, de armonizare a acesteia cu
tendinta globala in directia competitivitatii. Re-centrarea Politicii Regionale
si de Coeziune se intemeiaza pe constientizarea faptului ca dezvoltarea –
generic vorbind – nu poate fi realizata doar prin eliminarea ramanerilor in
urma (obiectivele de coeziune), ci si prin valorificarea punctelor forte
(obiectivele de competivitate).
Revenind la
Romania si la creionarea regiunilor, care sunt regiunile concepute pentru a
deveni competitive, pentru a fi poli de crestere, hub-uri de competitivitate in
domenii precum IT, cercetare-dezvoltare, industrii creative, servicii?
3. Reforma
regionala si absorbtia fondurilor europene - doua obiective corelate
In opinia mea,
relatia de tip cauza - efect intre realizarea reformei regionale si o mai buna
absorbtie a fondurilor europene este nerealista, creeaza asteptari nerealiste.
Este mai curand vorba despre corelarea celor doua obiective - ambele deosebit
de importante -, despre faptul ca preconizata reforma regionala ar conduce la
crearea infrastructurii institutionale si apoi umane, care sa contribuie la o
mai buna absorbtie a fondurilor si, in cele din urma, la dezvoltare si
bunastare. Dupa stiinta noastra, nici o cercetare nu a indicat drept cauza de
profunzime a unei slabe absorbtii a fondurilor absenta regiunilor, ci, mai
degraba: lipsa viziunii de dezvoltare pentru Romania; lipsa unei strategii de
atragere/ de antrenare a tuturor resurselor financiare si non-financiare
dintr-o societate; lipsa culturii si a practicilor de management de proiect in
mediul public SI in mediul privat; incapacitatea de a mentine in administratia
publica specialistii.
Exista,
evident, cateva avantaje pentru absorbtia fondurilor care ar decurge din
regionalizarea administrativa - planificarea si implementarea mai multor
Programe Operationale Regionale (cate unul pentru fiecare regiune),
implemenatarea, practic, a unor planuri de actiune pentru fiecare regiune in
parte, conform nevoilor si conditiilor individuale de dezvoltare (vezi discutia
despre identitatea regiunilor). Astfel de Programe Operationale Regionale ar fi
construite pe baza unei analize a problemelor si nevoilor regionale, specifice
unei comunitati mai restranse, realizata de catre acea comunitate. Varianta
actuala a unui singur Program Operational Regional, varianta aleasa de catre
Romania in perioada de programare 2007 - 2013, stabileste obiective pentru
regiunile de dezvoltare la nivel general, este discutabila. Nu toate cele opt
regiuni s-au confruntat si se confrunta cu aceleasi probleme structurale, iar
daca exista probleme comune, acestea nu sunt neaparat de aceeasi intensitate.
Dar, inca o data, este vorba despre corelarea celor doua obiective, despre
potentarea lor reciproca, si nu despre o relatie de tip cauza-efect intre
regionalizare si o mai buna utilizare a fondurilor europene.
4. Viziunea si
consensul - “ingrediente” obligatorii pentru succesul reformei regionale
Asa cum am spus, o
reforma de o asemenea anvergura precum reforma regionala presupune
transformarea intregii societati si, in consecinta, este departe de a fi o
problema strict tehnica. Aceasta presupune
schimbare, consens, participare, viziune, creeaza invingatori si invinsi.
Literatura despre leadership ne spune ca parte din ceea ce face un leader este
sa comunice viziunea pe care o are despre propria tara, companie, universitate
etc., viziune care confera un inteles mai profund politicilor pe care doreste
sa le implementeze. Astfel, ii inspira pe ceilalti sa sustina respectivele
politici. Fara viziune si fara un efort considerabil de comunicare, de
mobilizare si energizare a cetatenilor - a caror viata va fi influentata de
reforma regionala -, procesul ca atare ar putea esua.
Consensul politic
si social este fundamental pentru reformele de amploare si de substanta. Aderarea Romaniei la UE n-ar fi fost poate la
fel de “usoara” daca nu ar fi existat acordul tuturor partidelor pentru aderare
si acceptul cvasi-unanim al cetatenilor. Consider ca
regionalizarea nu poate avea succes decat daca va convinge cat mai multi actori
cu privire la beneficiile pe care le aduce. Fara a ascunde insa dezavantajele
si fara a oculta faptul ca, la fel ca orice transformare, regionalizarea
implica reconfigurarea puterii, pierderea sau castigarea puterii, produce
invingatori si invinsi. Atingerea consensului, mobilizarea si luarea in calcul
inclusiv a potentialilor pierzatori necesita dezbateri, tatonari, deci timp.
Pe scurt,
regionalizarea este o transformare majora care implica, simultan, probleme de
viziune, de design, de consens, de capacitate de implementare, capacitate de a
atrage si de a pune in miscare toate resursele disponibile din societate.
5. Abordarea
regionala nu trebuie sa conduca la faramitare
In acest
moment, pe scena internationala “performeaza” cei mari si puternici, singurii
capabili de a face fata presiunilor globalizarii. “Small is beautiful”, dupa
cum spunea titlul celebrei carti a economistul britanic E. F. Schumacher.
Adevarat, dar competita actuala se desfasoara intre giganti, intre asa-zisele
tari continent. Uniunea Europeana are de raspuns unor multiple provocari: criza
economica, competitia globala, presiunea spre restructurare si modernizare,
ridicarea noilor colosi din pietele emergente (BRIC), schimbarile tehnologice
si rolul tot mai pregnant al tehnologiei in cresterea economica, inovatia,
schimbarile climatice, preturile din ce in ce mai ridicate pentru energie si
pentru alimente, imbatranirea populatiei in statele dezvoltate, migratia. Toate
acestea sunt „provocari care transcend granitele nationale, institutionale si
sectoriale ”. Astfel incat, dupa cum declara fostul premier britanic Tony
Blair, „Daca UE n-ar fi existat, ar fi trebuit sa o inventam“.
6. Regiunea trebuie sa asigure bunastarea celor care o
locuiesc
Pericolul
referitor la procesul de regionalizare, in Uniunea Europeana in general, si in
Romania, in particular, este acela de a fi transformat dintr-o inovatie din
domeniul guvernarii intr-un slogan, intr-o chestiune de moda, careia nu i te
mai poti sustrage doar din motive ca „asa e moda”. Regiunea este constituita in
functie de factori istorici, identitari, de factori politici, implica
pierderea, sau castigarea puterii, reconfigurarea acesteia etc. Dar, mai presus
de toate, regiunea trebuie constituita in functie de capacitatea de a raspunde
exigentelor prezentului si de a rezolva problemele celor care locuiesc
respectiva regiune, ceea ce F. Barca intelegea prin regiunea definita in
termeni functionali.
Autonomia,
descentralizarea, sunt vazute mai ales prin prisma politica, institutionala,
iar regiunea este definita, in aceasta perspectiva, prin opozitie cu statul. Aceasta intelegere nu mai este incapatatoare din cel putin doua motive. In
primul rand, in UE exista si al treilea nivel de guvernare, cel supranational,
prin urmare, nu mai avem de-a face cu o relatie bilateriala stat-regiune, ci
una trilateriala, EU – stat-national – regiune. In al doilea rand, globalizarea
si chiar integrarea europeana (crearea pietei unice) complica ecuatia
traditionala stat-regiune.
Intr-o economie
deschisa, coagulata fie in urma globalizarii, fie a integrarii europene,
regiunile depind de piata globala si europeana, de investitii, piete de desfacere,
capital si resurse. Paradoxul descentralizarii
politice si institutionale este ca, pe masura ce regiunile castiga mai multa
autonomie in raport cu statele, cu atat sunt mai putin protejate in fata
factorilor pietei si devin mai depedente de aceasta. De aceea, regiunile
trebuie vazute nu doar ca institutii de guvernare, ci si ca sisteme de actiune,
ca sisteme functionale (F. Barca) si in cele din urma, ca sisteme care pot
asigura performanta si competitivitatea economica, bunastarea celor care le locuiesc.
Definirea regiunilor si sporirea puterii si responsabilitatii acestora nu
trebuie sa aiba loc pe motive ideologice, de sorginte neoliberala, care
subliniaza, chiar dicteaza, necesitatea retragerii statului din viata economica
si sociala – in absenta unor motivatii si a unor argumente de substanta.
Dezvoltarea
regionala in Uniunea Europeana intra in interactiune cu o multitudine de
factori si institutii: interne, europene, non-europene (factori globali). Prin
urmare, dezvoltarea raspunde unor exigente si provocari mult mai complexte,
ceea ce solicita crearea de parteneriate inter-sectoriale, chiar retele, si
reconfigurarea statului-national. Trebuie sa reflectam asupra tendintei – reale
– care pretinde crearea parteneriatelor si a retelelor de orice fel –
transnationale, regionale, interregionale, interstatale etc. Dar tendinta si
masurile pe care le inspira nu trebuie circumscrise unor interpretari
ideologice (stat minimal, retragerea statului), ci doar comandamentelor
dezvoltarii contemporane.
Reflectii finale
Pentru ca
proiectul regionalizarii sa reuseasca in Romania, ca in orice alt stat
european, sunt necesare cateva preconditii. In primul rand, trebuie garantat
faptul ca regionalizarea nu serveste o agenda ascunsa pentru ca, odata creata
constiinta in jurul unei astfel de posibile suspiciuni, consensul este greu,
daca nu chiar imposibil de atins. In al doilea rand, regionalizarea trebuie
realizata avand in minte in principal obiective de dezvoltare economica si de
bunastare pentru locuitorii tarii si mai putin obiective politice (in sensul
larg al cuvantului).
Pentru aceasta,
este necesara studierea potentialului de dezvoltare economica a „locurilor”
(conform terminologiei lui F. Barca), delimitarea lor pe criterii functionale;
si, mai ales, este nevoie de elaborarea unei strategii de dezvoltare pentru
intreaga tara, pe care strategiile de dezvoltare ale regiunilor definite in
termeni functionali sa o potenteze.
Asa cum am
spus, regionalizarea, la fel ca procesul de absorbtie a fondurilor europene,
cunoaste un proces de deformare. Astfel, din parghii esentiale pentru
dezvoltare, au inceput sa fie frecvent prezentate drept singurele modalitati
care ar putea atenua efectele crizei economice si propulsa tara noastra pe o
traiectorie a bunastarii. Acest tip de deformare este poate accentuat de
actualul context economic, care favorizeaza gandirea in termeni de solutii
unice, miraculoase, salvatoare. Dar cu siguranta ea precede criza
economica.
In aprecierea
noastra, deformarile, supralicitarile si neintelegerile care caracterizeaza
dezbaterea in jurul reformei regionale reflecta anumite slabiciuni. Dintre
acestea, cea mai pregnanta ni se pare slaba capacitate de a elabora o strategie
de dezvoltare, de a construi consensul in jurul acesteia si de a canaliza toate
resursele societatii pentru punerea ei in practica.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu