Adrian
Yalland, cu aproape 20 de ani de experiență în relații publice, relații
guvernamentale și comunicare politică, îşi exprima recent viziunea personală
despre activitatea de lobby şi relaţiile care se nasc de aici.
“Faptul că un
lobby-ist și un deputat sunt prieteni nu poate fi schimbat, prietenia lor nu
ar trebui automat să conducă la suspiciuni din partea presei, dar nici la
secretomanie din partea deputatului și lobby-istului”, spune acesta. “Lobby-ul
profesional de astăzi este despre comunicare strategică, înțelegerea nevoilor clientului
și crearea unui advocacy credibil în cercurile politice și guvernamentale – nu
despre a suna pentru o favoare un vechi prieten”, foarte bine sublinia Adrian
Yalland.
Ce defineşte un bun
lobby-ist în opinia specialistului? - “Cunoașterea procesul legislativ este,
prin urmare, esențială, dar și a ști cine ce interese are și de ce au
interesele respective. Un bun lobby-ist își va folosi mai
întâi urechile și gura pentru a pune întrebări și pentru a asculta răspunsuri,
pentru ca apoi să vorbească. Lobby-ul nu înseamnă bombardarea factorilor de
decizie cu informații, ci adaptarea mesajului pentru a stârni interesul deputaților,
asigurarea sprijinului acestora și transformarea suportului lor în acțiuni.
Lobby-ul este, așadar, foarte strategic și, în mod excepțional, este tactic -
și un bun lobby-ist ar trebui să înțeleagă unele dintre lecțiile lui
Machiavelli sau Jiāng Zǐyá despre arta guvernării, război și guvernanță
civică”.
E foarte
important de înţeles “cum și despre ce este industria asta în realitate”,
pentru a reuşi să mai spulberăm din percepţiile
negative, indiferent că este sau nu vorba de un Registru
al lobby-iștilor.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu