joi, 5 decembrie 2013

Dan LUCA – articol în Occidentul Românesc – “Vizibilitatea federaţiilor industriale europene”

În cel mai recent material pregătit pentru Occidentul Românesc, am vorbit despre câteva dintre cele mai cunoscute “branduri” în lumea federaţiilor europene, şi despre eforturile acestora de a-şi mării vizibilitatea pe scena europeană.

Redau şi în continuare acest articol, în varianta integrală:

………….

Aproximativ 3.000 de federaţii sectoriale activează în prezent la Bruxelles pentru susţinerea intereselor care vrând, nevrând, le sunt puternic afectate de legislaţia europeană. Cei care lucrează în afacerile europene în capitala Europei, trebuie să cunoască şi să înţeleagă întreg mecanismul instituţional, să se specializeze continuu pe politicile sectoriale, fie că este vorba de cea de mediu, energie, trasporturi sau finanţe. Evident, nu dă bine dacă la un interviu sau o negociere nu ai habar ce reprezintă prescurtări precum WWF sau CEFIC şi aspiri la statutul de expert pe politicile de mediu.

În ultimii 15 ani am studiat mult evoluţia grupurilor de interese din Bruxelles-ul european, atât în ceea ce priveşte strategia lor de comunicare, cât şi relaţionarea lor cu entităţile româneşti. Pot să concluzionez că s-a mers pentru mult timp doar pe poziţionarea grupurilor în afaceri europene din Bruxelles, fără a da o prea mare importanţă brandului utilizat. Mulţi îşi amintesc încă acronimul UNICE, care „acoperea” patronatul european, şi nu au trecut mai mult de 7 ani de când avem BUSINESSEUROPE ca interfaţă a sectorului de afaceri cu instituţiile europene şi actorii europeni. La fel s-a întâmplat cu Berarii Europei (Brewers of Europe), o asociaţie fondată în 1958, care până acum vreo 10 ani purta numele CBMC (Confédération des brasseurs du marché commun).

Având în vedere dinamica legislativă comunitară, complexitatea deciziilor din sfera europeană şi „jungla” entităţilor reprezentate în Bruxelles, estimez o coagulare a multor grupuri de interese existente sub branduri mult mai clare, accesibile ca înţelegere nu doar specialiştilor europeni, dar şi publicului larg, pentru că acronime de genul COLIPA sau CIAA sunt mult mai greu de reţinut decât un nume sugestiv - Cosmetics Europe sau FoodDrinkEurope.

Nu va surprinde pe nimeni ca de acum să avem din ce în ce mai multe astfel de evenimente în capitala europeană. Misiunea acestor asociaţii este aceeaşi, însă vizibilitatea şi implicarea lor este tot mai puternică. Asta implică şi o mult mai mare transparenţă, şi evident, la acest capitol dezbaterile sunt destul de serioase. Recent au fost reluate discuţiile legate de activitatea de lobby la Bruxelles şi faimosul “Transparency register”. Conform noilor declaraţii ale oficialilor, Uniunea Europeană va propune noi modalități de a sancționa grupurilor de interese care refuză să dezvăluie informații cu privire la metodele lor de a acţiona pentru a-şi susţine interesele, deşi nu există cadrul legal care să permită impunerea obligativităţii înscrierii în acest registru.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu