În cel mai
recent material pregătit pentru Occidentul
Românesc, am vorbit despre câteva dintre cele mai cunoscute “branduri” în
lumea federaţiilor europene, şi despre eforturile acestora de a-şi mării
vizibilitatea pe scena europeană.
Redau şi în
continuare acest articol, în varianta integrală:
………….
Aproximativ 3.000 de federaţii sectoriale activează în prezent la Bruxelles
pentru susţinerea intereselor care vrând, nevrând, le sunt puternic afectate de
legislaţia europeană. Cei care lucrează în afacerile europene în capitala
Europei, trebuie să cunoască şi să înţeleagă întreg mecanismul instituţional,
să se specializeze continuu pe politicile sectoriale, fie că este vorba de cea
de mediu, energie, trasporturi sau finanţe. Evident, nu dă bine dacă la un
interviu sau o negociere nu ai habar ce reprezintă prescurtări precum WWF sau
CEFIC şi aspiri la statutul de expert pe politicile de mediu.
În ultimii 15 ani am studiat mult evoluţia
grupurilor de interese din Bruxelles-ul european, atât în ceea ce priveşte strategia
lor de comunicare, cât şi relaţionarea lor cu entităţile româneşti. Pot să
concluzionez că s-a mers pentru mult timp doar pe poziţionarea grupurilor în
afaceri europene din Bruxelles, fără a da o prea mare importanţă brandului
utilizat. Mulţi îşi amintesc încă acronimul UNICE, care „acoperea” patronatul
european, şi nu au trecut mai mult de 7 ani de când avem BUSINESSEUROPE ca
interfaţă a sectorului de afaceri cu instituţiile europene şi actorii europeni.
La fel s-a întâmplat cu Berarii Europei (Brewers of Europe), o asociaţie fondată
în 1958, care până acum vreo 10 ani purta numele CBMC (Confédération des
brasseurs du marché commun).
Având în vedere dinamica legislativă
comunitară, complexitatea deciziilor din sfera europeană şi „jungla”
entităţilor reprezentate în Bruxelles, estimez o coagulare a multor grupuri de
interese existente sub branduri mult mai clare, accesibile ca înţelegere nu
doar specialiştilor europeni, dar şi publicului larg, pentru că acronime de
genul COLIPA sau CIAA sunt mult mai greu de reţinut decât un nume sugestiv -
Cosmetics Europe sau FoodDrinkEurope.
Nu va surprinde pe nimeni ca de acum
să avem din ce în ce mai multe astfel de evenimente în capitala europeană.
Misiunea acestor asociaţii este aceeaşi, însă vizibilitatea şi implicarea lor
este tot mai puternică. Asta implică şi o mult mai mare transparenţă, şi
evident, la acest capitol dezbaterile sunt destul de serioase. Recent au fost
reluate discuţiile legate de activitatea de lobby la Bruxelles şi faimosul
“Transparency register”. Conform noilor declaraţii ale oficialilor, Uniunea Europeană
va propune noi modalități de a sancționa grupurilor de interese care refuză să
dezvăluie informații cu privire la metodele lor de a acţiona pentru a-şi
susţine interesele, deşi nu există cadrul legal care să permită impunerea
obligativităţii înscrierii în acest registru.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu