marți, 7 ianuarie 2014

Dan LUCA – articol în Cariere – “Cât de pragmatică este educaţia românească?”

Cum trebuie să privim educaţia în contextul actual? Puteţi citi în noul material pe care l-am pregătit pentru Cariere.

Articolul integral îl găsiţi şi în continuare:

.............

Cât de pragmatică este educaţia românească? E o întrebare care merită un răspuns atât în context european, cât şi internaţional. Vă propun o viziune pragmatică, din perspectiva cererii şi ofertei, şi nu una pur universitară. Ne plângem de multe ori de calitatea învăţământului, ne plângem de rezultatele de la BAC, dar adevărul este că nu facem de multe ori un lucru esenţial: nu explicăm copiilor noştri de ce „dacă ai carte, ai parte”, contribuind astfel la motivaţie. Iar motivaţia e foarte importantă într-o lume în care tehnologia are un loc educativ important, dar este văzută şi ca distracţia numărul unu care te îndepărtează de teme.

În primul rând, trebuie să înţelegem atât noi, cât şi copiii noştri, lumea în care trăim şi noile reguli care o definesc: schimbarea continuă, globalizarea, importanţa mai mare ca oricând a schimburilor interculturale - şi în context, a limbilor străine, mobilitatea muncii în plan global. Lumea nu stă să ne aştepte, se mişcă, cu viteze diferite, după cum ne arată şi rezultatele globale în materie de educaţie. Asia accelerează şi obţine rezultate foarte bune în ştiinţele exacte, Africa încearcă să recupereze decalajul mare la rândul ei.

 Europa a fost mult timp un lider în educaţie, dar sentimentul crescând în rândul tinerilor europeni e că nu mai fac mare lucru cu diploma lor, parcă nici masterul şi doctoratul nu mai au importanţa de pe vremuri. Acest lucru e generat de criza economică, dar criza nu poate fi învinovăţită de una singură. Adevărul e că nu mai există o corelaţie între educaţie şi piaţa forţei de muncă: ne pregătim pentru ceva şi piaţa vrea altceva. Îmi doresc o slujbă, dar domeniul meu nu are căutare, sau eu nu sunt pregătit pentru cerinţele pragmatice ale pieţei. O soluţie în acest sens e o politică de stagii în domeniul privat, cu condiţia să nu fie folosită abuziv ca mască pentru slujbe neplătite sau prost plătite.

Cert e că avem nevoie de un parteneriat serios între sectorul privat şi mediul universitar, pentru a pregăti tinerii pentru piaţa forţei de muncă. În acest context, sunt interesante şi evoluţiile cu privire la şcolile profesionale, căci în multe domenii meseria bate diploma. În acelaşi timp, avem nevoie de înţelegerea unui lucru de bază: te duci acolo unde sunt slujbe, mobilitatea e cheie. Trebuie mereu să încurajăm crearea de slujbe în România, neîmpiedicându-i totodată pe cei care doresc să plece să lucreze în lumea în dezvoltare - căci vestul Europei e şi el în pană de slujbe - putând să se întoarcă şi să pornească proiecte antreprenoriale odată întorşi în comunităţile locale.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu