Cum trebuie să
privim educaţia în contextul actual? Puteţi citi în noul material pe care l-am
pregătit pentru Cariere.
Articolul
integral îl găsiţi şi în continuare:
.............
Cât de pragmatică
este educaţia românească? E o întrebare care merită un răspuns atât în context
european, cât şi internaţional. Vă propun o viziune
pragmatică, din perspectiva cererii şi ofertei, şi nu una pur universitară. Ne
plângem de multe ori de calitatea învăţământului, ne plângem de rezultatele de
la BAC, dar adevărul este că nu facem de multe ori un lucru esenţial: nu
explicăm copiilor noştri de ce „dacă ai carte, ai parte”, contribuind astfel la
motivaţie. Iar motivaţia e foarte importantă într-o lume în care tehnologia are
un loc educativ important, dar este văzută şi ca distracţia numărul unu care te
îndepărtează de teme.
În primul rând,
trebuie să înţelegem atât noi, cât şi copiii noştri, lumea în care trăim şi
noile reguli care o definesc: schimbarea continuă, globalizarea, importanţa mai
mare ca oricând a schimburilor interculturale - şi în context, a limbilor
străine, mobilitatea muncii în plan global. Lumea nu stă să ne aştepte, se
mişcă, cu viteze diferite, după cum ne arată şi rezultatele globale în materie
de educaţie. Asia accelerează şi obţine rezultate foarte bune în ştiinţele
exacte, Africa încearcă să recupereze decalajul mare la rândul ei.
Europa a fost mult timp un lider în educaţie,
dar sentimentul crescând în rândul tinerilor europeni e că nu mai fac mare
lucru cu diploma lor, parcă nici masterul şi doctoratul nu mai au importanţa de
pe vremuri. Acest lucru e generat de criza economică, dar criza nu
poate fi învinovăţită de una singură. Adevărul e că nu mai există o corelaţie între
educaţie şi piaţa forţei de muncă: ne pregătim pentru ceva şi piaţa vrea
altceva. Îmi doresc o slujbă, dar domeniul meu nu are căutare, sau eu nu sunt
pregătit pentru cerinţele pragmatice ale pieţei. O soluţie în acest sens e o
politică de stagii în domeniul privat, cu condiţia să nu fie folosită abuziv ca
mască pentru slujbe neplătite sau prost plătite.
Cert e că avem
nevoie de un parteneriat serios între sectorul privat şi mediul universitar,
pentru a pregăti tinerii pentru piaţa forţei de muncă. În acest context, sunt interesante şi evoluţiile cu privire la şcolile
profesionale, căci în multe domenii meseria bate diploma. În acelaşi timp, avem
nevoie de înţelegerea unui lucru de bază: te duci acolo unde sunt slujbe,
mobilitatea e cheie. Trebuie mereu să încurajăm crearea de slujbe în România,
neîmpiedicându-i totodată pe cei care doresc să plece să lucreze în lumea în
dezvoltare - căci vestul Europei e şi el în pană de slujbe - putând să se
întoarcă şi să pornească proiecte antreprenoriale odată întorşi în comunităţile
locale.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu