Vorbim atât de
mult la Bruxelles despre comunicarea europeană, încât avem impresia că există o
abordare consistentă a acestei politici de zeci de ani. E surprizător să
constaţi că de fapt doar în iunie 2001 Comisia a adoptat un cadru de cooperare
pentru activităţi ce privesc informarea şi politica de comunicare în UE. Pentru prima dată a fost recunoscută importanţa rolului statelor membre în
diseminarea informaţiilor pe politicile europene.
Comunicarea UE este
plină de provocări. Există o scădere generală a încrederii în politicieni şi
administraţii în toate democraţiile vest-europene, dar şi în contextul în care
Uniunea Europeană are un sistem complex de luare a deciziei care este greu de
înţeles care există lipsă de interes pentru această construcţie din partea
sistemele educaţionale naţionale.
La complexitatea politicilor UE se adaugă barierele lingvistice şi
faptul că factorii de decizie naţionali au tendinţa să acuze UE când este
nevoie să fie introduse măsuri nepopulare şi să îşi adjudece meritele pentru
deciziile populare. Totodată, nu există partide politice (reale) la nivel
de UE şi din acest motiv orice referendumuri sau alegeri având dimensiune
europeană, vor fi văzute printr-un filtru naţional.
Un alt impediment este faptul că nu există media atât de mari, încât să
acopere întreaga UE, iar media naţională va urmări politicile UE numai în
contextul sistemelor lor politice naţionale. Strategia de comunicare şi
informare a UE a avut întotdeauna mai mult o dimensiune a PR-ul instituţional
şi centralizat (cu informaţii ‘directe’) decât o dimensiune a ‘sferei publice’
reală, axată pe cetăţean .
La nivel naţional, rolul statelor membre în comunicarea europeană a fost
întotdeauna subestimat. Politicienii naţionali sau regionali au fost sceptici
în a se angaja real în a comunica Europa publicului larg. În perioade de
incertitudine economică şi nivele de declin a încrederii în autorităţile
politice, există adesea o puternică tentaţie de a acuza deciziile nepopulare
sau dezvoltările “nemiloase, autoritare şi supra-plătiţii birocraţi din
Bruxelles”. Cum se poate explica folosirea banilor contribuabililor în campanii
de informare despre UE, dacă neîncrederea publicului este încă ridicată şi
banii sunt puţini?
Aici se complică această problemă: informarea cetăţenilor şi oferirea
unei voci nu înseamnă neapărat că aceştia vor deveni participanţi efectivi
direcţi la acest proces.
Tot o problemă de comunicare rămâne sistemul electoral - membrii
Parlamentului European sunt aleşi mai degrabă din listele preliminare naţionale
şi regionale decât din mandatele directe. Preşedintele Comisiei nu îşi face
campanie pentru a câştiga titlul, chiar dacă procedură a fost parţial schimbată
în 2014, şeful Executivului european nu este ales direct de cetăţean. `
Cetăţenii pot să producă cel mai mare impact prin votul ‘Nu’ sau ‘Da’
pentru amendamentele Tratatului. Acest lucru se va întâmpla numai când se vor
oferi reforme democratice autentice, care vor face în final comunicarea despre
Europa un exerciţiu mai uşor.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu