Foreign
Policy, partener media al conferinţei desfășurată recent la Bruxelles în
Parlamentul European, publica duminică, 11 ianuarie, concluziile privind
resursa umană instituţională necesară a fi implicată în mecanismul de racordare
a României la UE.
Puteţi citi mai jos
materialul pe care l-am realizat împreună cu Anda Ghiran:
………………
Bruxelles –
Experţii susţin că există un lobby corporatist foarte pronunţat la Bruxelles,
un lobby al ONG-iştilor, dar cel mai puternic lobby este cel al ţărilor membre
UE. Ancorarea ţărilor europene la structura comunitară necesită o pleiadă de
specialişti, fie plasaţi la Bruxelles sau activi în capitalele europene.
Construcţia europeană are o dimensiune instituţională covârşitoare, dar societatea
civilă şi sectorul de afaceri sunt implicate activ în dezvoltările
contemporane.
Acestea au fost
premizele sub care s-a derulat recent o conferinţă în incinta Parlamentului
European şi la care Foreign Policy România a fost partener media. Dezbaterea a
fost axată pe două teme esenţiale: resursa umană românească alocată politicilor
europene şi mecanismele de relaţionare a României cu Uniunea Europeană. Este
evident că pentru a face faţă volumului de muncă la nivel comunitar, România
trebuie să-şi dubleze şi perfecţioneze rapid resursa umană instituţională
implicată în mecanismul de racordare a ţării la UE.
Aceasta se poate
face doar prin lansarea unui nou program guvernamental, asemănător cu cel
lansat în anul 2002 în perioada de pre-aderare (cel cu euroconsilierii). Prin acest mecanism se poate consolida expertiza sectorială la nivelul
ministerelor de linie, dar şi în teritoriu. România trebuie să-şi consolideze
reprezentarea sectorului privat românesc în polul legislativ Bruxelles.
Având în vedere
particularităţile economiei româneşti, Guvernul român trebuie să se implice în
găsirea schemelor de co-finanţare. O soluţie, care pare la îndemână, este
modelul francez, care susţine financiar tinerii francezi în birourile de lobby
de la Bruxelles ale companiilor franceze. E nevoie de o strategie coerentă
pentru ca românii să pătrundă în secretariatele celor 3.000 de federaţii din
Bruxelles, dar şi grupurile de lucru tematice specifice fiecărei federaţii,
pentru a avea o prezenţă mai solidă în procesul decizional al acestor
structuri.
De cele mai
multe ori, în cadrul acestor federaţii, interesul naţional se îmbină cu
interesul sectorial. De exemplu, asociaţia care reprezintă furnizorii auto
colaborează puternic cu Germania datorită prezenţei producătorilor de maşini
germani. Este imperativ, ca anual, într-un cadru informal, preferabil la
Bucureşti, să aibă loc întâlnirea membrilor Guvernului României cu funcţionarii
români de nivel înalt din instituţiile europene (de la Şef de Unitate în sus).
De asemenea, a fost sprijinită propunerea de includere în nomenclatorul de
meserii a profesiei de ″Specialist în Afaceri Europene″ pentru mai multă
credibilitate, legitimitate şi o pregătire academică pe măsură. În ceea ce
priveşte a doua parte a conferinţei - mecanismele de relaţionare a României cu
Uniunea Europeană - participanţii au stabilit un mecanism concret de abordare a
chestiunilor europene în România. Într-o primă fază, România ar trebui să îşi
articuleze strategia de ţară: care sunt subiectele care ne interesează, şi pe
ce teme ne focalizăm eforturile? De la sectorul auto la IT, educaţie sau
tehnologie, România trebuie să-şi identifice punctele forte şi să se
poziţioneze în funcţie de acestea. “Temele mărunte″ ale
politicilor sectoriale sunt şi ele importante, în consecinţă, trebuie
identificate şi prioritizate. 2015 este momentul potrivit pentru a creiona
temele româneşti pentru a le promova în cadrul Preşedenţiei UE din 2019. După
identificarea dosarelor cheie pentru România, trebuie găsiţi şi specialiştii în
domeniu. 2.500 de români lucrează deja în instituţiile europene şi sectorul
privat din Bruxelles, o resursă umană preţioasă, dar neutilizată încă suficient
de către Guvernul României. Consiliul European a fost menţionat ca punct cheie
al influenţei României în ceea ce priveşte procesul decizional european.
În plus,
participanţii la dezbatere au agreat faptul că România trebuie să cunoască
foarte bine regulile jocului în cadrul Consiliului. De exemplu, 85% din decizii
se iau la nivelul Grupurilor de Lucru. În ceea ce priveşte votul, izolarea nu
este cea mai bună metodă. România trebuie să găsească alianţe pentru a dezvolta
dosare sau pentru a bloca initiative potrivnice. Prezenţa miniştrilor români în cadrul reuniunilor este de asemenea foarte
importantă. România nu va putea juca puternic dacă negocierea finală, la masa
decizională, se face între un Secretar de Stat român şi un ministru francez. Nu mai trebuie să explicăm cine va câştiga şi de ce. În schimb, rolul
nivelului înalt de lucru – fie Secretari de Stat, sau Reprezentanţa Permanentă
pe lângă UE – este crucial înaintea votului final, atunci când fiecare politică
este detaliată în funcţie de obiectivele şi priorităţile naţionale.
Alte concluzii
s-au axat pe procesul decizional din România, care are nevoie de un mecanism
puternic şi sănătos de consultare cu grupurile de interese. Acest proces deşi
acum instituţionalizat, trebuie acum cunoscut, permanentizat şi mai ales
stimulat. În concluzie, România nu are încă o masă critică de lobbyişti la
Bruxelles, nu îşi cunoaşte interesele (iar dacă sunt conturate nu sunt
cunoscute de toţi cei implicaţi în mecanismul racordării României la UE) şi se
poziţionează încă timid. România se poate dezvolta enorm la acest capitol, cu
condiţia ca Guvernul României să stabilească punţi de comunicare între
specialiştii români din Bruxelles şi instituţiile de acasă. Este momentul ca
România să-şi realizeze pontenţialul şi să îl dezvolte prin mecanismele şi
oamenii potriviţi la Bruxelles. Evenimentul de la Bruxelles este doar un punct
de plecare în elaborarea ideilor pentru o Românie mai conectată şi mai
influentă European.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu