Pe 14 ianuarie
2016, împreunã cu Prof. Alina BÂRGĂOANU, am publicat
în Ziarul Financiar câteva sugestii pentru eleboarea unei strategii privind
finanţarea alegerilor primare europene din 2019. Vreau sã multumesc cu aceastã
ocazie masteranzilor de la SNSPA - Master in EU Communication and Governance pentru ideile exprimate la cursul din noiembrie 2015.
-------
Prăbușirea
euroentuziasmului manifestat de cãtre cetăţenii europeni, cuplată cu
ascensiunea euroscepticismului, a accentuat preocupările pentru
„democratizarea” alegerilor europene şi pentru creşterea gradului de
legitimitate de care se bucură instituțiile europene și liderii acestora. Chiar
dacă, în acest moment, Uniunea Europeană este absorbită de rezolvarea
problemelor urgente la zi – criza refugiaților, criza de securitate și chiar
criza euro (departe de a se fi încheiat), considerăm că viitoarele alegeri
europene trebuie să își facă loc pe agenda de preocupări a liderilor europeni,
constituind un prilej de recâștigare a legitimității și a încrederii pierdute, o
oportunitate de reconectare a cetățenilor cu proiectul european.
Alegerile
primare în cadrul marilor partide politice europene și dezbaterile
Spitzenkandidaten din 2014 au fost ultimele inovații în materie de alegeri
europene. A fost un start bun, o formulă care a ajutat dezbaterea în multe
state membre ale UE, în special în cazul în care respectivele state au avut un
candidat de susţinut, sau în cazul în care mass-media naționale au transmis dezbaterile
prezidențiale televizate.
Aceste
inovații nu duc lipsă de abordări critice, dar l-au instalat, într-o manieră incontestabilă și legitimă, pe Jean-Claude Juncker la conducerea
executivului Uniunii Europene. A fost clar stabilită legătura între candidatul
de la cel mai mare partid politic din cadrul Parlamentului European după
alegeri și poziţiile de top ale UE. De asemenea, acest demers a arătat că
există loc pentru îmbunătățiri, aceasta deoarece se dorește o participare mai
intensă a cetățenilor la procesul de elaborare și de implementare a politicilor
Uniunii. E necesar să existe şi o “legitimitate” în privinţa surselor
financiare alocate mecanismului prin care sunt aleși liderii europeni.
La
dezbaterea organizată în luna mai 2015 de către EurActiv, la care au participat
înalți reprezentanți ai partidelor politice și ai fundațiilor politice europene,
cei prezenţi au susținut, în marea lor majoritate, ideea că noul sistem „de
alegeri primare” trebuie să meargă mai departe.
Scopul acestui material
este de a identifica posibile mijloace financiare de care să dispună partidele
europene pentru a putea finanţa un mecanism avansat de legitimizare şi de
comunicare înainte de alegerile europene din 2019.
Încă de la început,
trebuie menţionat că lipsa de implicare sau pasivitatea nu vor aduce nici finanţele
necesare unei campanii penetrante, nici impactul dorit în rândul electoratului.
Trebuie gândite încă de acum scheme şi proiecte realiste care antrenează bugete
consistente. Doar prin proiecte de anvergură alegerile europene pot concura cu deja
faimoasele campanii electorale naţionale din ţările membre UE.
Trebuie gândit
mecanismul comunicării care să includă, pe lângă partidele politice europene
sau instituţiile europene, şi alţi actori relevanți. Există segmente care
trebuie implicate atât în faza de concepție, cât şi în cea de implementare.
Pentru a avea
succesul scontat din punct de vedere mediatic şi, implicit, al notorietăţii
liderilor europeni ce urmează a fi aleşi, putem urmări proiectul şi implicarea
actorilor relevanți pe 3 paliere:
- Perioada de pregătire a proiectului (2016-2017)
- Alegerile primare la nivelul partidelor europene (2018)
- Mecanismul Spitzenkandidaten
Înainte,
însă, de a propune idei concrete pentru finanţarea alegerilor primare, trebuie
să accentuăm nevoia de a continua ceea ce s-a început în 2014 şi de a aprofunda
și de a perfecționa acest mecanism. Este nevoie ca partidele politice europene
să înţeleagă că ele reprezintă motoarele acestor alegeri primare, instituţiile
europene aflăndu-se doar pe scaunul copilotului.
- Finanţarea perioadei de pregătire a proiectului
(2016-2017)
Cum am spus, mulţi
consideră că UE trebuie să discute acum doar subiectele presante la zi, precum
criza imigranţilor sau securitatea cetăţenilor, lăsând pe mai târziu alegerile
din 2019. Dimpotrivă, considerăm că dezbaterea publică, pe subiecte de o
anumită anvergură, precum valorile europene, identitatea europeană, modelul
european, cetățenia europeană, nu poate reprezenta ceva superficial, un demers
care să se bucure de atenție doar o dată la 5 ani.
Este foarte
important ca, în dezbaterea privind finanțarea alegerilor primare din 2019, partidele
politice naţionale, membre ale partidelor europene, să participe de la bun
început, într-o manieră fermă și asumată.
Ideea de Individual Membership în ceea ce
privește partidelor politice europene prinde încet-încet contur. ALDE are deja această
posibilitate, iar PES, prin structura PES
Activists, este la doar un pas de a oferi aceeaşi opţiune. Pe lângă
simbolistica evidentă, această cotizaţie directă spre structura europeană poate
fi şi o sursă clară de venit pentru alegerile europene.
În plus, la nivelul
fiecărui partid european, se pot concepe mecanisme transparente care să permită
primirea de donații fie de la entităţi juridice, fie de la persoane fizice.
Este o oportunitate
deosebită, acum, în contextul în care UE a redescoperit nevoia de
industrializare, într-o formă modernă, adaptată cerințelor momentului (Industry
4.0), să implicăm în acest proiect Industrial
European Champions. Cu siguranţă, identitatea europeană şi avantajele pieţei
unice trezesc interesul oamenilor de afaceri de pe continent. Este vorba despre
actori care cunosc foarte bine importanţa, pentru nivelul macro și micro al
structurii europene, a sferei publice europene și a valorilor europene
împărtășite.
- Finanţarea alegerilor primare (2018)
Alegerile primare
din 2014 au “sugerat” partidelor politice europene să-şi desemneze candidatul la
Preşedinţia Comisiei Europene. Mecanismele au fost deocamdată relativ superficiale,
cu impact limitat asupra cetăţenilor. Majoritatea activiştilor de partid nu au
fost implicaţi în derularea alegerilor primare, preferându-se procedee interne,
poate mult prea interne.
Partidele naţionale
trebuie implicate în alegerile primare europene în mod real, iar alegerile
europene trebuie să capete o puternică miză politică internă/ națională. De exemplu, câştigătorul alegerilor primare din cadrul
unei doctrine sau unei familii politice trebuie să aibă puterea de a desemna liderii
celor 28 de liste naţionale (sau chiar regionale) pentru alegerile europene din
2019.
Pentru impact şi
transparenţă, se poate concepe un sistem în care fiecare ţară are un număr de
“electori” echivalent cu numărul eurodeputaţilor ţării respective în Parlamentul
European sau al voturilor ţării respective în cadrul Consiliului. Câştigător
este declarat candidatul cu cel mai mare număr de puncte în urma rezultatelor
cumulate din cele 28 de ţări membre.
Este
evident că astfel de sisteme au nevoie de timp pentru a se roda. De aceea,
considerăm că 12 luni este perioada optimă pentru conceperea și adoptarea lor. Anul 2018 este perfect pentru exerciţiul de
relaţionare cu electoratele din ţările membre. Dacă avem un mecanism de acest
fel, care pătrunde la nivelul fiecărui partid european în cele 28 de ţări
membre, timp de un an, pot fi imaginate și alte surse de finanţare. Partidele
politice naţionale trebuie să se implice în acest proces, să conștientizeze
faptul că miza o reprezintă succesul în alegeri și, implicit, succesul și
viabilitatea partidului, inclusiv în plan intern. Odată realizată această
conștientizare și obținută implicarea partidelor, fondurile necesare pentru
finanțarea campaniilor și a mecanismelor pan-europene vor fi mai ușor de identificat.
Evenimentele prilejuite
de primarele europene pot avea un impact puternic asupra relegitimării și
recredibilizării proiectului european, iar implicarea mass media naţionale, în
special a televiziunilor naţionale, reprezintă o necesitate. În acest context, se
poate imagina posibilitatea de a oferi actorilor interesați din mediul privat spaţiu
publicitar atât la dezbaterea propriu-zisă, cu candidaţii, cât şi la alte
emisiuni televizate legate de acest subiect.
Un segment încă neimplicat
în procesul electoral pan-european este reprezentat de marile oraşe europene. Cu
siguranţă, datorită câștigurilor așteptate în planul prestigiului, anumite
oraşe vor dori să intre în competiţia de a găzdui evenimente ale primarelor
europene. Notorietatea și reputația oraşului pot fi o sursă de venit pentru
finanţarea primarelor (este vorba despre un concept preluat din finanţarea Turului
Franţei la ciclism).
- Mecanismul Spitzenkandidaten
Dacă ceva a mers
bine în anul 2014, a fost sistemul Spitzenkandidaten, în special la nivelul
televiziunilor din unele state europene. Am putut vedea, în acest fel,
care sunt “feţele”, persoanele concrete, propuse de partidele europene pentru a
ne conduce destinele, am urmărit dezbateri pline de sens pe subiecte de interes
european.
Din moment ce și-a dovedit viabilitatea, mecanismul
trebuie continuat şi aprofundat, iar eventualele greșeli asociate, inevitabil,
oricărui început, evitate. Aşa cum televiziunile din Germania şi Franţa au
reuşit să aducă dezbaterea dintre candidatul EPP şi PES în platourile naţionale
și pe agenda de preocupări a cetățenilor, la fel trebuie dezvoltat mecanismul şi
la nivelul altor ţări.
Limba de comunicare este importantă în politică, dar este
imposibil, și oricum inutil, să pretindem ca un candidat să poată vorbi peste
20 de limbi europene. Cu siguranţă că se pot identifica soluţii simple pentru
rezolvarea acestui neajuns de comunicare, implicând, de exemplu, traduceri
simultane ale intervențiilor.
Această perioadă a alegerilor poate reprezenta un vârf
de finanţare a partidelor politice europene. Pe lângă anumite idei de la
primele două puncte, fezabile și în această etapă, se pot avea în vedere și alte
soluţii. De exemplu, sistemul dineurilor de fundraising (după model american) se
poate introduce cu relativă uşurinţă.
O altă idee este ca o parte din bugetul comunicării
pentru finanțarea alegerilor europene, aflată la dispoziția Parlamentului
European, să fie alocată partidelor politice care au demarat alegeri primare
transparente.
Desigur, există şi alte metode de a finanţa alegerile
primare din 2019. Ideea de bază este că partidele politice europene trebuie să
se implice încă de pe acum în crearea mecanismelor interne. Trebuie gândit la scară mare, în termeni de alegeri naţionale. Alegeri de prim rang, acesta
este lucrul pe care ni-l dorim la nivel european.
Suntem conștienți că orice
schimbare implică reguli noi, presupune o perioadă de adaptare, creează
rezistență la schimbare. Instituţiile europene au un rol fundamental în
gestionarea acestor schimbări, fiind chemate, printre altele, să identifice proceduri
care să asigure transparența procesului de finanțare a campaniei electorale din
2019, mai ales în condițiile în care se preconizează că bugetele pentru această
campanie vor fi de 100 de ori mai mari decât cele din 2014.
Concluzii
Afacerile europeane sunt, prin definiţie, plictisitoare şi neinteresante
pentru privitori şi ascultători deopotrivă. În ciuda acestei dificultăți, comunicarea
publică pe marginea politicilor europene este, indiscutabil, obligatorie. Dacă
am avea un sistem electoral bazat pe alegeri primare europene, mass media
naţionale ar acorda mult mai multă atenţie subiectelor europene, inclusiv celor
legate de de alegerile europene, cu mult timp înainte de data efectivă a scrutinului.
Ceea ce prezintă potențialul de a crește interesul pentru procesele electorale,
de a cataliza, astfel, dezbaterile pe teme europene, de a conferi, astfel, mai
multă legimitate și credibilitate celor care ar urma să fie aleși spre a
conduce destinele UE. Beneficiind de atenție din partea mass media și din
partea cetățenilor, voturile ar putea fi acordate, într-o mai mare măsură, în
cunoștință de cauză, și mai puțin pe baza unor aproximări, a unor mituri sau a
unor considerente exclusiv de natură internă.
Multiplicănd cu 28 campaniile electorale naţionale, putem afirma fără
reţinere că primarele sunt o mină de aur pentru mediatizarea alegerilor
europene, a Parlamentului European în particular şi a Uniunii Europene în
general.
Dacă Spitzenkandidaten şi alegerile primare europene se dovedesc a fi instrumentele prin care
alegerile europene pot aduce mai multă dezbatere în UE, atunci finanţarea
transparentă a comunicării cu electoratele din statele membre este imperativă.
Dan LUCA / Bruxelles