miercuri, 13 septembrie 2017

Strategia Clujului pentru anul 2030

Urmãresc, mã implic și scriu cu mare plãcere despre dezvoltarea Clujului, deși mã aflu de vreo 20 de ani la 1762 Km distanţã. Încerc ca cel puţin o datã pe an sã petrec câteva zile în orașul în care m-am nãscut, de multe ori fiind implicat în proiecte publicistice, academice sau chiar politice.

Clujul s-a dezvoltat frumos în ultimii ani și acest lucru mã bucurã. Centrul Clujului rivalizeazã turistic cu orașe europene de rãsunet. Extinderea spaţiului pietonal face parte din strategia de confort oferitã de oraș. În 1995, în deschiderea anului academic de la Universitatea “Babeș-Bolyai”, încurajam public autoritãţile de la acea vreme în "a închide centrul orașului complet pentru a atrage turiști".

Ce trebuie fãcut în urmãtorii ani ? Permiteţi-mi sã expun câteva idei:
-      Elaborarea unei strategii Cluj 2030 – urbanism, ecologie, trasport, etc.
-      Continuarea extinderii spaţiului pietonal din centrul orașului (Bulevardul Eroilor, Str. Napoca, etc). Doar astfel se pot revitaliza economic și turistic anumite zone centrale.
-      Conectarea centrului orașului cu principalele zone, în special Gheorgheni, Mãnãștur, Grigorescu, Mãrãști, garã, spaţii universitare, stadion, prin adevarate "autostrãzi pentru biciclete".
-      O mai bunã conectare a aeroportului, eventual printr-un tren suspendat. Nu cred cã metroul este fezabil ca preţ.
-      Întãrirea capacitãţii liniei de tranvai Mãnãștur – garã.
-      Extinderea conceptului de bandã exclusivã pentru transport public (autobus, taxi, etc).
-      Instituirea zonelor și limitarea accesului mașinilor de tonaj în centrul orașului.
-      Interzicerea treptatã a mașinilor diesel în centrul orașului.

Dan LUCA / Bruxelles

Un comentariu:

  1. Salut , Dan! Ideile sunt foarte bune si discutate, unele dintre ele, de multa vreama. Ramane sa le auda si mai ales aplice cei responsabili cu administratia orasului. S-au facut unii pasi importanti, dar orasul are inca mult de suferit la capitolul urbanism, in special. Aici interesele, impreuna cu o anumita incompetenta mai mult sau mai putin "intentionat pastrata" sunt pe cale sa creeze mari probleme in viitor. S-au dezvoltat veritabile "abcese urbane", asa-zisele noi cartiere(Campului , BunaZiua etc.) unde nu a fost deloc sistematizat si gandit accesul sau parcarea. Vor fi greu de rezolvat. As mai vrea sa aduc o idee in discutie: cea de "autostrada urbana". Clujul va fi imposibil sa fie un oras confortabil si placut fara rezolvarea problemei tranzitului de la un capat la altul prin "evitarea centrului" . Asa ca fie tunel, fie suspendat va trebui proiectat si gasit ocolisul.Total de acord cu restrictionarea auto in zona centrala coroborata cu eficientizarea transportului in comun si alternativ(ex. Tallinn, un oras de dimensiunea Clujului ca nr de locuitori are transport comun gratuit pentru toti rezidentii. Circulatia e foarte light!), subventii pentru vehicule electrice(trotinete, etc.). Zona de parcuri: revitalizarea celor existente- Feroviarilor, samd, Parcuri noi! Nici o noua zona urbana noua nu are zona verde ca lumea!.Zona de agrement Faget(piste de biciclete si trasee de trekking. )In rest, urari de bine si sa ne vedem sanatosi! Paul Pandrea

    RăspundețiȘtergere