Astãzi,
27 aprilie 2020, am publicat un material în Ziarul
Financiar. O opinie despre viitorul presei europene, cu accent pe
monetizarea unui business media.
---
COVID-19 are un impact enorm şi asupra afacerilor din
domeniul presei. A investi în media a fost şi este o afacere riscantã, care
trebuie însã raportatã şi la conceptul de interes public.
După aproape 20 de ani de activitate în cadrul Grupului
EURACTIV Media, am fost rugat de către Boardul companiei să coordonez in
calitate de VP Strategic Innovations
un departament nou înfiinţat care se va ocupa de poziţionarea brandului
EURACTIV în anii următori. Este o abordare practică despre viitorul presei la
nivelul UE, despre conţinutul şi monetizarea unui business media, dar şi despre
relaţionările cu trusturile media din capitalele europene. Un rol esențial îl
va ocupa adaptatea presei europene la inteligenţa artificială, nu doar din
punct de vedere editorial, dar şi din cel comercial.
Câteva considerente venite direct de la Bruxelles, din
interiorul unei prese de nişã, axatã pe dinamica legislativã europeanã, şi care
a folosit încã de la înfiinţare doar Internetul ca platformã de diseminare a
informaţiei.
Calitatea articolelor şi expertiza ziariştilor despre
subiectul abordat sunt cruciale în a intra pe o piaţã foarte dense în informaţii.
Câştigã cel care structureazã conţinutul în aşa fel încât sã fie accesibil atât
pentru experţi, dar şi pentru un public mai larg. EURACTIV a reuşit să devină
un “working tool” pentru cei implicaţi în procesul “redactării legislaţiei
comunitare”, în ciuda investiţiilor masive ale instituţiilor europene în
servicii gratuite care monitorizează grupurile de lucru, audierile publice sau
iniţiativele legislative.
A deveni un brand ia timp, dar punctul esenţial este
cum structurezi planul de afaceri şi resursa umanã implicatã. Pentru a supravieţui
ca media, e nevoie de o abordare 50-50, adicã 50% din echipã sunt jurnalistii şi
toţi cei care produc conţinutul media, iar restul sunt oameni de management,
marketing şi vânzãri. Am avut peste 5.000 de întâlniri care m-au făcut să
înţeleg în profunzime lumea afacerilor Bruxelles-ului european. Este ceva
atipic, greu de vizualizat chiar şi de la Paris sau Berlin, iar dacă vorbim de
Bucureşti este de domeniul SF. Am studiat mult evoluţia grupurilor de interese industriale,
strategia lor de comunicare, dar şi relaţionarea lor cu entităţile sectoriale
româneşti. Am lucrat activ cu aproximativ 500 de federaţii europene,
majoritatea bazate la Bruxelles. A fost o muncă interesantă în a înţelege
priorităţile de lobby ale clienţilor, în a identifica împreună canalele cele
mai eficiente utilizate pentru comunicarea externă şi a structura calendarul
optim de acţiune.
Definirea produselor comerciale este ceea ce ţine o
companie media în picioare. Doar cu pachete clare, care trec cu mult de clasicul
advertising, poţi sã identifici
fondurile necesare derulãrii activitãţii. Recomand o abordare în care producele
sunt clare ca preţ şi conţinut, nu exagerat la numar fiindcã piaţa nu are
putere sã le identifice şi sã le utilizeze. Scopul este sã atingi un numãr
industrial de contracte semnate pentru fiecare produs comercializat, nu de a
inventa în permanenţã noi soluţii.
În cadrul activitatii mele am fãcut parte pentru
câţiva ani din boardurile companiilor media din Franţa, Germania, Polonia,
Italia, Slovacia, Cehia şi România. Fiecare ţarã are particularitãţile sale când
vorbim de spaţiul public de informare, profilul media naţional, tehnologie,
culturã managerialã şi – în cazul nostru - abordarea faţã de proiectul european.
Tendinţele
contemporane sunt interesante şi propun câteva puncte de gândire:
Ø Brandul
va continua sã fie punctul forte în afacerea de media ;
Ø Presa
nu inventeazã tehnologia viitorului, ci se adapteazã unei anumite platforme când
masa criticã de utilizatori este convenabilã conţinutului produs ;
Ø Paywall,
Crowdfunding, Premium content sunt subiectele de actualitate pentru monetizarea
afacerii ;
Ø Platformele,
in special cele venite din Tech-ul american (Google, Facebook, etc.), intrã
progresiv pe segmentul media, chiar şi la nivelul ecosistemului european;
Ø Consolidarea
parteneriatelor transnaţionale la nivelul presei UE devine o necesitate din
punct de vedere al conţinutului, dar şi al afacerii;
Ø
Organizarea de conferinţe media este un segment profitabil.
Sã vedem cu va primi
piaţa organizarea de evenimente media virtuale;
Ø
Rolul
instituţiilor naţionale şi europene în spijinirea presei independente este
strategic. De urmãrit aceastã relaţie în viitor, mai ales în urmatoarele luni,
cu eventuale pachete de suport post-Corona ;
Ø Inovaţia
este necesarã, dar greu de finanţat. Start up-urile pot sã aducã
noul necesar pentru a eficientiza producţia media şi a diversifica activitãţile.
Este plãcut să faci parte dintr-o echipă de
aproximativ 100 de persoane (dintre care vreo 50 sunt ziarişti), care dezvoltă
ceva unic – produsul media EURACTIV. Deviza “Transparenţa şi eficienţa sistemului UE” este
încã de mare actualitate şi asta ne dã curaj, deschizându-ne chiar mai mult cãtre
parteneriate strategice.
Dan LUCA lucrează în Bruxelles de 23 de
ani ca expert în afaceri europene. Conferenţiază în
universităţi din Bruxelles şi Bucureşti. Este
autorul cãrţii Mapping the Influencers in EU Policies.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu