Criza
Corona afecteazã puternic dinamica Bruxelles-ului european. Schimbarea modului
de operare al instituţiilor europene implicã o adaptare a procedurilor de
interacţiune cu decidenţii politicilor sectoriale.
Apariţia
acestei “lebede negre” bulverseazã întreaga dinamicã legislativã şi modului de a
discuta cele mai bune legi pentru cetãţenii europeni.
Anul
trecut, prin intermediul cãrţii Mapping the
Influencers in the EU Policies, încercam sã creionez cum se
va schimba lumea afacerilor europene în urmãtoarea decadã. Prin intermediul
acestui articol analizez impactul crizei actuale asupra acelor premoniţii.
1.
Trăim
vremuri în schimbare - factori precum politica mondială, schimbările climatice,
îmbătrânirea și creșterea populației, urbanizarea și o multitudine de alte
provocări vor influența în continuare afacerile europene.
Criza
pandemicã surprinde întreaga societate europeanã, redefinind prioritaţile
legislative. Politica de sãnãtate devine ştirea zilei, cu amplu
impact asupra altor politici sectoriale. Relansarea
economiei este subiectul cel mai discutat acum, iar o conectare a prioritãţilor
legislative cu economicul este o necesitate.
2.
Piața afacerilor europene a devenit
mai holistică în ultimii ani și va continua să se dezvolte pe măsură ce
afacerile publice, relațiile publice, comunicarea, aspectele juridice se îmbină
și se integrează în marea umbrelã a „Afacerilor UE”.
În
general, sectorul privat a fost grav afectat de criză, iar instituţiile au
privit cu mai multã simpatie și toleranță unele segmente industriale. Gãsind
adversarul comun ″relansarea economicã″, binomul instituţii-business a fost
mult mai bine sincronizat.
3.
Bruxelles-ul
a devenit din ce în ce mai transparent, ceea ce duce la dezintermedierea sferei
politice de la Bruxelles. Publicul este acum mai conștient și mai implicat în
afacerile UE. Numărul actorilor de la Bruxelles a crescut considerabil - fie
din industrie, ONG-uri sau din alte sectoare. Drept urmare, efortul necesar pentru a face auzită vocea fiecãruia a
crescut considerabil. Piața afacerilor UE va deveni și mai mare. Surprinzător
de mare numãrul de companii care nu are încă prezență în Bruxelles. Anticipez un rol sporit al societății civile în
procesele decizionale ale UE. De asemenea, prevăd că se va acorda mai multă
atenție transparenței în procesul de elaborare a politicilor.
Spaţiul dezbaterilor s-a mutat
online, iar decidenţii politici au fost foarte vizibili, poate mai prezenţi
decât înainte. Totuşi, mediul virtual nu oferã aceeaşi transparenţã, fiind de
multe ori doar o perdea de fum care acoperã un proces decisional foarte rapid
în unele cazuri, adaptat situatiei de crizã. Da, a fost
mai multã informare, dar mai puţinã comunicare. Piaţa se va adapta, apetitul pentru
comunicarea online stimulând unele entitãţi sã îşi consolideze şi prezenţa
fizicã în Bruxelles.
4.
Influența
la Bruxelles rămâne în mare parte bazată pe relații de muncă bune și reciproc
avantajoase între funcționari și părțile interesate cu care interacționează. Să
nu uităm, un influencer este un adevărat credincios și promotor al valorilor și
principiilor europene.
Mai
mult ca niciodatã rolul liderilor de opinie a fost pus în valoare de noua
situaţie creatã. Beneficiind de o notorietate dobanditã anterior, experţii s-au
reinventat, utilizând platformele de dezbateri ca mediul predilect în
transmiterea mesajelor de impact.
5.
Cererea
de competențe și experiență în domeniul afacerilor UE este ridicată, în timp ce
oferta rămâne relativ limitată, în ciuda faptului că sfera de la Bruxelles a
crescut în ceea ce privește numărul de angajați în ultimii douăzeci de ani.
Bruxelles-ul
european este afectat de crizã, iar mulţi experţi, în special tineri, au intrat
în şomaj tehnic sau chiar şi-au pierdut jobul. Contractarea pieţei de
consultanţã a fost evidentã, dar Bruxelles-ul se va reinventa şi adapta. Meseria
de ″expert în afaceri europene″ are viitor, dar dezvoltarea unor noi competenţe
(în special cele soft) sunt necesare în a avea şanse de reuşitã.
6.
Astăzi,
cu mai multe instrumente de comunicare și posibilități de social media, suntem
menţinuţi informați chiar dacă nu dorim neapărat să fim. Dar decalajul dintre
discursul politic din capitalele statelor membre ale UE și Bruxelles rămâne mai
mare decât acum 10 ani. Brexit-ul reprezintă apogeul euroscepticismului, dar a
evidențiat, de asemenea, beneficiile apartenenței și a unei uniuni mai strânse.
UE se va extinde probabil în mai multe state membre (și anume țările din
Balcanii de Vest), iar noii actori cu culturi și societăți diferite vor intra
în numeroase sfere de la Bruxelles.
Mediul
virtual a fãcut ca distanţa dintre Bruxelles şi capitalele europene sã se
comprime, sã devinã minusculã. Cei care au organizat conferinţe din Bruxelles
au avut douã oportunitãţi enorme, de a avea ca panelişti ministri din guvernele
ţãrilor membre, dar şi de a deschide ″conferinţele de Bruxelles″ publicului
larg. Bruxelles-ul este acum mult mai puţin o ″bubble″, a devenit un emiţãtor de semnale, mesaje care
ajung mult mai bine în capitalele europene.
7.
Piața
afacerilor europene va trebui să devină mai responsabilă, mai transparentă și
să se alinieze mai bine principiilor bunei guvernări dacă dorim să facem din
aceasta o Europă a oamenilor, mai degrabă decât a piețelor și a profiturilor.
Sentimentul este din ce în ce mai mult un factor de luare a deciziilor și,
toate semnalele vor influența din ce în ce mai mult afacerile europene în anii
următori. Sper că, peste zece ani, luarea deciziilor va păstra o bază
științifică.
Activitãţile
din Bruxelles devin mult mai vizibile datoritã favorizãrii mediului online în
activitatea cotidianã. Aceastã
supra-expunere implicã o mai mare responsabilizare a decidenţilor spre
transparenţã.
8.
Piața
„afacerilor UE” se va digitaliza din ce în ce mai mult, dar contactul uman va
păstra un rol vital. Cred că AI (inteligența artificială, nu influența
artificială) va începe să aibă impact asupra deciziilor și rezultatelor: în
timp ce oamenii vor continua să prevaleze în ceea ce privește interacțiunea
umană și rezultatele clare, pregătirea și lansarea campaniilor de advocacy va
fi tot mai ușor facilitată de roboţi.
Ultimele
luni confirmã aceastã tendinţã de a interacţiona virtual. Întrebarea este cum
va arãta piaţa de afaceri europene în 6-12 luni, care este noul normal?
9.
În
2030, Generația X (actualii liceeni) va fi omniprezentă la Bruxelles. Aceștia
sunt nativi tehnologici, adepti ai interacțiunii virtuale și mai puțin dedicați
permanenței în cariere. Acești factori vor contura foarte
mult viitorul pieței afacerilor UE.
În mod sigur, tinerii practicanţi
vor avea o mare oportunitate de afirmare, bulversând ierarhiile. Totuşi, reţeaua personalã, claditã în timp, e încã un element puternic al celor din afacerile
europene.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu