În utimele 6 luni, am fost implicat, în calitate de evaluator, în proiectul european Stars4Media,
Excelență ideea de a aduce inovația în media prin
intermediul parteneriatelor europene. Inspirația proiectului este desigur
programul Erasmus, în care mobilitãţile europene ajută nu doar la îmbunătățirea
experiențelor culturale, dar și la lansarea proiectelor noi, atipice în bazinul
național.
Important este ca presa să înțeleagă că inovația este
fundamentală dezvoltării, iar abordarea să includã cel puțin 3 componente:
editorială, tehnologică și business. Am observant tendințe deosebit de
interesante, prin intermediul evaluãrii celor pentru 100 de aplicaţii. Presa mare, cu structuri complexe
și greoaie, începe să fie mai receptivă la inovația practică, având acum
departamente speciale pe acest segment. Din punct de vedere tehnic, apar pe
continentul european o serie de start up-uri care propun soluții interesante,
mai ales în domeniul dezvoltării produselor media utilizând inteligenţa artificialã. Vorbim tot mai mult în
spațiul presei europene de ˝change management”, diversificarea modelelor de
finanțare, de abordări noi în direcția accesãrii fondurilor europene sau
chiar de presa viitorului, în care algoritmele sã ajute in cercetarea
jurnalisticã.
O componentă aparte este alocată competențelor, și din
nou vreau să acentuez că nu este vorba doar despre pregătirea ziariștilor.
Ecosistemul media absoarbe tot mai mulți experți în comunicare, ştiinţe politice, tehnologie,
managementul schimbării, dar și în proceduri de monetizare a brandului de
presă.
Anul trecut scriam despre tendințele
presei europene și necesitatea de a se
reinventa datorită crizei pandemice. Următorii ani sunt sunt deosebit de dinamici
din acest punct de vedere.
Pentru cei interesați, vã voi ține la curent cu cercetările aplicate ale
celor 30
de câștigători ai ediției 2021 ai proiectului Stars4Media.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu