marți, 20 iunie 2023

Contribuție la un articol semnat cu Vasile Pușcaș în Ziarul Financiar: ˝Cum ne pregătim pentru agenda europeană 2024-2029?˝


Sunt deosebit de onorat să semnez un articol împreună cu prof. Vasile Pușcaș.

 

---


În vara anului viitor se va termina mandatul actualilor aleși din instituțiile europene, iar alegerile pentru Parlamentul European din 2024 sunt deja un subiect pe agenda politică din capitalele statelor membre UE.
Iar intensitatea preocupării față de schimbările la nivelul europarlamentarilor crește odată cu discuțiile despre așteptate modificări ale leadershipului Comisiei, Consiliului etc.

 

Mandatul european început în vara lui 2019 s-a derulat într-un context de crize majore globale și europene. Pe acest fond, întreaga agendã europeană a fost mereu revizuită, iar liderii Uniunii Europene au încercat mai mult să reacționeze la situațiile dificile decât să avanseze o agendã strategică.

 

Forțele eurosceptice au crescut considerabil în mai multe state membre, acționând acum și mai coordonat la nivel european. Odată cu ieșirea Marii Britanii din UE, motorul franco-german a trebuit să-și reafirme iarăși opțiunile de lider al construcției europene, fapt reflectat constant în abordările Uniunii Europene. Datorită invaziei ruse în Ucraina, problema securității Europei s-a impus pregnant pe agenda publică europeană. Pacea și stabilitatea din Europa, care atâția ani au contribuit la creșterea ei economică și au constituit un adevărat brand al procesului integrării europene, au fost puternic și grav bulversate. A fost nevoie de răspunsuri rapide și eficiente, ceea ce a developat capacitatea administrativă și politică a Uniunii Europene.

 
Gândurile cetățenilor europeni nu se îndreaptă doar către stările și trăirile prezente, ci și către viitor, întrebându-se ce se va întâmpla în perioada următoare. Desigur, alegerea eurodeputaţiilor este importantă, dar atenția experților se îndreaptă mai ales asupra noii Comisii Europene. Paradoxal, posibile transformări ale structurii instituționale și decizionale în UE preocupă mai pe larg liderii și grupările politice, pe când cetățenii sunt mai interesați de viitoarea agendă politică europeană după 2024, de felul în care politicile europene le vor afecta viața individuală și comunitară.


Ţările membre UE, sectorul de afaceri, mediul academic, dar și societatea civilă, caută încă de acum să descifreze narativa următoarei etape de evoluție. Desigur, dacă totul merge conform programului electoral european, ar fi posibil ca în septembrie 2024 să fie prezentate oficial prioritãţile viitorului președinte al Comisiei Europene. Acesta va fi momentul când vom avea o informare extinsă asupra opțiunilor despre politicile europene care ar urma să fie susținute politic și financiar, relevând calea strategică a Uniunii Europene. Dupã publicarea principalelor direcții de acțiune, se va intra în detalii pentru a identifica propunerile de schimbări care vor apărea la nivelul fiecărei politici sectoriale europene și ce calități ar necesita Direcțiile Generale ale Comisiei Europene cu atribuții de implementare, dar și adaptările pe care vor trebui să le realizeze capacitățile administrative ale statelor membre.


Referindu-ne la viitoarea Comisie Europeană, avem mai multe întrebări, venite în special din realitate vieții cetățeanului european: -va fi preferată o abordare tehnică, minimalistă, de inițiere a legislației pe bandă rulantă sau se va schimba paradigma, ţînând seama de realitatea unei Uniuni Europene care tot aspiră să-și redefinească identitatea? -vor fi propuse politici europene pornite de la o viziune a societății europene și o strategie adecvată necesară implementării? -se va ține cont de faptul că relația cetățenilor cu proiectul european este pe muchie de cuțit, că forța economică a UE este un element de luat în seamã și acaesta va trebui însoțită de politici sociale adecvate?

 

Oprim aici seria lungă a întrebărilor pentru a sugera că se simte nevoia unui program macroeuropean realist, elaborat împreună cu beneficiarii, cetățenii, fie ei oameni de afaceri sau societate civilă organizată. Experiența traumatizantă a recentei Conferințe asupra viitorului Europei, pe care dealtfel am întrezărit-o încă de la debutul ei, nu face să se întărească încrederea în leadershipul european. A fost mai degrabă un pas spre ideologizarea conceptelor, dar nu a adus clarificările și soluțiile așteptate de cei care cred puternic în continua perfecționare a proiectului european. Poate că în campania electorală europeană din următoarele luni vor fi selectate măcar anumite părți, fragmente din concluziile Conferinței pentru a prezența cetățenilor o viziune consistentă, la care Europa să vibreze !

 

Puterea reală a Uniunii Europene nu a constat doar în capacitatea normativă și de gestionare a interdependențelor complexe, ci și în continua mobilitate transformativă a proiectului european, constând nu doar în adaptare, cât în viziunea devenirii acestuia. Din păcate, în ultimele două decenii liderii europeni din Bruxelles, cel mai adesea aflați sub presiunea intereselor individualizate ale unoe state membre, treptat au înlocuit metoda comunitară și a negocierilor europene continui cu guvernanța corporatistă, iar în ultimii ani cu metota echilibrului de putere în procesul decizional european. Politicienii și factorii de decizie politică au semnalat că au perceput nemulțumirile cetățenești și ale organizațiilor societății civile, că niciun mesaj public european nu va fi susținut fără a se cere opinia și sfatul tuturor părților interesate, inclusiv a industriilor și partenerilor sociali. Politicile de mediu, de exemplu, au consecințe economice cu un impact uriaș asupra companiilor și vieții sociale din statele membre. Odată cu reconfigurarea globalizării și concurența mai puternică din partea țărilor emergente, prosperitatea economică pe termen lung a Europei va depinde de puterea bazei sale industriale și sociale.

 

Mai este însã un subiect sensibil, puţin abordat, cîteodată chiar evitat de cercurile politico-decizionale bruxelleze. Trăim un moment de impas european, iar nevoia unor lideri europeni, cu viziune și capacitate de gestionare politică rațională este mai necesară ca niciodatã, atât la nivelul institițiilor europene cât și al statelor membre! România,ca stat membru al Uniunii Europene, a fost ezitantă în ceea ce privește internalizarea legislației și politicilor europene, prefeând a trata procesul integrării europeane ca parte eminamente a politicii sale externe și, ca atare, a adoptat metoda alinierii în locul aplicării în țară a politicilor europene de dezvoltare. Ca atare, în lunile următoare poate că se ve desfășura și în spațiul românesc o dezbatere aplicată de circumscriere a acestuia în procesele de dezvoltare la care cetățenii speră pentru următorii ani. Suntem convinși că există poate fi mobilizată resursa şi capacitatea politicã în Uniunea Europeană, incluzând și România, pentru a rãspunde provocărilor vremurilor care vin !

 

Dan LUCA / Bruxelles

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu