luni, 27 noiembrie 2023

Dan LUCA – articol în Ziarul Financiar: “Monetizarea unui business media”


Despre cum expertiza în afacerile europene poate să fie benefică monetizării unui brand de media în articolul meu de astăzi din Ziarul Financiar.

 

---

 

Cursurile despre filosofii și practici antreprenoriale fac parte din curricula universităților de zeci de ani, prezentând în detaliu subiectul inovației creative și adaptării la o piață în constantã mișcare. Recent, școlile europene de jurnalism și comunicare au abordat structurat subiectul, colaborând cu profesori care provind din sectorul media și având o expertiză antreprenorială.

 

Activând de 23 de ani în cadrul companiei Euractiv de la Bruxelles, sunt în permanenţă fascinat de legătura dintre inovație și monitorizarea brandului de media. În 2003 lansasem pachetul de membru Euractor care continuă să fie și acum un produs de top, mai ales în rândul federațiilor europene. În 2008 reușeam să adaptăm clasicul supliment print media de 8 pagini, pe care îl vizualizam săptămânal la European Voice, într-un produs media digital de impact pe care l-am numit Euractiv Special Report. Pandemia ne-a forțat să inovăm și să indentificãm metode de monetizare. La nivelul anului 2019 Euractiv organiza aproximativ 100 de evenimente media în fiecare an, dar în martie 2020 piața a căzut brusc. Într-o săptămânã am venit cu produsul Conferințe Virtuale Media, iar în luna mai aveam deja primul client al acestui produs. Am reuşit să recalibrãm echipa de vânzări și până la sfârșitul anului 2020 organizasem 80 de evenimente de acest fel, fiecare cu sponsorul aferent. Conferințele Virtuale Media, dar accentuez ca produs media într-un model de afaceri bine definit, au fost pentru Euractiv comparate cu un vaccin. Inovația continuă, iar acum două luni am lansat un produs editorial nou care explică dezbaterile tehnice din capitalele UE referitoare de reforma sistemului farmaceutic prin intermediul corespondenților cu expertiză în politicile sectoriale.

 

Antreprenoriatul în media înseamnă de fapt crearea de noi produse, noi idei și noi afaceri pentru a capta o parte din beneficiile economice existente pe piețe evolutive. Transformarea digitală a mass-media a creat noi oportunități de carieră pentru persoanele interesate de comunicare, tehnologie și afaceri. Puține media își pot permite astăzi un singur model de monetizare, planurile de afaceri ale trusturilor de media sunt îndreptate acum în mai multe direcții creând modele hibride de business.

 

Referindu-ne la segmentul Media News, există 7 paliere clasice de acțiune pentru dezvoltarea surselor de venituri. Desigur nu toate segmentele de business se pretează oricărei media. E nevoie de un plan de afaceri în care evaluarea bandului, impactul conținutului, comunitatea de cititori sau resursele de investiție sunt de luat în considerare.

 

Câteva opinii despre cele 7 modele referitoare la monetizarea presei:

 

Prima categorie, cunoscută și consolidată, este cea a publicitãţii și sponsorizării. O întâlnim la majoritatea media, fie că sunt doar online sau în alte formate.

 

Abonamentele la fluxurile de știri au evolut constant, iar implementarea sistemului de paywall, reprezintă o puternică sursă de venit.

 

În special la nivelul presei specializate, există o modalitate de monetizare axatã pe un statut de membru al clubului media, care oferă servicii concrete în relaţionarea cu brandul respectiv.

 

E surprinzãtor, dar puțini însă înțeleg segmentul de evenimente media, care poate să fie foarte profitabil dacă se gândește un model de business adaptat brandului și pieței în care se acționează.

 

În era digitală, a erupt subiectul Marketplace și e normal ca presa să fie un jucător important în acest segment de informație. Cel mai clasic exemplu este cel al portalului care prezintă oportunitățile pentru locurile de muncă specializate, de multe ori lansate de presa reprezentativă. De exemplu la Euractiv avem jobs.euractiv.com pentru specialiştii în politicile UE.

 

Crowdfunding și donațiile continuă să fie un element interesant pentru presă, dar mare atenție la povestea prezentată și la durata acestor campanii de finanțare.

 

Am inclus în această clasificare și un exemplu mai exotic, cu siguranță marginal în finanțare. Crearea de suveniruri pentru un brand media poate fi o modalitate de a interacționa cu publicul și de a genera venituri suplimentare. Câteva exemple: tricouri, căni, șepci, brelocuri.

 

Sursele de venit sunt extrem de importante pentru sustenabilitatea mass-media în lumea de astăzi, iar fiecare palier de monetizare trebuie analizat în profunzime și eventual lansat printr-o strategie adaptată. Desigur, inteligenţa artificialã și mai ales generatoarele de conținut vor influența în viitor randamentul editorial, dar vor ajuta și la lansarea unor noi produse media de impact.

 

Dan LUCA lucrează în Bruxelles de 26 de ani ca expert în afaceri europene și inovație media. Conferenţiază în universităţi din Bruxelles şi Bucureşti. Este autorul cãrţii Mapping the Influencers in EU Policies.

 

Dan LUCA / Bruxelles

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu