O legătură între funcționarul european si cel național în editorialul semnat astăzi în Făclia de Cluj.
--
Discutăm enorm despre sistemul de decizii și dacă e
pregătită Uniunea Europeanã pentru o extindere la peste 30 țări, dar de cele
mai multe ori abordam subiectul doar la nivel politic. Funcționarul european
joacă un rol enorm, dar puțini sunt aceea care discutã deschis despre evoluția
sa.
Este deja de notorietate faptul că avem un segment aparte
de funcționari publici care lucrează în cadrul diferitelor instituții și
agenții ale UE, contribuind la funcționarea și dezvoltarea uniunii. Acești
funcționari publici pot fi cetățeni ai oricărui stat membru al UE și sunt
angajați în diferite capacități în cadrul instituțiilor UE, jucând roluri
cruciale în elaborarea politicilor, implementarea legii și administrare. Ei sunt
recrutați de obicei prin examene competitive și proceduri de selecție, asigurând
un nivel ridicat de expertiză și profesionalism.
În contextul instituțiilor europene, în special al
oficialilor de rang înalt și al birocraților, unii indivizi ar putea fi
percepuți ca fiind într-o „colivie de aur”. Deși au poziții de prestigiu,
siguranță a locului de muncă și beneficii atractive, ar putea exista
constrângeri, cum ar fi reglementări stricte, birocrație sau limitări ale
libertății personale, care uneori pot duce la sentimentul de a fi limitat în
sistem.
Cunoaştem bine şi în România cã la nivelul Uniunii
Europene existã un program de mobilități între structura națională și cea
europeană. Un expert național detașat la instituțiile europene înseamnã un
profesionist care este desemnat temporar sau împrumutat de la administrația
națională pentru a lucra în cadrul uneia dintre instituțiile sau agențiile
Uniunii Europene. Acest aranjament permite statelor membre să contribuie cu
expertiza lor la activitățile și inițiativele UE, promovând totodată
colaborarea și schimbul de cunoștințe între UE și țările sale membre.
Un concept mult dezbătut, încă din perioada negocierilor
de aderare, a fost legat de capacitatea administrativă a țărilor europene de a
implementa politicile europene. Desigur, aceasta poate varia
semnificativ de la o țară la altă. Capacitatea unui stat membru de a implementa
eficient politicile UE depinde de diverși factori, inclusiv de cadrul
instituțional al țării, eficiența administrativă, sistemele juridice, resursele
financiare și voința politică.
Integrarea europeanã a introdus
treptat o temã de suflet, normalã am zice, legătura dintre funcționarul
european și țara sa de origine. Există acum un potențial fantastic
pentru a asigura posibile mobilitãţi de la nivelul european spre administraţia
națională cu beneficii substanțiale la nivel de individ, dar și pentru întreaga
construcție europeană. De fapt aceste scheme funcționează ad hoc, mai ales la
nivelul Președinției UE a unor țări membre. De exemplu, în primul semestru al
anului 2019 a fost, în premieră, Președinția UE a României. Câteva zeci de
funcționari europeni au fost detașați în domenii prioritare identificate
de administraţia nationalã pentru a realiza o mai bună fluiditate a
agendei decise. Desigur funcționarii europeni au obligația de independențã
față de statele membre, dar toate administrațiile naționale păstrează legătura
cu cei care își doresc aceasta din administrația europeană. Este util pentru
ambele părți să înțelegã cât mai bine prioritățile și eventuale dificultăți, și
să caute împreună soluții. Ajutorul din partea celor veniți de la instituțiile
europene este esențial pentru facilitarea comunicării instituționale, în
special în cazul urgențelor sau pentru clarificarea unor diferențe de
abordare. Este deja de notorietate cã experiența de lucru cu experții
români din instituții rămâne un reper esențial pentru reușita Președinției
române a UE.
Este un moment favorabil
de a lansa un program permanent cu scheme de mobilități ale funcționarilor de
la structura europeană spre administrațiile naționale. Recomand chiar extinderea
acestor prezenţe
în ministerele de linie din capitalele UE. Implementând astfel de mecanisme, cu
siguranță vom avea o mai bună înțelegere a proceselor integratoare, dar vom
oferi și posibilități concrete europenilor să ajute direct țările din care au
plecat.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu