luni, 26 august 2024

Dan LUCA – editorial în Făclia: “Raid cultural”

Despre experienţe culturale trăite în această varã în editorialul meu de astăzi din Făclia.

---

Deși trăim într-un secol al informației permanente, cunoaștem așa de puțin cu adevărat despre alții... Nu mă refer aici la alte personae, ci la diverse țări, unele chiar apropiate geografic.

Îmi place să petrec vacanţa de varã în locuri noi, pe care nu le-am vizitat încă. Ca familie, avem ca obiectiv principal să călătorim împreună, dar și să stăm cel puțin trei săptămâni în diverse zone. Planificăm totul începând cu zece luni înainte pentru a avea prețuri mici la biletele de avion și cazare.

Anul acesta am avut ca destinație Georgia și Armenia, țări care m-au impresionat în primul rând prin autenticitate. Am văzut mănăstiri ortodoxe pline de istorie și respect, am urcat munți uriași, admirând peisaje de vis.

Acest material nu este un spot publicitar, ci doar încearcă să compare anumite lucruri întâlnite cu cele din România. Sper să reușesc în acest exercițiu jurnalistic.

În Tibilisi abundă steagurile UE, dar și simbolistica europeană. Clar, Georgia are potențial de a deveni membră UE. Să fiu sincer, sunt mai multe steaguri ale UE pe stradă decât în România sau la Bruxelles.

Ceva special în Tibilisi este Chacha Corner, locul unde se poate degusta chacha, băutura națională, un fel de țuică de Georgia.

Orașul Sighnaghi din Georgia este un fel de Sighișoara pentru Georgia. Îi mai zic și orașul iubirii... Zidul de fortificație al cetății medievale e foarte bine conservat.

Nu am mai făcut baie în Marea Neagră din anul 2000, la Mamaia... Am revenit, dar printr-o intrare de cealaltă parte a mãrii, prin Batumi. Apa e fantastică, dar plaja e o colecție de bolovani. Batumi, se zice că e precum un Las Vegas la Marea Neagră. Dar să fiu sincer e mai mult un Dubai dacă observăm gigantele clădiri de pe malul mãrii. Orașul este în plin avânt, construcția e continuă. Am înțeles că sunt multe investiții private venite în special din Turcia și Rusia.

Am ajuns și la Gori, orașul de naștere a lui Stalin. Interesant Muzeul Stalin... Colecție de fotografii, artă și suveniruri din viața celebrului lider al Partidului Comunist Sovietic. Desigur, personaj deosebit de controversat, dar parte a istoriei.

Kutaisi este acum poartă de intrare în Georgia. Aeroportul regional este mic, mult sub cel din Cluj-Napoca, dar care aduce turiști pentru toată țara. Autostrada de la Kutaisi până la Tibilisi, este impresionantă, are vreo 250 km, cu multe tunele. Sunt însă și mici porțiuni de drum de finalizat, iar aici îi găsim activi pe inginerii chinezi.

O cină sau un mic dejun în Georgia sunt foarte asemănătoare cu cele din România.

M-am bucurat să văd prezente românești în Georgia. Benzinăriile Rompetrol sunt vizibile în Batumi sau Kutaisi, dar și în alte zone. Iar Dacia e de multe ori mașina poliției.

Când pitorescul acoperă cuvintele... Biserica Gergeti Trinity este cel mai emblematic lăcăș de cult al Georgiei. Aflată în Caucazul Mare, cel mai subestimat lanț muntos din Europa... înălțimea atinsă 5642 m! Nu cred că avem nici o mănăstire în România la o astfel de altitudine...

Dacă trecem la Armenia, spectacolul de balet din sala Teatrului și Operei din Erevan este ceva special. Sala plină, fantastic totul. Îmi amintește mult de cocheta atmosferã a Teatrului din Cluj-Napoca.

În Armenia avem turiști din Iran, India sau Rusia... E interesant cum mulți ruși au decis să se instaleze în Georgia în permanenţă, derulând afaceri direct de aici și având întreaga familie integrată. Dacă vorbiți cu un sârb, vã va explica un fenomen asemănător şi la Belgrad. Mai este şi o dimensiune pu
ţin vizibilã. Un tânăr iranian care fuge de înrolarea în armata iraniană alege refugiul studenției armene.

Armenia, mai ales cea rurală, este o adevărată călătorie în timp, o Românie de la mijlocul anilor '80. Peste tot, în restaurante sau case închiriate, aveam pahare de cristal și farfurii de porțelan colorat. Totuși, nu am văzut pești de sticlă și macrameuri...

Am vizitat mănăstirea Khor Virap în Armenia. Este considerat ca locul de naștere al creștinității, în jurul anului 300. Muntele Ararat din fundal dã și mai multă prestanțã locului. Într-o zonã muntoasă, aproape de confluența a trei țări (Armenia, Azerbaidjan și Iran), se află perla mănăstirilor armene. Mănăstirea Tatev a fost ctitorită în secolul al IX-lea, iar în secolul al XIV-lea găzduia cea mai importantă universitate din Armenia.

La final, să intrăm un pic pe geopolitică Caucazului... În nici o lunã am fost aproape de zone geografice tulburi, de fiecare dată fiind în siguranță, vã asigur. În Armenia, am fost la câțiva kilometri de frontiera cu Iran, dar am trecut pe un drum de munte pe lângă frontiera cu Azerbaidjan. Era calm, fără mișcări în zona Nargorno-Karabakh. În Georgia, am fost la câțiva pași de frontiera rusă, dar și la buza Turciei în Batumi. Am trecut cu mășina la câțiva kilometri și de Osetia de Sud și mai apoi de Abkhazia, cele două republici separatiste.

Am întâlnit oameni extraordinari atât în Georgia, cât și în Armenia. Respect pentru atitudine și le mulțumesc pentru ospitalitate!