luni, 2 iulie 2012

Raluca NOREL - “UE. România. Evoluţie”


La 5 ani de existenţă, blogul “Casei Europei” grupează peste 1.000 de mesaje postate. Pentru a marca această dublă aniversare şi pentru a da mai multă informaţie celor peste 60.000 de cititori, doresc să dau vizibilitate unor idei formulate de experţii în domeniul afacerilor europene din Bruxelles. Concret, am invitat o serie de prieteni în a scrie scurte articole pe tema “UE. România. Evoluţie”. Menţionez că materialele se publică sub semnătura autorilor.

---

Anul 2012 reprezintă pentru România anul în care s-au implinit cinci ani de la aderarea la Uniunea Europeană. Nu ne mai putem ascunde în spatele sintagmei „noile state membre UE”, ba, din contră, trebuie să demonstrăm că ne-am maturizat ca stat, ca administraţie publică şi reprezentare la Bruxelles. Trebuie să recunoaştem că legislaţia negociată la nivel european se implementează în legislaţia naţională. Astfel, în afara problemelor interne, România trebuie să acorde o deosebită atenţie şi Bruxelles-ului, unde deciziile de acum ne influenţează viitorul.

Din perspectiva unui funcţionar detaşat la Bruxelles (2008) pot spune că România a evoluat în ultimii 5 ani. Ţara noastră conştientizează că are un număr important de voturi în Consiliul European şi are o voce puternică la masa negocierilor, atât la nivel tehnic, cât şi la cel politic. „Coordonarea” este cuvântul cheie pe care România l-a înţeles şi acţionează în consecinţă (vezi crearea grupului Prietenii Coeziunii la iniţiativa Bucureştiului). Comunicarea continuă a Reprezentanţei Permanente a României pe lângă UE cu ministerele de resort şi coordonarea acestora duce la conturarea unei poziţii coerente a României la nivel european, lucru care îi oferă credibilitate şi îl face un partner de încredere în cadrul negocierilor. (în cadrul Consiliului se formează alianţe între statele membre, pentru obţinerea intereselor naţionale).

Dacă la nivelul administraţiei publice, afacerile europene sunt şi devin un subiect din ce în ce mai important, un subiect care face parte din administraţia românească (crearea unei structuri guvernamentale dedicate afacerilor europene), din perspectiva unui expert în comunicare, consider că promovarea imaginii şi obiectivelor României este extrem de importantă. Trebuie să recunoaştem că imaginea României nu s-a schimbat suficient în ultimii ani. Este greu să schimbi mentalitatea cuiva sau un stereotip bine înrădăcinat. Statutul de stat membru a adus şi un interes ridicat al europenilor de a cunoaşte şi descoperi România. Trebuie să profităm de acest interes prin organizarea evenimentelor de diplomaţie publică (prezentări de ţară, promovarea culturii şi tradiţiilor, organizarea de spectacole, concerte, expoziţii şi conferinţe), pe care Reprezentanţa Permanentă le organizează cu regularitate.

Consolidarea poziţiei României în cadrul instituţiilor europene şi îmbunătăţirea imaginii acesteia la nivel european sunt succese ale României în cei cinci ani de la aderarea la Uniunea Europeană.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu