La 5 ani de existenţă, blogul “Casei Europei” grupează
peste 1.000 de mesaje postate. Pentru a marca această dublă aniversare şi
pentru a da mai multă informaţie celor peste 60.000 de cititori, doresc să dau
vizibilitate unor idei formulate de experţii în domeniul afacerilor europene
din Bruxelles. Concret, am invitat o serie de prieteni în a scrie scurte
articole pe tema “UE. România. Evoluţie”. Menţionez că materialele se publică
sub semnătura autorilor.
---
Anul 2012 reprezintă pentru România anul în care s-au
implinit cinci ani de la aderarea la Uniunea Europeană. Nu ne mai putem ascunde
în spatele sintagmei „noile state membre UE”, ba, din contră, trebuie să
demonstrăm că ne-am maturizat ca stat, ca administraţie publică şi reprezentare
la Bruxelles. Trebuie să recunoaştem că legislaţia negociată la nivel european
se implementează în legislaţia naţională. Astfel, în afara problemelor interne,
România trebuie să acorde o deosebită atenţie şi Bruxelles-ului, unde deciziile
de acum ne influenţează viitorul.
Din perspectiva unui funcţionar detaşat la Bruxelles
(2008) pot spune că România a evoluat în ultimii 5 ani. Ţara noastră
conştientizează că are un număr important de voturi în Consiliul European şi
are o voce puternică la masa negocierilor, atât la nivel tehnic, cât şi la cel
politic. „Coordonarea” este cuvântul cheie pe care România l-a înţeles şi
acţionează în consecinţă (vezi crearea grupului Prietenii Coeziunii la
iniţiativa Bucureştiului). Comunicarea continuă a Reprezentanţei Permanente a
României pe lângă UE cu ministerele de resort şi coordonarea acestora duce la
conturarea unei poziţii coerente a României la nivel european, lucru care îi
oferă credibilitate şi îl face un partner de încredere în cadrul negocierilor.
(în cadrul Consiliului se formează alianţe între statele membre, pentru
obţinerea intereselor naţionale).
Dacă la nivelul administraţiei publice, afacerile europene
sunt şi devin un subiect din ce în ce mai important, un subiect care face parte
din administraţia românească (crearea unei structuri guvernamentale dedicate
afacerilor europene), din perspectiva unui expert în comunicare, consider că
promovarea imaginii şi obiectivelor României este extrem de importantă. Trebuie
să recunoaştem că imaginea României nu s-a schimbat suficient în ultimii ani. Este
greu să schimbi mentalitatea cuiva sau un stereotip bine înrădăcinat. Statutul
de stat membru a adus şi un interes ridicat al europenilor de a cunoaşte şi
descoperi România. Trebuie să profităm de acest interes prin organizarea
evenimentelor de diplomaţie publică (prezentări de ţară,
promovarea culturii şi tradiţiilor, organizarea de spectacole, concerte,
expoziţii şi conferinţe), pe care Reprezentanţa Permanentă le organizează cu
regularitate.
Consolidarea poziţiei României în cadrul instituţiilor
europene şi îmbunătăţirea imaginii acesteia la nivel european sunt succese ale
României în cei cinci ani de la aderarea la Uniunea Europeană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu