După
ultimul discurs al Președintelui Comisiei Europene, Europa
viitorului ar putea arăta mai mult ca o confederaţie,
decât ca o federaţie, în adevăratul sens al cuvântului.
În
varianta în care Germania ar conduce cele 11 state, Franţa, Italia, Spania,
Polonia, Olanda, Belgia, Danemarca, Austria, Portugalia şi Luxemburg, având un
“minister pan-european al Afacerilor Externe, al unei armate şi unei poliţii
europene care să păzească graniţele externe ale Uniunii, ar urma să se renunţe
la deciziile luate în unanimitate, în favoarea unui vot al majorităţii. Astfel
UE ar putea acţiona mai eficient, nelovindu-se de veto-ul unor state precum
Marea Britanie, care deja s-a pronunţat împotriva unei armate europene”, după
cum precizează articolul Foreign
Policy.
În
plus, așa cum cere și o comunitate caracterizată de democraţie,
“Preşedintele Comisiei Europene ar urma să fie ales direct de cetăţeni şi să
conducă un adevărat guvern european iar Consiliul European şi Consiliul de
Miniştri al UE ar urma să fie înlocuite cu o a doua Cameră parlamentară a
statelor (un fel de Senat dacă considerăm Parlamentul European un echivalent al
Camerei Reprezentanţilor din SUA). Această cameră ar avea o subcameră pentru
cele 17 ţări ale eurozonei”. Acestea având în plan financiar o singura
instituţie financiară centrală, cu decizie la nivel european, conform măsurilor
impuse prin Tratatul fiscal – Fondul Monetar European.
În
acest context, merită reflectat puţin la ceea ce spunea recent Protesilaos
Stavrou, un tânăr cercetător grec – “Federalismul pledează pentru un stat unic
descentralizat, compus din state suverane sau regiuni semi-autonome, dar nu
independente. Confederalismul în schimb este un sistem în care un grup de state
suverane stabileşte un extra-nivel de autoritate la nivel supranaţional care
are puteri în domenii de interes general larg. În cazul federaţiei se aplică
principiul subsidiarităţii, potrivit căruia puterea se exercită şi deciziile se
iau la cel mai de jos nivel local posibil, cât mai aproape de cetăţeni, în timp
ce în cazul confederaţiei, statele suverane cooperează doar în domenii în care
au interese commune”. În opinia lui Stavrou, “curentul
confederalist-interguvernamental primează încă în UE pentru că cetăţenii din
statele membre, societatea civilă, nu au un impact asupra deciziilor luate mai
ales de şefi de state sau de miniştri şi tehnocraţi nealeşi. Singura soluţie în
opinia sa este o federaţie democrată descentralizată, democrată şi pluralistă,
care să fie dotată cu mecanisme de control la fiecare nivel de
autoritate”.
Dan
LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu