Marea
Britanie ştie că e mai bine în interiorul UE, influenţând deciziile
blocului, decât în exteriorul ei. În opoziţie, România are faţă de Uniune o
atitudine “realisto-pesimistă”. După aderare, a considerat că va obţine bani
europeni şi va intra în rândul membrilor cu drepturi depline, după cum Radu
Magdin explica într-un recent material diferenţa dintre cele două state.
Dacă ar fi să luăm exemplul
britanic în măsurile pe care englezii le adoptă, ce ţin de interesul naţional, atunci
România ar trebui să înveţe să îşi spună părerea, fără a uza excesiv de
argumentul "aşa e bine, să fim şi noi".
“Mai sunt relevante două
remarci comparative, legate de clasa politică respectiv de ideea de "audit
al politicilor UE". În România, clasa politică nu are opinii diferite cu
privire la Uniunea Europeană; se sesizează un oarecare consens cu privire la
nevoia de a folosi (toţi sau măcar cât mai mulţi din) banii europeni. Există
totodată o tendinţă integraţionistă care favorizează o Uniune şi o Comisie
Europeană puternică (statele influente îşi doresc o Comisie mai puţin
influentă, ca să aibă o marjă de manevră mai mare) şi participarea la cât mai
multe instrumente europene, chiar fără a avea un cuvânt de spus în interior
(cazul uniunii bancare). Dacă această aplecare integraţionistă e rodul unei
strategii sau a unei tactici momentane de alieniere la consens, nu e
întotdeauna clar. De aici şi utilitatea unui "audit" pe model
britanic: nu ne-ar strica deloc o imagine clară a puterilor UE în plină
expansiune şi a impactului politicilor europene în România, a costurilor şi
beneficiilor”, sublinia Radu, şi personal, împărtăşesc convingerea că România
trebuie să îşi joace rolul de stat membru.
În plus, e nevoie de
dezbaterea publică pe anumite teme, pentru o mai mare vizibilitate şi
transparenţă.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu