Amintindu-mi de
parcursul personal de când am decis să “joc politic” şi trecând apoi în revistă
realizările colegilor mei socialişti şi proiectele destinate Diasporei, am lucrat
cu mare plăcere la un material împreună cu Codruţa Filip. Îl puteţi găsi
integral în revista Cadran
Politic.
.........
Acum câţiva ani
am hotărât să „joc politic”, iar cei care mă cunosc ştiu că nu glumesc cu
astfel de vorbe! M-am implicat în campania electorala din noiembrie 2008,
sprijinind candidaturile lui Marian Popescu şi Marian Mocanu pe posturile
alocate celor din Diaspora! Mă bucur să constat că cel care ne-a stat alături
atunci, Philip Cordery, secretarul general al Partidului Socialiştilor
Europeni, este acum deputat în Parlamentul Franţei.
M-am „bătut” în
iunie 2009 în campania pentru europarlamentare, reuşind, împreună cu colegii de
la PSD Bruxelles, să dublăm „scorul” PSD faţă de precedentele alegeri din
noiembrie 2007!
Am luptat apoi
până în ultima clipă pentru candidatul PSD în alegerile prezidenţiale din
noiembrie 2009! Îmi amintesc şi acum evenimentul pe care l-am organizat la
Bruxelles împreună cu Titus Corlăţean, actualul ministru al Afacerilor Externe.
Nu ne-am oprit
aici, PSD Belgia a luptat şi în alegerile locale din Belgia, având 4 candidaţi
pe listele Partidului Socialist Belgian la alegerile comunale (locale) din
octombrie anul acesta. Totul ca o încununare a activităţii pe care o derulăm de
ani buni în politica belgiană.
Mă bucur că
socialiştii europeni au ales recent calea alegerilor primare pentru a învinge
în euroalegerile din 2014. Nu vreau să fiu arogant, dar cred că dezbaterea cu
Martin Schulz pe care a facilitat-o PSD Bruxelles în octombrie 2009 a fost
crucială pentru a ajunge aici. Viziunea noastră a surprins plăcut organizaţiile
francezilor socialişti, social-democraţilor nemţi, dar şi a laburiştilor
britanici sau socialiştilor spanioli.
Acum însă, analizând
situaţia serviciilor oferite de către Statul Român cetăţenilor români din
Diaspora (servicii consulare tot mai scumpe, o birocraţie excesivă pentru
înregistrarea nou-născuţilor, schimbarea paşapoartelor, traducerea diplomelor,
etc.), dar şi complexitatea problemelor specifice comunităţii de peste două
milioane de români care trăiesc în afara graniţelor ţării (drept la muncă,
educaţie, familie, afaceri, etc.), e nevoie să venim cu soluţii realiste,
adaptate noului context.
Avem nevoie să
adaptăm structurile administraţiei româneşti la o realitate clară: 15% din
români trăiesc în afara graniţelor României, iar Statul Român are o
responsabilitate faţă de aceştia. În primul rând acordarea respectului pentru
cei care contribuie cu 5% din venitul României, ajutând la greu familiile şi
prietenii din ţară.
Potrivit unui
studiu recent, strategia guvernamentală de angajament pentru diaspora trebuie
să cuprindă următoarele: identificarea obiectivelor, harta geografică şi de
aptitudini ale diasporei, crearea relaţiei de încredere şi mobilizare a
diasporei pentru a contribui la dezvoltarea sustenabilă a României.
I. Identificarea obiectivelor
Guvernele trebuie să ştie cum anume pot
contribui românii din afară la dezvoltarea României. În ultimii ani, India şi
China au printre priorităţi încurajarea antreprenorilor din Diaspora să
dezvolte activităţi în ţara de origine. Un număr de ţări din Europa şi Asia
Centrală, deşi pe o scară mai mică, şi-au impus aceleaşi strategii.
II. Cunoaşterea Diasporei
Acest aspect implică colectarea datelor legate
de pregătirea profesională a românilor din Diaspora şi identificarea
aşteptărilor acestora faţă de guvern.
III. Stabilirea relaţiei de încredere
Pentru aceasta este nevoie ca guvernele să
recunoască poziţia specială a Diasporei, de dualitate, legată administrativ şi
psihologic de două ţări. Emigranţii nu trebuie văzuţi ca trădătorii de ţară,
iar conceptul trebuie îndepărtat. Relaţia de încredere se stabileşte prin
contacte, prin menţinerea legăturilor culturale şi de limbă în străinătate,
stimularea investiţiilor şi transparenţa în afaceri, buna funcţionare a
administraţiei româneşti în Diaspora.
IV. Mobilizarea Diasporei
Cel mai adesea se realizează prin înfiinţarea
ministerelor dedicate relaţiilor cu Diaspora. Se impune crearea de mijloace de
comunicare, coordonare politică, suport şi follow-up.
a)
Cazul Polonia
Pentru rezolvarea problemelor din Diaspora,
Polonia a înfiinţat o Comisie interguvernamentală pentru Polonia şi
Minorităţile Poloneze din Afară, încă din 2000. Instituţia este condusă de un
ministru delegat pentru Afacerile Diasporei în Ministerul Afacerilor Străine şi
mai cuprinde reprezentanţi ai ministerelor Educaţiei, Culturii, Finanţelor,
Afacerilor Interne, Cancelariei Primului-Ministru. În 2009 Polonia a înfiinţat
şi Departamentul de Cooperare cu Diaspora Poloneză. Articolul 6 din Constituţia
Poloniei stipulează că statul are responsabilitate constituţională să asiste
Diaspora în păstrarea legăturii cu ţara de origine.
b)
Cazul Bulgaria
Agenţia de Stat pentru Bulgarii de
Pretutindeni a fost înfiinţată în 1992, iar în 2000 a devenit un instrument de
comunicare cu peste 500 de organizaţii bulgăreşti. Două dintre cele mai mari
priorităţi ale sale sunt: reprezentarea intereselor în afară şi promovarea
tradiţiilor.
c)
Cazul Irlanda
Această analiză
arată că există perspective de angajare a membrilor Diasporei pentru crearea
unui cadru instituţional. Emigranţii au cel puţin trei caracteristici esenţiale
acestui proces: o motivaţie puternică de a contribui în mod real, cunoştinţe şi
expertiză despre oportunităţile globale şi nevoile locale, şi de multe ori au
şi resursele financiare. Combinarea acestor trei poate avea un impact
considerabil în dezvoltarea ţării.
Elementul-cheie
al acestui gen de succes, de creştere economică şi dezvoltare socială, este cel
al creării instituţiilor potrivite. În lumina acestei idei, subliniem faptul că
înfiinţarea birourilor pentru Diaspora s-a realizat cel mai adesea în cadrul
ministerelor pentru afacerile externe, dar modelul nu este singular, acesta
trebuie adaptat nevoilor.
Din cele
descrise mai sus reiese limpede necesitatea unui program coerent şi clar pentru
Diaspora, identificarea celor mai bune „modele de infrastructură” care
conectează ţara de origine de emigranţi, extinderea sentimentului de cetăţenie
prin asigurarea bunei funcţionări a administraţiei şi a drepturilor de vot,
construirea devotamentului patriotic prin suportul cultural, dezvoltarea
sustenabilă a remitenţelor şi a networkului de bussines, implicarea în politică
a membrilor diasporei.
Propun anumite
acţiuni canalizate pe 12 sectoare specifice:
·
Servicii consulare mai
bune adresate cetăţenilor români care îşi desfăşoară activitatea în afara
României;
·
Implicarea în
acţiunile României de diplomaţie publică – pentru o imagine optimizată,
îmbunătăţită, a României în străinătate, fiindcă românii din Diaspora sunt
adevăraţi „ambasadori”;
·
Cultură – promovarea
culturii româneşti (în colaborare cu Institutul Cultural Român);
·
Turism – încurajarea
creării de agenţii de turism în afara României de către reprezentanţi ai
Diasporei româneşti şi acordarea primei de incoming;
·
Afaceri – sprijinirea
cofinanţărilor de proiecte strategice pentru România;
·
Competitivitate,
resurse umane – datorită experienţelor profesionale, românii din Diaspora reprezintă
o adevărată resursă pentru dezvoltarea României. Găsirea unor metode de
utilizare a acestui potențial în interiorul și exteriorul granițelor României este o
necesitate;
·
Educaţie – prioritară
este înfiinţarea şcolilor de limbă română acolo unde există o masă critică de
români (în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Institutul Limbii Române);
·
Social – „piaţa
muncii” – se ocupă de toate dosarele legate de dreptul la muncă, politicile de
integrare şi condiţiile sociale ale românilor în alte ţări: drepturi egale la
locul de muncă indiferent de contract, mobilitatea pensiilor, recunoaşterea
diplomelor şi calificărilor profesionale, etc. (în colaborare cu Ministerul
Muncii);
·
Social – „familie” –
administrarea şi soluţionarea problemelor sociale apărute prin plecarea la
muncă a românilor, în special grija pentru copiii şi pentru bătrânii afectaţi
direct (în colaborare cu Ministerul Muncii);
·
Sector
non-guvernamental – finanţarea ONG-urilor care desfăşoară acţiuni în beneficiul
societăţii (în colaborare cu Departamentul Românilor de Pretutindeni);
·
Media – este necesar
să existe mijloace de informare care să se adreseze cu predilecţie românilor
din Diaspora şi care să reprezinte totodată vocea acestora şi
·
Identitate europeană –
monitorizarea şi analiza iniţiativelor (legislative) europene care au o
influenţă directă asupra cetăţenilor români. Încurajarea şi facilitarea
dialogului între reprezentanţii români în cadrul instituţiilor/organizaţiilor
europene şi românii de acasă.
Ca soluție politică văd înființarea unui Departament
al Diasporei în cadrul Guvernului, care îşi va asuma responsabilitatea şi pe
palierele menţionate mai înainte.
Desigur trebuie
să ne gândim şi la implementare, iar ideea unui secretar de stat responsabil cu
Diaspora care să coordoneze activitatea Departamentului este fezabilă.
La nivelul
fiecărui consulat al României este oportună desemnarea unui expert român care
se subordonează secretarului de stat responsabil cu Diaspora şi care
gestionează exclusiv relaţia cu comunitatea românească din zona respectivă. Tot
acest expert are responsabilitatea creării Consiliului Consultativ din ţara
respectivă între misiunile româneşti/serviciile consulare dintr-o ţară şi
Diaspora din aceeaşi ţară, pentru o gestionare cât mai eficientă a problemelor
comunităţii de români şi pentru o evidenţă cât mai clară a numărului acestora.
Întâlniri formale ale Consiliului Consultativ trebuie să se desfăşoare cu o
regularitate trimestrială”.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu