miercuri, 16 iulie 2014

Ziarul Argeşul – Interviu cu profesorul Dan Luca: “Cuvântul de ordine acum este asumarea responsabilităţii”

Zilele trecute am avut plăcerea de a răspunde întrebărilor care mi-au fost adresate de ziarul Argeşul, încercând să localizez România momentului în contextul european.

Redau în continuare integral, materialul publicat marţi, 16 iulie:

...............

În noua structură a Parlamentului European se regăsesc şi deputaţi din România, aleşi pe 25 mai. Ne vor reprezenta ei mai bine interesele decât cei de dinaintea lor? Ce teme prioritare ar trebui să-i preocupe? Oare musceleanul Mircea Diaconu va fi o voce importantă în legislativul european? Şi cum ne văd europenii prin prisma deselor repoziţionări politice şi a scandalurilor în care sunt implicaţi lideri marcanţi din România, în frunte cu preşedintele Traian Băsescu? La toate aceste întrebări ne-a răspuns profesorul Dan Luca, un colaborator constant al ziarului nostru, care de curând a preluat conducerea Institutului EurActiv de la Bruxelles. Dan Luca este doctor în Relaţii Internaţionale şi Studii Europene, profesor la universităţi din Bruxelles, Bucureşti şi Cluj. Este autorul a trei cărţi despre România afacerilor europene, Bruxellesul european şi dilemele comunicării. Îşi desfăşoară activitatea la Bruxelles din 1997 şi este preşedintele “Casei Europei” Bruxelles.

Extremismul, o problemă reală

- D-le profesor, în ce măsură noua configuraţie a Parlamentului European influenţează viitorul parcurs al României?

- Noutatea alegerilor europene din mai 2014 este pătrunderea masivă a euroscepticilor în Parlamentul European. Luând cazul Franţei, aceasta trimite mai mulţi eurodeputaţi eurosceptici către Parlamentul European decât din orice alt partid, de altfel un lucru deloc surprinzător luând în considerare rezultatul sondajelor efectuate înainte de alegeri. De asemenea, în Marea Britanie, UKIP este partidul majoritar. Deci, vorbim de două ţări importante, cu o economie destul de stabilă, spre deosebire de Grecia sau Portugalia, unde ar fi fost mult mai justificat creditul anti-european acordat de cetăţeni, pe fondul austerităţii. Austeritatea a fost însă impusă de guvernele interne, nu de Europa. Viitorul european al României depinde enorm de români şi doar apoi de alţii. În următorii ani va fi însă o “rafală” de alegeri naţionale care pot avea ca ţintă românii din UE. Mă gândesc în special la cele din Marea Britanie din mai 2015 în care cu siguranţă UKIP va “aprofunda” mesajul validat de electorat la alegerile europene.

- Reprezintă extremismul un pericol real?

Extremismul în Europa este o problema reală, iar de multe ori apar probleme instituţionale în a-l combate. Cum altfel putem explica alegerea unui neonazist declarat în Parlamentul European, şi apoi chiar validarea sa ca membru în Comisia pentru libertăţi civile, justiţie şi afaceri interne?


“Nici măcar un eurosceptic”

- Credeţi că actuala garnitură de parlamentari români va reprezenta mai bine interesele ţării?

- Politic vorbind, s-a schimbat reprezentarea. În precedenta legislatură europeană componenţa delegaţiei României în Parlamentul European era “înclinată mai la dreapta”, acum e mai spre stânga, ceea ce reflectă de fapt actuala situaţie din politica românească. Simbolistic, însă, şi stânga şi dreapta românească au câte un vicepreşedinte de Parlamentul European, Adina Vălean şi, respectiv, Corina Creţu, iar dacă este să analizăm potenţialul reprezentării, PSD-ul este a patra delegaţie din Grupul Socialiştilor şi Democraţilor (S&D); PPE are mulţi români, de asemenea. Pe culoarul Verzilor europeni nu contăm prin definiţie. Îmbucurător este că nu avem aleşi extremişti, nici de dreapta, nici de stânga. Nici măcar un eurosceptic nu a trimis România la Bruxelles şi asta e bine din punct de vedere european! Cuvântul de ordine acum este asumarea responsabilităţii. Orice om de stat trebuie să se dovedească responsabil şi conştient de ceea ce are de făcut de pe poziţia pe care o ocupă, fără a utiliza poziţia europeană în atacurile partizane din política românească. De asemenea, insist pe faptul că interesele României la Bruxelles nu pot fi susţinute deplin decât prin implicarea pe lângă instituţiile naţionale şi aleşii europeni a sectorului privat şi a societăţii civile.

- Cum se văd de la Bruxelles desele repoziţionări politice de pe scena politică din România? Ne referim la alianţe făcute şi desfăcute, la alianţe între foşti “duşmani” etc.

- Alianţele şi coaliţiile sunt normale, asta se întâmplă şi în alte părţi, asta e politica. Stabilitatea politică însă este foarte importantă pentru imaginea exterioară a României. “Liniştea” pe scena politică naţională generează siguranţă economică şi fiscală, creându-se astfel o piaţă atractivă pentru investitori. Avem exemple, nu departe de noi – a se vedea Polonia, o ţară care a realizat ce a realizat conştientizând importanţa stabilităţii.


Rolul lui Mircea Diaconu

- Ce părere aveţi despre reuşita musceleanului nostru Mircea Diaconu de a ajunge, ca independent, deputat european?

- Trebuie să recunosc că îmi place Mircea Diaconu ca actor. Este un nume important în cultura românească, iar, aşa cum chiar dânsul declara, ţinând cont de noua sa poziţie, ca vicepreşedinte al Comisiei de Cultură din Parlamentul European, un punct strategic în sistemul european, “poate să mişte nişte roţi pentru cultura europeană”, dar şi pentru cea naţională, în acelaşi timp.

- Ce rol credeţi că va juca acesta în Parlamentul European?

- Aş vrea să vorbesc mai întâi despre rolul eurodeputatului. Acesta este mai mare decât al unui ales local, regional sau naţional. Eurodeputatul este un diplomat al României. Pe lângă activitatea tehnică pe care o desfăşoară în comisiile de specialitate sau în comisii bilaterale, eurodeputatul participă în delegaţii internaţionale şi interacţionează cu sectoare industriale din diferite ţări. El este ca un misionar, care trebuie să europenizeze România. Eurodeputatul este reprezentantul vocii cetăţeanului. Rolul acestuia nu trebuie să se mărginească în a activa în anumite comisii parlamentare, iar în weekend să le explice cetăţenilor, de pe sticla televizorului, activitatea Parlamentului European. Alesul european este liantul dintre Guvern şi Parlamentul României, facilitând înţelegerea mai bună a iniţiativelor de la nivel comunitar. Este persoana care comunică permanent cu sectorul de afaceri şi societatea civilă organizată pentru a simţi în mod real pulsul cetăţeanului. Revenind la Mircea Diaconu, cred că acesta va contribui, împreună cu eurodeputatul Norica Nicolai, la racordarea Partidului Liberal Reformator, condus de Tăriceanu, la grupul politic ALDE din Parlamentul European. Să nu uităm, este un loc liber prin recenta intrare a Delegaţiei PNL din Parlamentul European în Grupul politic PPE.


“Statul de drept să funcţioneze”

- Cum e perceput Traian Băsescu în urma scandalului cu romii în care este implicat fratele său?

- Nu cred ca asocierea cu romii supără, ci aceea cu interlopii. O astfel de abordare evident că nu ajută nici Instituţia Prezidenţială şi nici România. Bruxellesul urmăreşte astfel de acţiuni, iar presa europeană consemnează. Se fac rapoarte interne instituţionale şi totul se ştie până la ultimul detaliu. Să nu uităm, preşedintele României participă la întâlnirile Consiliului European, deci când subiectele sunt “şomajul în rândul tinerilor, încrederea cetăţenilor în UE, criza energetică”, parcă nu e prea constructiv să aduci astfel de umbre din politica românească. E important însă ca statul de drept să funcţioneze în România. Nu trebuie ca sub presiunea politicului şi a mass media să se ia decizii care nu respectă legea.

- Cum vedeţi lupta pentru prezidenţiale în România? Cum se vede din fereastra UE?

- Vă spun sincer, cei de la Bruxelles nu prea se interesează direct de “bătălia locală” pentru Preşedenţia din România. Este o luptă electorală în una dintre cele 28 de ţări europene şi nici măcar nu în una foarte influentă (încă) la nivel european. Problema va apărea însă treptat când vectorii de comunicare de la Bruxelles ai partidelor politice româneşti, mă refer în special la eurodeputaţi, se vor implica activ şi partizan în campanie. Nu zice nimeni că nu e importantă implicarea politică, dar e fundamental să nu se aducă structurat “teme de Dâmboviţa” în legislativul european. Pierdem enorm ca ţară prin astfel de exteriorizări.


“Experţi pentru o Românie europeană”

- Ce ne trebuie pentru a absorbi cât mai mult din fondurile europene?

- Pe lângă regionalizare, la capitolul absorbţiei fondurilor europene avem multe de învăţat de la Polonia. Referindu-mă la perioada 2007-2013, liderii politici, având în minte doar faptul că “trebuie să luăm banii europeni”, au văzut fondurile structurale ca pe o oportunitate financiară pe termen scurt, ceea ce a fost o mare greşeală. În perioada următoare (2014-2020), România, cu caracteristicile pe care le prezintă, este nevoită să insiste pe convergenţa cu politicile europene, indiferent că este vorba de aderarea la zona euro sau doar de datoria de a contribui la dezvoltarea Uniunii, ca stat membru.

- Care ar fi proiectele noastre prioritare?

- Cred că România se găseşte într-un moment delicat. După 7 ani şi mai bine de Uniune Europeană, trebuie să lansăm cât mai rapid un program guvernamental “Experţi pentru o Românie europeană” de consolidare pe două paliere (naţional şi local) a expertizei tehnice europene din România. E nevoie apoi de colaborarea şi comunicarea permanentă cu români din Bruxelles-ul european. Referindu-mă la sectorul privat, e imperativă consolidarea federaţiilor sectoriale româneşti în Bruxelles. România urmează să-şi înceapă mandatul Preşedenţiei UE în a doua jumătate a anului 2019. Spre deosebire de strategiile naţionale româneşti, unde se fac cu greu planuri pe un an, la Bruxelles se gândeşte pe termen cel puţin mediu. Aşadar, pentru a ne plia pe metodele de lucru europene, ar trebui să începem deja pregătirile pentru a ne îndeplini sarcinile în 2019.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu