În limbajul de
Bruxelles întâlnim des expresii precum “grupul de interese din industria X s-a
întâlnit cu comisarul european Y”, fără absolut nici o problemă juridică şi
nici măcar de etică, deşi încă lobby-ul are din păcate şi contotaţii negative,
în anumite cazuri.
Cum s-au format
aceste grupuri de interese din capitala europeană? Aproximativ 400 de
multinaţionale, pe care le întâlnim în marea lor majoritate şi în România
(vezi: Total, Shell, Oracle, etc), au un sediu permanant şi la Bruxelles. Nu
este însă ceva similar cu sediile din alte capitale europene, ci este de fapt o
“ambasada” a corporaţiei respective pe lângă instituţiile europene. Aşa cum
România are o ambasada în Belgia, care răspunde de relaţiile bilaterale între
Belgia şi România, dar şi o Reprezentanţă Permanentă pe lângă Uniunea
Europeană, aşa şi Microsoft are un birou care se ocupă de “piaţa de desfacere a
produselor sale” în Belgia, dar şi de un birou care se ocupă de dinamica
legislativă europeană. Iar dacă observăm ştiri de genul Justiţia dă dreptate
Comisiei Europene în disputa cu Microsoft ne cam imaginam munca celor din
aceste structuri: monitorizări, informări ale sediului central sau european
despre tendinţele legislative, strategii de lobby şi campanii de comunicare,
toate pe “nivelul comunitar”.
Să ne imaginăm
acum că cei de la, să zicem, Renault doresc să explice Comisiei Europene
părerea lor despre propunerile legislative pentru “siguranţa rutieră”. După
aceea, vin delegaţii BMW să explice Comisiei versiune lor, iar într-o săptămână
sosesc şi cei de la Fiat-ul cu acelaşi subiect. E prea complicat şi ineficient,
iar prin urmare se recomandă “coagularea grupurilor industriale” în asociaţii
europene (grupuri de interese), cu Adunări Generale ale membrilor şi
Secretariat permanent în Bruxelles. Astfel se pot prezenta
“opinii comune ale industriei despre acel subiect”. Un exemplu concludent
pentru cele menţionate mai sus este Asociaţia Europeană a Producătorilor de
Maşini, din care fac parte şi BMW, şi Renault, şi Fiat, dar şi alte mărci
binecunoscute. Asociaţia îşi exprimă foarte vizibil opinia despre subiectul
menţionat, în numele sectorului pe care este imputernicit să îl reprezinte,
conform statutului organizaţiei: Road safety is essential in ensuring mobility.
Care este
misiunea Grupurilor de Interese de la Bruxelles? Să o explicăm printr-un
exemplu: “Eurometaux constituie interfaţa dintre industria metalelor neferoase
din Europa şi autorităţile europene şi internaţionale. Se angajează să
stabilească un dialog pentru a asigura consultări cu toate nivelele politice şi
decidente care pot afecta industria reprezentată, ajută industria vizată să
contribuie cu opinii la dezvoltările legislative”, după cum se prezintă
organizaţia.
Ce este un
lobby-ist? În opinia unuia dintre aceştia: “Munca noastră pune în lumină
valorile gândirii clienţilor. Prin ceea ce facem îmbogăţim dezbaterea, îi dăm
calitate”. “Lobby-iştii reprezintă una din sursele principale de informaţii de
specialitate pentru eurodeputaţi”.
Principala
provocare pentru asociaţiile europene este găsirea consensului între membrii
acesteia, pe de o parte, care împart piaţa “de business” între ei şi
asociaţiile naţionale, care manifestă culturi diferite, pe de altă parte. Puterea
asociaţiilor creşte odată cu creşterea rolului de influenţă la nivelul
politicilor UE. Adevărata prezenţă la Bruxelles şi protejarea membrilor de
măsurile nefavorabile ale instituţiilor reprezintă cheia spre a dobândi cu
adevărat un plus de valoare.
Mecanismul
comunitar implică relaţionarea instituţională, promovarea iniţiativelor
legislative, paşii în stabilirea şi negocierea legislaţiei comunitare, unde
ţările membre UE au rolul lor în definirea legislaţiei, reglementate de Cartea
Verde şi Cartea Albă.
Ce presupune un
sistem de influenţă? În primal rând definirea obiectivului (propunerea de
amendamente), identificarea interlocutorilor: decidenţi, factori de influenţă,
aliaţi, opozanţi, crearea de alianţe şi parteneriate, elaborarea argumentelor
şi uneltelor de comunicare, stabilirea strategiei de comunicare către factorii
de influenţă, monitorizare, şi comunicare internă permanentă.
Clădirea
argumentelor puternice se bazează pe date economice, documente legislative, studii
academice, sondaje de opinie, evenimente în Bruxelles-ul european (urmărind cel
mai eficient format: conferinţa, masa rotundă, etc).
Şi în final,
cum se măsoară eficienţa lobby-ului? Trebuie să existe mecanisme de evaluare a
eficienţei lobby-ului la nivel comunitar. La începutul
fiecărui an avem un document intern intitulat “Risk Opportunity Mapping”. Iar
la sfârşitul anului vedem în ce proporţie am reuşit, pentru că succesul nu se
limitează doar la articolele din presă.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu