Îmi voi baza
prelegerea despre acest subiect, pe un sondaj de opinie realizat de EurActiv în
colaborare cu Federaţia Europeană a
Jurnaliştilor, despre “Percepţia presei privind grupurile de interese
din afacerile europene”.
Grupul ţintă a fost format din jurnalişti, în
special presa din Bruxelles-ul european care au răspuns online la chestionarului
distribuit prin email. Numărul răspunsurilor fiind de doar 121, deci nu a fost
vorba despre un sondaj ştiinţific, ci doar un studiu calitativ şi indicativ.
Prelucrarea răspunsurilor a evidenţiat în
primul rând faptul că ONG-urile sunt văzute de către reprezentanţii presei
drept comunicatori mai eficienţi în comparaţie cu federaţiile industriale. Jurnaliştii care lucrează în afacerile UE consideră
informaţia online drept crucială pentru a economisi timp, în special prin
accesul la rezumatele de fond. De asemenea redactarea rapidă a luărilor de
poziţie înaintea evenimentelor instituţionale UE şi website-uri mai bune sunt
preferate în locul canalelor de informaţii tradiţionale.
Ca şi surse de informare jurnaliştii consideră importante în principal
instituţiile europene, în peste 80% dintre cazuri, ONG-urile 67%, în timp ce federaţiile
industriale sunt considerate surse importante în munca europeană a 61% dintre
ziarişti.
Ziaristul din Bruxelles este în mod particular marcat de diversitatea
politicilor şi de a acţiona în viteză, astfel că utilizează tot mai mult
internetul ca fiind un vector crucial de informare.
Totodată, profilul ziaristului acreditat la Bruxelles s-a schimbat
treptat. El devine acum expertul în problematica europeană, care află în timp
util informaţia lansată de “piaţa bruxelleză”, dar şi o analizează, prezentând
redactorilor din sediul central articole elaborate, personalizate pentru
publicaţia care le-a solicitat serviciile.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu