luni, 1 septembrie 2014

Percepţia jurnaliştilor despre informaţiile UE (definiţie academică)

Îmi voi baza prelegerea despre acest subiect, pe un sondaj de opinie realizat de EurActiv în colaborare cu Federaţia Europeană a Jurnaliştilor, despre “Percepţia presei privind grupurile de interese din afacerile europene”.

Grupul ţintă a fost format din jurnalişti, în special presa din Bruxelles-ul european care au răspuns online la chestionarului distribuit prin email. Numărul răspunsurilor fiind de doar 121, deci nu a fost vorba despre un sondaj ştiinţific, ci doar un studiu calitativ şi indicativ.

Prelucrarea răspunsurilor a evidenţiat în primul rând faptul că ONG-urile sunt văzute de către reprezentanţii presei drept comunicatori mai eficienţi în comparaţie cu federaţiile industriale. Jurnaliştii care lucrează în afacerile UE consideră informaţia online drept crucială pentru a economisi timp, în special prin accesul la rezumatele de fond. De asemenea redactarea rapidă a luărilor de poziţie înaintea evenimentelor instituţionale UE şi website-uri mai bune sunt preferate în locul canalelor de informaţii tradiţionale.

Ca şi surse de informare jurnaliştii consideră importante în principal instituţiile europene, în peste 80% dintre cazuri, ONG-urile 67%, în timp ce federaţiile industriale sunt considerate surse importante în munca europeană a 61% dintre ziarişti.

Ziaristul din Bruxelles este în mod particular marcat de diversitatea politicilor şi de a acţiona în viteză, astfel că utilizează tot mai mult internetul ca fiind un vector crucial de informare.

Totodată, profilul ziaristului acreditat la Bruxelles s-a schimbat treptat. El devine acum expertul în problematica europeană, care află în timp util informaţia lansată de “piaţa bruxelleză”, dar şi o analizează, prezentând redactorilor din sediul central articole elaborate, personalizate pentru publicaţia care le-a solicitat serviciile.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu