“Criza fără
precedent declanșată în Uniunea Europeană pe fondul lipsei de încredere a
cetăţenilor, solicită instituțiilor europene să-și asume responsabilitatea și
să vină cu o nouă strategie de comunicare pentru a reconecta oamenii cu
proiectul European”, este de părere Christophe Rouillon. Francezul propune un
plan de comunicare comun cu obiective măsurabile pentru toate instituțiile în
cadrul “Planului de Comunicare 2015-2019: Reconectarea Europei cu cetățenii săi
la următoarele alegeri europene din 2019”, introducând orașele și regiunile în
centrul strategiei sale.
Christophe
Rouillon, primarul orașului francez Coulaines și vice-președinte al
Asociației Primarilor din Franța responsabil pentru Europa, susţine că
strategia trebuie să fie elaborată în comun cu instituțiile europene și statele
membre. Subliniind în final, scopul nu este de a răspândi vestea bună de la
Bruxelles, ci acela a schimba dezbaterea europeană pentru orașe și regiuni,
care sunt cele mai apropiate de oameni.
Mai exact, până în
2019 majoritatea respondenților în sondarea publică, Eurobarometru, ar trebui
să ia în considerare faptul că "vocea
lor contează în Uniunea Europeană", că sunt "bine informați cu
privire la problemele europene" și că au o "imagine pozitivă a
UE", e imaginea optimistă pe care Rouillon o vizualizează. De asemenea, se face apel ca 20% din bugetul de
comunicare a UE să fie descentralizat la nivel național și local, insistându-se
pe dezvoltarea conceptului de "Case ale Europei", centre de informare și mass-media locală și
națională, cu scopul de a ajunge la publicul larg cât mai ușor.
O altă idee cheie este de a organiza, împreună cu Parlamentul European
și cu Comisia, 500 de "dialoguri cu cetățenii". Aceste
întâlniri ar trebui să aibă loc în locuri cu semnificație simbolică și să se
ocupe de chestiunile europene, care sunt sensibile pentru comunitatea sau
regiunea în cauză. În acest scop, acordurile de parteneriat ar putea fi
încheiat cu 500 de posturi de televiziune, posturi de radio locale și ziare din
Europa pentru organizarea dezbaterilor. În cadrul acestei noi abordări, fiecare
regiune din Europa ar trebui să fie vizitată cel puțin o dată pe an de către un
comisar european.
Ar fi, de asemenea, recomandabil să se adune cel puțin 5.000 de
municipii, orașe și regiuni în rețeaua "Friends of Europe" până în
2019, în scopul de a se angaja și de a oferi asistență profesioniștilor în
comunicare din statele membre. Planul ar trebui să stimuleze o dezbatere
publică în Europa, pe baze istorice, culturale, filozofice și sociologice ale
integrării europene, dar în același timp să deschidă calea pentru un dialog cu
privire la impactul concret al politicilor europene asupra vieții de zi cu zi a
oamenilor.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu