miercuri, 4 februarie 2009

Entropa - adevarata Europă?

Fiecare dintre preşedinţiile UE organizează o expoziţie în clădirea Consiliului Europei, iar pentru prima jumătate a anului 2009, preşedinţia cehă a cerut unui artist din fiecare dintre cele 27 de state membre să prezinte stereotipurile şi prejudecăţile din propria ţară.

România este ţara lui Dracula, şi cum o descrie “artistul Matei Tiron”, “o perfierie nesfârşită, un loc unde artiştii vin cu autobuzul pentru a organiza expoziţii. Suntem o ţară prea săracă pentru a-şi susţine propria cultură, dar prea bogată pentru a primi ajutorul ţărilor dezvoltate. Suntem un popor care lucrează fără buget, suntem nişte maeştri ai vânzărilor, ai publicităţii false şi ai improvizaţiei. Doar în ultimii ani am realizat că folosirea poveştii lui Dracula reprezintă singura noastră salvare. Sau, cel puţin, este un mod de a deveni un pic mai interesanţi pentru ceilalţi."

Am participat şi eu la inaugurarea acestei expoziţii, care va putea fi văzută până pe 30 iunie, la finalul mandatului ceh. Ţara care a protestat oficial împotriva acestor reprezentări a fost Bulgaria. Ministerul bulgar de externe a cerut retragerea lucrării care îi “descrie”, înainte de deschiderea expoziţiei.

La nivelul la care discutăm, inventarea unei lucrări comune, gândită de 26 de artişti fictivi, nu trebuia nici măcar să treacă cuiva prin minte. Entropa, lucrarea unui singur “artist”, l-a şocat chiar şi pe vicepremierul ceh, Alexander Vondra, care urma să prezideze inaugurarea operei de artă.

Reprezentatul permanent al Republicii Cehe pentru UE, Milena Vicenova, numeşte această operă ca fiind rezultatul unei exprimări artistice libere, capabilă să înlăture barierele mentale, create de stereotipurile naţionale.

Dând naştere la aceste controverese politice, artistice şi de semnatură, faimoasa Entropa, a ajuns chiar şi pe paginile enciclopediilor online.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu