marți, 25 martie 2014

Dan LUCA – articol în ziarul Făclia – “Personalizarea discursurilor electorale în secolul 21”


Luni, 24 martie 2014, ziarul Făclia publica articolul meu în care scriam despre cum se derulează campaniile electorale într-o lume dominată de tehnologie. Vom asista la o campania pentru alegerile europene în 2014 mult mai dinamică comparativ cu cele precedente.

Redau în continuare textul integral al articolului:

..........

Pentru prima dată, candidaţii din partea marilor familii politice europene la şefia Comisiei Europene s-ar putea confrunta în cadrul unor dezbateri televizate, în săptămînile dinaintea alegerilor UE, programate pentru perioada 22-25 mai, aşa cum sugera cu ceva timp în urmă Barroso, preşedintele actual al Comisiei Europene. “Personalizarea şi politizarea campaniei electorale vor stimula prezenţa la vot şi vor servi la aprofundarea legitimităţii democratice a Uniunii Europene”, declara recent europarlamentarul liberal Andrew Duff.

Observaţia lui Simon Hix, profesor de politică europeană la London School of Economics (LSE), mi-a atras atenţia: “aceste personalităţi vor cîştiga importanţă politică în lunile următoare, dar dezbaterile ar putea aduce, de asemenea, o altă valoare campaniei. Sstfel, alegătorii şi mass-media au nevoie acum de a vedea o diferenţă între aceşti candidaţi, toţi cu ideologii euro-federaliste”.

Dezbaterile sînt acum foarte frecvent asociate cu modul în care se derulează campania prezidenţială din America. Jaume Duch, purtătorul de cuvînt al Parlamentului European, sublinia că “întreaga campanie devine mai pan-UE şi mai politică, pentru că avem programe comune şi priorităţile UE pentru a le dezbate”. “Acest lucru este în interesul cetăţenilor”, completa el.

Apropo de continentul american, unde campania pentru Casa Albă (2016) a început deja, specialiştii anunţă că vom asista la campania cea mai tehnologică din istorie. Fără îndoială, putem să ne aşteptăm la o campanie dinamică, la fel ca şi în 2008.

De cîţiva ani, Obama a devenit idolul politicienilor, brandul politic cel mai cunoscut, chiar şi în Uniunea Europeană. În sistemul american, cei care vor să aibă puterea luptă pentru ea, nu o obţin în spatele uşilor închise.

Repet, şi o voi spune tot timpul: Uniunea Europeană este o construcţie inteligentă, dar trebuie să evolueze. Cetăţenii europeni doresc, în marea lor majoritate, o Uniune Europeană puternică, cu un Executiv responsabil şi validat democratic, rezolvîndu-şi în timp, pe cît posibil, problema de complexitate.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu