Ziarul
Financiar publica miercuri, 9 aprilie, articolul meu despre excelentul joc
al Germaniei pe perioada crizei, atât pe plan intern, cât şi pe cel european şi
chiar internaţional.
Redau în
continuare materialul integral:
..........
Jocul Germaniei
în criza europeană a fost şi rămâne factorul determinant în orientarea cârmei
Uniunii Europene într-o direcţie sau alta. Criza s-a dovedit, pentru o Germanie
reformată de Agenda 2010 a lui Gerhard Schroeder, mai degrabă o oportunitate
decât un pericol. Desigur, oportunitatea a venit la pachet cu
responsabilitatea, căci variile capitale europene s-au uitat, cu ochi mari,
dulci şi sinceri la Berlin pentru ajutor.Ȋn acest context, Berlinul a trebuit să joace mai multe jocuri la pachet:
jocul intern german, jocul la Bruxelles (cel în plan european), respectiv jocul
extern cu partenerii din afara UE. Să le luăm pe rând.
Jocul intern
german - este unul cheie, căci indiferent de viziunea unui lider, dacă vrea să
supravieţuiască trebuie să ţină cont de opinia publică din ţara sa. Nu poţi în
acest context să ceri eforturi bugetare cetăţenilor tăi, ca să-i salvezi pe
alţii, fără să pui condiţii dure în schimb. Astfel, se poate explica
"intransigenţa" de care a fost acuzată Angela Merkel în criza
eurozonei. Faptul că Merkel a jucat politic intern cum trebuie, prudent - pe
măsura asentimentului cetăţenilor germani, e dovedit în rezultatul electoral
record pentru CDU în 2013. Tot parte din jocul intern, la limita celui
european, sunt deciziile sistemului juridic german, care i-au făcut să aştepte
cu sufletul la gură pe restul partenerilor europeni în criza eurozonei.
Totodată, să nu uităm că Banca Centrală Europeană, de la Frankfurt, e modelată
pe sistem german, neinflaţionist.
Jocul de la
Bruxelles este principala caracteristică a crizei: Bruxelles-ul a devenit de
facto al doilea Berlin, atât formal cât şi informal. Ȋn primul rând, sunt mai mulţi
germani ca oricând în poziţii cheie, cantitatea îmbinându-se cu calitatea în
termeni de influenţă asupra deciziilor instituţiilor europene. Ȋn al doilea rând, din ce în ce mai
des, viziuni sectoriale sau globale cu privire la Europa se lansează la Berlin:
“shuttle diplomacy˝, a devenit ˝shuttle decision-making˝. Ȋn al treilea rând, motorul
franco-german nu mai e un motor între egali, Parisul urmează în cele mai multe
cazuri Berlinul, iar acesta din urmă îşi permite să joace la mai multe capete:
de exemplu cu Marea Britanie şi Olanda pentru reformarea - în sensul
debirocratizării - Uniunii Europene. Ȋn al patrulea rând, indiferent de jocurile următoarelor luni, interesele
germane vor fi reprezentate la topul UE: fie pe faţă, prin Martin Schulz ca
viitor preşedinte al Comisiei Europene, fie, discret, prin Jean-Claude Juncker,
cu sprijin - izvor de recunoştinţă ulterioară - pe ultima sută de metri de la
Merkel.
Nu în ultimul
rând, jocul faţă de partenerii externi: Berlinul a devenit răspunsul de facto
la întrebarea lui Kissinger cu privire la "eu pe cine sun când vreau să
discut cu Europa?". Deşi, recent, atât Preşedintele SUA cât şi cel al
Chinei au fost la Bruxelles, vizitele lor în Berlin în ultimii ani, şi numărul
telefoanelor de coordonare cu Angela Merkel, le-au depăsit pe cele cu Barroso
şi/sau Van Rompuy.
Ȋn consecinţă, dacă România vrea să îşi promoveze interesele externe cât mai
înţelept, e util să se coordoneze mai des cu Berlinul.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu