Despre cum sunt percepuţi reprezentanţii în Parlamentul European şi
activitatea acestora, scriam în noul articol publicat de Ziarul Financiar.
Puteţi citi mai
jos editorialul apărut joi, 24 aprilie:
.................
De multe ori, fie că este vorba de activitatea
guvernamentală sau parlamentară, tindem să facem două greşeli: fie să credem că
"toţi sunt la fel" (de preferinţă şi "ineficienţi sau
corupţi"); fie să inversăm regula cu excepţia, cu efecte nefaste pentru
imaginea instituţiei ("cum să ai domnule încredere în Bruxelles, dacă e
Becali acolo?"). Adevărul e că aşa cum şi noi, cetăţenii de rând, suntem
diferiţi, cu un grad de experienţă şi implicare diferit, şi cei pe care îi
alegem sunt diferiţi. De aceea, nuanţele sunt importante în evaluarea
legiuitorului, în prezentul editorial propunându-vă să ne uităm cu atenţie la legiuitorul
european.
Vă propunem să ne uităm la putere-opoziţie, ideologie
şi disciplină de vot, dar şi la raportul dintre calitate şi cantitate, dintre
politic şi tehnic. În primul rând, în Parlamentul European nu există putere şi
opoziţie, ci alianţe tactice. Desigur, strategia fiecărui grup politic e să îşi
pună ştampila doctrinară pe o legislaţie anume, mai ales când are raportorul în
dosar, însă pentru a face legislaţia să treacă are nevoie de compromisuri, de
negocieri cu celelalte grupuri, care neutralizează de multe ori nuanţa
politică. Asta explică printre altele de ce, conform statisticilor, în
Parlamentul European în 60% din cazuri grupul S&D (social-democraţii) şi
Grupul PPE (popularii europeni) au votat la fel.
În acest context, în al doilea rând, rolul ideologiei:
ea are menirea sa, dar mai degrabă explică o cutumă de vot, care poate cunoaşte
însă excepţii. Tradiţional, PPE votează cu ALDE (liberalii europeni) în
dosarele economice, iar ALDE votează cu S&D în dosarele de "valori"
(progresiste, precum drepturile omului). Social-democraţii europeni sunt
cei care, în general, ţin cel mai mult la ideologie, prin imprimarea unei
dimeniuni sociale pentru legislaţie.
În ceea ce priveşte raportul dintre calitate şi
cantitate, dintre eurodeputatul "tehnic" şi cel "politic"
(deşi amândoi sunt actori politici prin excelenţă), ele merită o privire mai
atentă. Sub presiunea evaluărilor muncii europarlamentare, care au pus accentul
pe cantitate, mulţi eurodeputaţi au simţit nevoia să privilegieze instrumente
rapide, dar lipsite cu adevărat de greutate, precum cuvântările de un minut în
plenul de la Strasbourg, în faţa rapoartelor europarlamentare. Calitatea ar
trebui să îşi facă loc în evaluări mai des. La fel, în Parlamentul European,
întâlnim două feluri de eurodeputaţi: “Referinţa tehnică” (implicaţi ca şi
raportori) şi “Tribuna politică” (axări pe notorietate). România trebuie să îşi
găsească un echilibru just - la al treilea mandat europarlamentar (primele două
fiind 2007-2009 şi 2009-2014) între tehnic şi politic, pentru a-i putea creşte
capacitatea de negociere la Bruxelles.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu