luni, 30 ianuarie 2023

Dan LUCA – articol în Ziarul Financiar: ˝Ministrul Afacerilor Europene la români˝


 Despre optimizarea activității României în UE, în articolul meu, semnat astăzi în Ziarul Financiar.

 

 

Din când în când e bine să reevaluăm strategic anumite abordări. Relaționarea României cu Uniunea Europeană a fost un subiect evolutiv, iar acum ne bucurăm de statutul de membru al acestei uniuni politice și economice de 27 de țări europene.

 

Optimizarea relaționării cu UE a fost o temã pe agenda țării încă înainte de aderarea din 1 ianuarie 2007. Ne amintim că la începutul anilor 2000, în plin proces de negociere, exista în Guvern un Ministru de Externe, un Ministru al Integrării Europene, dar și un Ministru Delegat, Negociator Șef al României cu Uniunea Europeană.

 

Nu este necesar să intrăm în istoria ultimelor 20 de ani și să răscolim amintiri despre Departamentul de Afaceri Europene, despre Secretari de Stat pe Afaceri Europene, despre combinarea unui Minister al Afacerilor Europene cu cel al Fondurilor Europene. Important este să avem o analiză realistă și să înțelegem cum putem să fim mai eficienți în această structurã multiculturală a UE. Avem responsabilitatea, și nu mă refer doar la politicieni, de a continua dezvoltarea economică a țării pentru a crește permanent calitatea vieții românilor.

 

Normalitatea, structurarea și predictibilitatea sunt necesare în abordare. E nevoie să ieșim din polarizarea extremă de genul ˝UE este totul˝ sau ˝să ne mai lase în pace UE˝. Uniunea Europeană nu este totul, dar este importantă pentru români. Dacă suntem pragmatici și vorbim despre fondurile europene, e bine de explicat că bugetul comunitar este aproximativ 1% din bugetele țărilor membre. Da, acești bani sunt importanți și trebuie bine absorbiti, dar fondurile naționale sunt mult mai mari. Europa, prin mecanismele financiare implementate, îți dã o direcție de dezvoltare, pune în comun resursele pentru anumite proiecte strategice, este cofinanțarea pe anumite domenii. Se poate ca în viitor să avem un buget UE în adevãratul sens al cuvântului, dar mai este până atunci.

 

Politicile europene sunt însă mult mai importante și de aceea e bine să nu le amestecăm cu fondurile europene. Anumite statistici arată, desigur greu de dovedit, că peste 50% din cadrul legislativ românesc este provenit de la Bruxelles. E evident că sistemul competențelor legislative, stabilite prin tratatul european, crează un ecosistem evolutiv, care e bine să fie înțeles în detaliu.

 

Așa cum știm, România este o republică semi-prezidențială cu un șef de guvern (primul ministru) și un șef de stat (președintele). Funcțiile executive sunt deținute atât de guvern, cât și de președinte. Relaționare cu structura europeană intră atât în prerogativele președintelui, cât și în cele ale premierului. Îmi amintesc că doar după vreo 5 ani de la aderarea România la UE Curtea Constituţionalã a stabilit cine participã din partea României la Consiliul European, dar asta e iar o poveste mai veche.

 

Acest mozaic euro-românesc dã multe posibilități pentru țara noastră de a identifica cea mai bună soluţie. Avem un context prilejuit de  crizele mondiale, care pune Uniunea Europeană la grea încercare. În același timp, România are obiectivele strategice precum aderarea la spațiul Schengen, adoptarea monedei unice europene și sprijinirea aderării Republicii Moldova la UE. Dosarul european devine foarte important, iar apariția unui Ministru al Afacerilor Europene pare soluția cea mai bună în acest context. Desigur rolul ministrului este de a facilita și mai bine relaționarea dintre premier, Ministrul de Externe și Administraţia Prezidențială, pentru a avea o abordare sistematică și proactivă a statutului de membru UE.

 

Dan Luca / Bruxelles

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu