În editorial meu de astăzi din Făclia, prezint o idee nouă pentru dezvoltarea durabilă a județului Cluj.
---
Vorbim mult despre dezvoltarea sistemului rutier din
România. Nu mă voi referi acum la autostrăzi și nici măcar la
calitatea drumurilor din oraș, ci îmi voi focaliza atenția asupra județului
Cluj. M-am întrebat cât de conectate sunt diverse locuri din județ ?
Desigur, excludem aici transportul cu autoturismul privat și încerc că arunc o
privire asupra ofertei de transport public. Cum ajungem, de exemplu,
de la Râşca la Ţaga ? Avem tentația să zicem că sunt curse care leagă
aceste comune de municipiul Cluj-Napoca. Încercați să gășiți online
oferta și să calculaţi timpul călătoriei!
Flandra, principala regiune a Belgiei, dar de dimensiunea
aproximativă a județului Cluj, are o companie de transport public care leagă
toate orașele și comunele. E normal, autobuzele acestei companii intră până în
inima Bruxelles-ului, oferind un serviciu perfect călătorilor. Astfel, mulți
belgieni preferă să locuiască în afara capitalei și să efectueze o navetã
ușoară, în fiecare zi. O rețea de autobuze ar conecta perfect un județ precum
Clujul. Vom avea o coeziunea la nivelul județului, s-ar dezvolta turismul, s-ar
crea locuri de muncă, dar putem avea în vedere și un ajutor concret pentru cei
mai în vârstă, oamenii satelor, de multe ori prea izolați din cauza accesului
la transportul public.
Putem concepe o ofertã cu autobuze între orele 6.00 și
22.00, în cele 7 zile ale săptămânii, care leagă precum o pânză de păianjen
toate colțurile județului ? Este suficient să avem doar la o frecvenţã de
o orã, dar predictibilitatea este crucială. Se poate concepe un sistem de
informare, atât la nivelul stațiilor, dar și online, care să producă soluții de
conectare, asemănător sistemului feroviar?
Un astfel de proiect ajută și la ecologizarea mai bună a
județului, atât din punct de vedere ale reducerii numărului de autoturisme
utilizate în fiecare zi, dar și dacă s-ar învesti în autobuze electrice.
Cred mult în clujenii antreprenori, dar de data aceasta
sugerez ca această companie de transport județean, strategică, să fie o
inițiativã pornită și finanțată de bugetul județului Cluj. Potențialul acestui
proiect este enorm, dar e nevoie de ambiție politică. Cu gândul la anul
electoral 2024, putem să sperăm la o discuție serioasă pe acest subiect ?
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu