ChatGPT - câteva idei despre impactul societal în articolul meu semnat astăzi în Ziarul Financiar.
--
De mai bine de 20 ani urmăresc cu mare atenție adaptarea
presei europene la tehnologia contemporană. Pe lângă libertatea de
exprimare, există un subiect care crește în intensitate în ultima perioadã.
Vorbim tot mai mult despre monetizarea business-ului media în contextul
diversificării surselor de venit, majoritatea adaptându-se la inovația apărută
în ultimii ani.
ChatGPT are deja un impact enorm la nivel
societal, așa cum, la vremea lor, am fost impresionați de Wikipedia
sau de căutările pe Google. Vorbim mult despre Inteligența Artificială, cu
toate că puțini conștientizează că utilizãm anumite tehnologii AI de mai bine
de 10 ani. Ca să dau doar un exemplu notoriu, Google Translate folosește
algoritme AI pentru traducerea instantanee a textelor în diverse
limbi.
Producerea de conținut este un subiect fascinant,
interesant de abordat şi dintr-un unghi comunicațional, nu doar din cel tehnic.
Întreaga dimensiune a Inteligenței Artificiale se bazează pe trei blocuri clare.
Vorbim în primul rând de bazele de date și indexarea lor în diverse
matrice, pentru a da ˝semnale˝ către receptori adaptați. Avem apoi, și aici e
pratic miezul tehnologic, algoritmul, adică mai pe înțelesul tuturor, un
program care instruiește cum trebuie să se navigheze în baza de date respectivă
pentru a extrage o informație clară. Ultima parte este legată de interfață,
adică este forma de prezentare, fie text, grafic, voce, imagine sau video.
Chiar și varintele lingvistice sunt forme de prezentare, având în vedere că
limba engleză este pivotul în astfel de inovații tehnologice.
La prima prezentare a produsului, undeva pe la sfârșitul
anului 2022, ChatGPT menționa că utilizează anumite bazele de date, adică documente
publicate înainte de anul 2019. Normal, dimensiunea bazelor de date actualizate
este o direcţie clară de acțiune. Companiile care prestează servicii în acest
sector scanează și indexează o cantitate enormă de documente în fiecare zi.
O parte fanscinantã este însă focalizarea unei cercetări
asupra unei anumite baze de date predefinite. Am înțeles că la nivelul
instituțiilor belgiene există astfel de proiecte. Concret, pe lângă a identifica un
anumit număr de documente juridice dintr-o perioadã anume, pe un anumit
subiect, există acum posibilitatea de a avea un rezumat rapid al celor scrise
în miile de pagini selecționate. Procedurile clasice, de extragere de conținut
sau de creere de paragrafe noi, sunt combinate de către un
algoritm pentru a da o formă finală ușor de accesat pentru cetățeni.
La nivelul Internetului vorbim mult de sursele
reper, adică un anumit conținut care face diferența, cel puţin ca vizibilitate. În
prezent avem informația instituțională, cercetările academice, articolele publicate
de prestigioase trusturi de media, și lista poate să
continue. Sunt practic, veți zice, linkurile recomandate pe prima
pagină a unei căutări online. Imaginați-vã viitorul ! Așa cum am
prezentat, informaţia prezentatã după formula unui chatbot va
proveni din anumite baze de date, cu indexãrile programate de anumite
persoane, conform unor ipoteze de lucru. Un anumit algoritm poate să sugereze
textul bazat pe anumite coduri, de exemplu de a utiliza doar surse
instituționale sau doar cercetări academice. În cazul unor instrucţiuni clare,
unele documente, deși aflate în spațiul public, pot să fie ignorate sau chiar
clasificate ca fake news.
Bătălia de abia acum începe. Lupta pentru a
deține REPERUL digital de informații e în plină derulare. Este practic o competiţie
pentru a crea cel mai credibil și vizibil spațiu online care să informeze
cetățenii în format chatbot. Totul la zi, în timp real, în toate limbile
Pământului, gratuit, ușor de accesat…
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu