miercuri, 9 iulie 2014

Dan LUCA – interviu în ziarul Prahova – “Omul politic trebuie să vadă anumite evenimente nu doar prin lentila juridică, ci şi prin cea etică” (II)

După publicarea primei părţi a interviului realizat şi publicat de ziarul Prahova, miercuri, 9 iulie, au fost publicate şi ultimele întrebări la care am fost invitat să răspund cu această ocazie.

Puteţi citi mai jos materialul de astazi:

..........

-Un alt scandal, cel referitor la arestarea fratelui preşedintelui Traian Băsescu, a zguduit România. Ce influenţă ar putea avea alăturarea fratelui preşedintelui României cu membrii unui clan interlop în politica externă a ţării noastre? Cât de mult influenţează acest scandal politica externă şi modul în care liderii europeni văd şi tratează relaţiile cu România?

 - E important ca statul de drept să funcţioneze în România. Nu trebuie ca sub presiunea politicului şi a mass media să se ia decizii care nu respectă legea. Este axiomatic - aş zice că e normal - ca o astfel de asociere să nu ajute nici Instituţia Prezidenţială şi nici România. Bruxellesul urmăreşte astfel de acţiuni, iar presa europeană consemnează. Se fac rapoarte interne instituţionale şi totul se ştie până la ultimul detaliu. Să nu uităm, preşedintele României participă la întâlnirile Consiliului European, deci când subiectele sunt “şomajul în rândul tinerilor, încrederea cetăţenilor în UE, criza energetică”, parcă nu e prea constructiv să aduci astfel de umbre din politica românească.

 - În situaţii mult mai puţin complicate, au fost şefi de stat care au demisionat. O demisie a preşedintelui Băsescu în urma acestui scandal ar fi fost o bilă albă pentru România?

 - Recent am asistat la demisii de preşedinţi din ţări europene. În 2012, Pal Schmitt, preşedintele Ungariei, şi-a dat demisia după ce mediul academic l-a acuzat de plagiat. Acelaşi an, caz similar în Germania – preşedintele Christian Wulff demisiona în urma atacurilor venite din partea presei, prin insistenţele de a afla adevărul în cazul creditului imobiliar obţinut de şeful statului. Chiar şi scandalurile în care e cuprinsă Franţa acum, avându-l în prim-plan pe Nicolas Sarkozy, şi în trecut Jacques Chirac, sunt negative pentru instituţia prezidenţială. Asta nu înseamnă că dacă era monarhie eram scutiţi de emoţii. Avem cazul Spaniei încă în dezbatere, chiar dacă s-a schimbat recent regele. Revenind la România, cred că trebuie analizat totul în contextul anului politic 2014 – în câteva luni vor fi alegeri. Sperăm ca în 2015 să nu mai avem astfel de situaţii, indiferent cine este viitorul preşedinte. Omul politic trebuie să vadă anumite evenimente nu doar prin lentila juridică, ci şi prin cea etică.

 - Liderii UDMR sunt nemulţumiţi de modul în care statul român ar fi fost împotriva unor iniţiative pentru promovarea drepturilor comunităţii maghiare şi ameninţă cu ieşirea de la guvernare. În context european, există minorităţi care să aibă o reprezentare mai amplă decât cea maghiară în România?

 - Minoritatea maghiară în România este bine reprezentată la nivel european, avem eurodeputaţi de la UDMR, iar implicarea la Guvernare impune participarea directă a Secretarilor de Stat sau miniştri UDMR la grupurile de Lucru de la Consiliu. UDMR este un partid atipic, care militează pentru drepturile maghiarilor în România. Având în vedere fragilitatea majorităţii parlamentare actuale din România, este normal ca UDMR să ridice ştacheta. Este un joc politic. Riscul este să piardă guvernarea, dacă se întinde prea tare coarda, ceea ce nu e recomandabil acum.

 - Să încheiem cu o informaţie care pare în avantajul României (sau al Transilvaniei???). Prinţul Charles are o influenţă majoră - cel puţin aşa pare - în promovarea României, prin vizitele sale neoficiale în Transilvania. Este acesta, într-adevăr, un sprijin pentru noi, în context european?

-      Promovarea turistică a României este precum fotbalul, toţi se pricep chiar dacă nu au nicio pregătire. Fără să fiu un expert în domeniu, dar comparând cu alte ţări europene, mecanismul este clar. În primul rând, identifici care sunt obiectivele turistice interesante pe mai mult paliere: cultură, relaxare, tratament, evenimente etc. Dezvolţi infrastructura pentru ca aceasta să fie accesibilă: aeroporturi, autostrăzi, căi ferate etc. Şi apoi intri în jocul facilităţilor, inclusiv în cele fiscale şi de subvenţionare. Guvernul turc subvenţionează de zeci de ani asociaţiile studenţeşti pentru a organiza conferinţe în Turcia, Guvernul sloven acordă subvenţii ONG care aduc turişti în ţară, şi exemplele pot să continue. Ce face Prinţul Charles este lăudabil, dar şi alţii derulează o muncă extaordinară, desigur mai puţin vizibilă.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu