miercuri, 19 noiembrie 2025

Contribuție la un articol publicat de Ziarul Financiar: “Viitorul României prin prisma lucidității strategice”

Împreună cu profesorul Vasile Pușcaș, am publicat astăzi în Ziarul Financiar o analiză despre oportunitățile europene ale României.

 

---
Într-un context global dinamic, înregistrând transformări rapide în economie, tehnologie, şi relații internaționale, este esențială o reflecție asupra direcției strategice a României până în 2030. Evoluțiile contemporane sunt pline de incertitudini, Uniunea Europeană promite schimbări structurale de aproape două decenii, liderii de la Bruxelles asigurându-ne că UE va deveni un actor mondial major, iar competiția marilor jucători ai lumii este mai acerbă decât în primii ani ai epocii post-Războiul Rece. Context complicat și de faptul că accelerația evoluției istorice ne-a găsit cu garnituri de lideri politici care ne arată zilnic, cei mai mulți, că nu mai pot face față noilor împrejurări. Românii au mai trecut prin etape istorice de defetism și au suferit enorm. De aceea, credem că trebuie să privim lumea de astăzi ca un mediu care ne-ar putea contura și oportunități pentru dezvoltare și proiectarea statutului de țară cu viziune optimistă despre potențialul ei și viitorul societății românești.

 

Să ne referim în primul rând la Uniunea Europeană ca un proiect comun în continuă redefinire, deoarece și România este parte a Uniunii Europeane de aproape două decenii și ne-am legat destinele în credința de progres. Acum, Uniunea Europeană deși și-a dedicat o mare parte a efortului în rezolvarea unor mari probleme dinafara Uniunii, dar grave și din vecinătatea imediată, este și în situația de a proiecta devenirea ei din perspectiva evoluțiilor globale actuale. Pentru că mai mult a vorbit decât a înfăptuit, actualmente Uniunea Europeană este presată să abordeze serios tema competitivității. Și nu doar a celei economice, ci și a competitivității societale care va fi în măsură să definească liniile civilizației europene în secolul al 21-lea. În centrul acestui proces, deja liderii europeni au propus un Fond European pentru Competitivitate, creat pentru a răspunde provocărilor venite dinspre Statele Unite, China, dar chiar și unele state de dimensiuni mai reduse. Să nu subestimăm chiar contribuția statelor europene nordice, în acest domeniu, care pot constitui bune exemple și pentru alte state-membre ale Uniunii Europene.

 

Scopul acestei noi inițiative a Bruxelles-ului este reconstrucția unei baze economice solide, bazată pe avansarea autonomiei științifico-tehnologice și asigurarea capacității de operare distinctă și prin cooperare nu doar în interiorul Uniunii, ci și în competiția competitivității internaționale. Pentru România, intensificarea politicilor de integrare inteligentă și eficientã, nu doar prin mimetism și contagiune, ar deschide perspective de accesare consistentă a amintitului Fond, dar ar reprezenta și o probă că, după două decenii de apartenență la proiectul european, este capabilă a se manifesta matur, constructiv, aducând și cetățenilor români beneficiile unei dezvoltări susținute și concordantă aspirațiilor din anii când priveau cu admirație spre Uniunea Europeană. Propunerea noastră nu reprezintă doar un demers administrativ, ci o oportunitate de a ne reafirma cu optimism rolul de actor implicat în reconstrucția fundației economice și sociale a Europei.

 

Accesul la resursele Fondului cere viziune, coerență și determinare. Țările vestice s-au pregătit deja cu strategii clare. România are nevoie de o abordare care să valorifice propriile avantaje-de la poziția geografică, resursele materiale și energetice, forța de muncă talentată până la creativitate, inovare și disponibilitatea mobilizării construcției unei societăți moderne. Participarea la proiecte europene nu trebuie să se limiteze doar la statutul de beneficiar imediat. Este esențială o strategie națională compatibilă cu obiectivele amintitului obiectiv european și o coordonare eficientă între stat, mediul privat, grupări epistemice, instituții educaționale și de cercetare științifică, dar și cu parteneri din statele membre, cu piața de capital autohtonă și internațională, cu instituțiile europene.

 

O altă direcție majoră privește consolidarea autonomiei europene în domeniul apărării și securității spațiului Uniunii Europene. Contextul geopolitic actual a demonstrat că securitatea continentală depinde tot mai mult de existența capacităților proprii de apărare ale statelor UE și NATO. Parteneriatul transatlantic rămâne esențial, dar susținerea dezvoltării unei industrii europene de apărare se dovedește a fi absolut necesară. Desigur, domeniul poate căpăta accente ‘suveraniste’, ceea ce îi determină pe adepții perspectivei federaliste să fie mult mai prudenți și să lase impresia unei evidente lipse de argumente convingătoare. Dar dacă ne-am reaminti că obiectivul Uniunii Europene este integrarea europeană, ca suport al dezvoltării și progresului civilizației europene, atunci am putea porni și de la conceptul de securitate integrativă pentru a estompa reținerile monadiștilor și a găsi formule colaborative și convergente în materia apărării Spațiului Economic European.

 

România ar trebuie să fie parte activă și nu doar declarativă a acestui efort, contribuind la convergența intereselor de apărare a statelor membre, la armonizarea diferențelor de opinii și atitudini prin negocierea europeană care a adus atâtea rezultate favorabile Uniunii. Revenirea la stilul și metodele care au consacrat negocierea europeană ar avea efecte pozitive nu doar pentru stabilitatea regională, ar putea contribui și la construirea unei baze de cooperare în industria europeană de apărare, ar găsi căile convergenței înspre o securitate integrativă europeană. Ceea ce ar putea fi folositor și pentru interesul României, dar și pentru o evoluție industrială, științifică și tehnologică a aceluiași Spațiu Economic European, cu efecte benefice inclusiv pentru starea socială a cetățenilor europeni.

 

Nu în utimul rând atenționăm că România a pierdut aproape două decenii din șansele oferite de programele europene de dezvoltare rurală. Acestea aveau rolul de a introduce mediile sătești și agricole în vârtejul economiei de piață, cu avantaje sigure pentru locuitorii din aceste așezări. Acum, sub presiunea unor urgențe competiționale globale, lideri ai Comisiei Europene propun să fie periferizate sau chiar eliminate finanțările europene pentru programele de dezvoltare rurală. Ceea ce înseamnă că politicile guvernamentale de la București au defavorizat cu bună știință o resursă socio-economică de maximă importanță, favorizând grupări de interese care au diminuat contribuția agriculturii și mediului rural la avansul venitului național.

 

Poate că acum, în ceasul al unsprezecelea, liderii de la București vor fi preocupați să aplice o strategie agricolă care să ridice standardele de viață ale agricultorilor, să asigure securitatea alimentară a populației țării și să avanseze real într-o politică agricolă europeană care să aducă prosperitate și civilizație cetățenilor români din mediul rural. Atâția cât au mai rămas! Cu certitudine, în această epocă a senzațiilor științifico-tehnologice, a Inteligenței Artificiale și călătoriilor în spații extra-terestre, o strategie aplicată cinstit pentru încurajarea celor care ne oferă roadele pământului va fi benefică tuturor cetățenilor români, dar și a celor europeni.

 

Într-un spațiu tipografic redus, ne-am permis să sugerăm guvernanților României să privească și să acționeze strategic, așa cum se cuvine în relațiile parteneriale dintre membrii Uniunii Europene, în câteva domenii care ar putea deschide țării oportunități de dezvoltare, dacă sunt concepute realist și sunt aplicate cu inteligență și determinare. Și mai ales dacă doresc sincer binele României!

 

Autori:
Prof. dr. Vasile Puşcaş a fost negociatorul-şef al aderării României la UE şi ministru pentru afaceri europene, publicând numeroase volume de specialitate.

Dan Luca este expert în afaceri europene şi comunicare strategică, derulându-şi activitatea în Bruxelles încă din 1997.

 

Dan LUCA / Bruxelles

 

Niciun comentariu: