marți, 25 martie 2025

Dan LUCA – articol în Ziarul Financiar: “Dogma bugetului apãrãrii europene proprii”

Am semnat astăzi în Ziarul Financiar un material despre bugetul europen consolidat, adaptat unei apărări europene autonome.

 

---

 

Instituțiile actuale ale Uniunii Europene sunt rezultatul unor decenii de ajustări și compromisuri între statele membre. Deși ele au reușit să gestioneze numeroase crize și să mențină stabilitatea, apare întrebarea: sunt acestea cu adevărat adaptate cerințelor societății europene de astăzi? Sau, dimpotrivă, evităm schimbările majore de teama dezechilibrelor politice și economice?

 

De-a lungul istoriei, Uniunea Europeană a trecut prin mai multe etape de dezvoltare, având diverse denumiri, atribuții și un număr variabil de membri. În 1951, a fost creată Comunitatea Europeană a Cărbunelui și Oțelului (CECO), având ca state fondatoare Belgia, Franța, Germania de Vest, Italia, Luxemburg și Olanda. Scopul principal era asigurarea cooperării economice pentru prevenirea conflictelor, prin gestionarea comună a industriilor de război – cărbune și oțel. Șase ani mai târziu, în 1957, Tratatul de la Roma a dus la înființarea a două noi entități: Comunitatea Economică Europeană (CEE), menită să creeze o piață comună, și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice (EURATOM), destinată cooperării în domeniul energiei nucleare. În 1967, prin fuziunea CECO, CEE și EURATOM sub o administrație comună, s-a format entitatea cunoscută sub numele de Comunitățile Europene. Aceasta a reprezentat un pas important spre integrarea europeană. Momentul decisiv a venit în 1993, odată cu Tratatul de la Maastricht, care a transformat Comunitatea Economică Europeană în Uniunea Europeană (UE), consolidând integrarea politică și economică.

 

Nu orice problemă societală necesită o schimbare instituțională. Adesea, soluțiile pot veni din adaptarea mecanismelor existente, o mai bună implementare a politicilor sau chiar din colaborarea dintre state, fără a fi nevoie de noi tratate și reforme greoaie. Schimbările instituționale sunt lente și complicate, iar istoria ne arată că multe astfel de inițiative se confruntă cu blocaje politice, veto-uri naționale și perioade de incertitudine. În loc să ne concentrăm mereu pe modificări structurale, poate ar trebui să vedem cum pot fi optimizate resursele și competențele deja existente.

 

Schimbările majore din Europa după 1993 au transformat Uniunea Europeană dintr-un proiect economic într-un actor geopolitic complex. Valurile succesive de aderare cãtre Est au consolidat UE, dar au adus și provocări legate de coeziunea economică și politică. Plecarea Marii Britanii a fost un moment definitoriu, punând sub semnul întrebării unitatea europeană. Adoptată de majoritatea statelor dezvoltate, euro a întărit integrarea economică, dar a generat și vulnerabilități în perioade de criză.

 

Aceste evoluții au culminat cu necesitatea unei apărări comune europene, accentuată de dinamica geopolitică globală: Statele Unite și-au mutat focusul strategic către Asia-Pacific și au cerut Europei să-și asume mai multe responsabilități în materie de Securitate, iar Rusia a devenit o amenințare directă după anexarea Crimeei și invazia Ucrainei, forțând UE să își regândească securitatea colectivă.

 

Liderii europeni, fie că se află la Bruxelles sau în capitalele statelor membre, au realizat că o apărare europeană robustă nu mai este doar o opțiune, ci o necesitate vitală pentru viitorul Uniunii. Integrarea militară devine astfel un nou test al unității europene, comparabil cu cele ale extinderii și monedei unice.

 

Uniunea Europeană a avut mereu o abordare complexă privind apărarea, oscilând între cooperare cu NATO și dezvoltarea unor capacități proprii. De-a lungul timpului, eforturile pentru o apărare europeană comună au fost sporite, mai ales în contextul noilor amenințări de securitate. Tratatul de la Lisabona din 2009 introduce clauza de apărare mutuală (Articolul 42.7 TUE): dacă un stat UE este atacat, celelalte trebuie să-l sprijine. De asemnea creștea rolul Agenției Europene de Apărare (EDA) în coordonarea investițiilor militare. În 2017 se înfiinţa Cooperarea Structurată Permanentă (PESCO), lansată pentru a dezvolta proiecte comune în domeniul apărării. Iar în 2021, Fondul European de Apărare (EDF) dispunea de un buget de 8 miliarde de euro pentru cercetare și dezvoltare în domeniul militar.

 

E nevoie de o viziune asupra unei apãrãri europene, independentã faţã de puterile mondiale. Credem cã apărarea europeană nu trebuie sã cuprindã doar țările din UE, ci se extinde la cele care aderã la cauzã. Desigur, parteneriate puternice cu Marea Britanie, Norvegia, și chiar Canada, par evidente în actualul context geopolitic. Un model flexibil, similar Schengen ar permite acestor state să coopereze fără a fi obligate să adere la UE, ceea ce ar elimina obstacolele politice ale unei integrări forțate. Sã nu uitãm cã o acţiune comună pe palierul militar ar duce și la o mai bună dezvoltare economică, fără necesitatea ca aceste țări să adere la UE. Discuția cu țările în curs de aderare la UE trebuie să aibă și o componentă a apărării europene proprii, mai ales cã unele dintre acestea sunt deja membre NATO.

 

Momentul actual nu ne permite să avem o consultare publică și să avem un nou tratat UE care să schimbe arhitectura Europei contemporane. Nu e nevoie formal nici de înființarea unei noi organizații axată pe apărarea europeană autonomă. Însă e fundamental, ca până la sfârșitul mandatului actualei Comisii Europene, în 2029, să avem o Coaliție de țări care consolidează apărarea europeană autonomă. Un punct fundamental al acestei construcții este bugetul necesar și provenienţa sa. Este evident că avem nevoie să decidem împreună asupra implicării țărilor membre în “noul budget european”, care să acopere contribuţia la bugetul UE, dar concomitent și la bugetul apărării comune europene. Rămâne de văzut dacă UE va reuși să-și creeze un buget suficient pentru a deveni un actor strategic independent.

 

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu