Noţiunile de bază de programare pe calculator devin în unele state membre UE o disciplină
obligatorie încă din școlile primare.
Guvernele încearcă să
pregătească elevii pentru
abilitățile de care au
nevoie pentru piețele forței de muncă ale viitorului apropiat.
Printre ţările care au introdus deja orele de programare în școli, sau intenţionează să o facă în cel mai scurt timp, sunt statele germane, Danemarca sau Estonia. Elevilor britanici de peste cinci ani li se explică cum să facă un program simplu. Guvernul britanic vrea să se asigure că toți elevii pot înțelege și aplica principiile și conceptele de informatică fundamentale, ceea ce îi va determina inclusiv să gândească mai creativ.
UE a sprijinit deja încă din mandatul comisiei anterioare introducerea acestei materii. În timpul verii, comisarul pentru agenda digitală, Neelie Kroes, și comisarul pentru tineret și educație, Vasiliou, au trimis o scrisoare către cei 28 de miniștrii naţionali ai educației din UE, îndemnându-i să dea fiecărui copil posibilitatea de a dezvolta abilități de bază de codificare la școală. Oficialii europeni sunt de părere că elevii din UE trebuie să fie mai bine pregătiţi pentru a lucra în era digitală, mai ales, într-un moment critic, în care șomajul în rândul tinerilor este una dintre cele mai mari provocări. "Codificarea va ajuta de asemenea în mod direct elevii în a dezvolta competențe transversale, cum ar fi gândire analitică, rezolvarea de probleme, lucrul în echipă, și creativitatea. Pornind de timpuriu înseamnă că vor fi mai înclinați să ia în considerare studiile de informatică și cariere în domeniul TIC", preciza scrisoarea.
Comisarul desemnat pentru piața internă digitală, Andrus Ansip, declara în timpul audierii sale în Parlamentul European că limbajul de programare în școli ar trebui să fie materie "obligatorie".
Cum stăm cu alfabetizarea
digitală în România? Conform Legii Educaţiei, materia Tehnologia
informaţiei şi comunicării (TIC) constituie o disciplină opţională pentru
elevii din clasele I—IV şi este disciplină obligatorie în învăţământul
gimnazial şi liceal. „Şi totuşi, precum s-a întamplat şi în cazul altor
prevederi, nici aceasta nu a fost pusă în practică până în acest moment.
Tehnologia informaţiei şi comunicării este predată în acest moment doar în
învăţământul liceal, la gimnaziu existând doar câteva cursuri opţionale.
Tehnologia informaţiei şi comunicării se referă în mare măsură la cunoştinţe de
utilizare a calculatorului şi nu la cunoaşterea limbajelor de programare.
Informatica, în schimb, îi introduce pe elevi în domeniul programarii, însă
este predată doar la liceele de profil. Sunt încă destui profesori în România
care consideră că programarea este prea complicată pentru elevii de gimnaziu“,
citeam într-un material mai vechi publicat de expertul în educaţie Tincuţa
Apăteanu, cofondatorul platformei Digital Kids şi blogger Adevărul.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu