Într-un articol publicat
recent în Făclia,
am expus poziţionarea României în tabloul complex al “Europei viitorului”, şi
mai ales care sunt lacunele în sistemul românesc care marchează negativ
performanţele ţării în domeniul politicile europene.
.......................
Intrigant recentul mesaj al
preşedintelui Comisiei Europene, Barroso, referitor la starea Uniunii Europene:
“Europa are nevoie de o nouă direcţie care nu poate fi bazată pe idei vechi.
Europa are nevoie de o nouă gîndire. Să nu ne temem de cuvinte, avem nevoie să
ne îndreptăm către o federaţie de state”. Cuvîntul la ordine este o mai bună
integrare europeană. Vorbim tot mai mult despre: uniune bancară, uniune fiscală
si apoi uniune politică.
Interesante sînt şi ideile
prezentate de doamna comisar Reding, încă de acum cîteva luni: “Ne vom păstra
diversitatea culturală şi lingvistică. Dar avem nevoie de un Guvern European
puternic şi de un Parlament European altfel structurat – eventual bicameral.
Poate ar fi bine să existe un Parlament ales prin referendum şi o Cameră a
ţărilor, în care fiecare stat să fie reprezentat în mod egal. Şeful Guvernului
European ar trebui ales în mod direct de către reprezentanţii popoarelor.
Aceasta ar fi democraţia parlamentară de care avem nevoie în Europa”.
Făcînd o comparaţie cu
sistemul federal american, liderii europeni sînt aleşi în marea lor majoritate
“in spatele uşilor închise”. Este o lipsă de transparenţă în
care comisarii “stau la cutie”. Trebuie să existe o mult mai mare
preocupare pentru ce fel de lideri are UE? Ce fel de alegeri ii propulseaza pe
aceştia? Pe această direcţie Barroso adăuga: “Trebuie să recunoaştem că
dezbaterile au loc în primul rînd între partidele naţionale, însă trebuie să
întărim rolul partidelor europene pentru a întări dezbaterea pan-europeană.
Reacţia liderului socialiştilor europeni, Serghei Stanisev, a venit repede: “Ne
întrebăm ce face partidul domnului Barosso, Partidul Popular European, în
această direcţie? Doar la nivelul Partidului Socialiştilor Europeni avem o
dezbatere reală şi un calendar pentru alegerea candiatului de Stanga la
preşedenţia Comisiei Europene”.
Bruxelles-ul este o poză
complicată, iar România nu face ca această imagine să fie mai clară.
Constituţia va trebui modificată, vrem sau nu vrem, astfel încît să rezolvăm
toate problemele de ambiguitate cu care ne-am întîlnit în aceşti ani. De exemplu, cine merge la Consiliul European? Este politica europeană
considerată de competenţa internă sau politica externă? Terminăm cu
alegerile din decembrie 2012 şi apoi 2013 este cel mai bun moment pentru
revizuirea Constituţiei.
Să fim sinceri, României îi
lipseşte un management al politicilor europene. România trebuie să se ‘muleze’
pe ceea ce se întîmplă în UE. Sunt anumite valori dezvoltate, o filosofie
europeană la care şi România trebuie să se conformeze.
Fondurile europene sînt în
strînsă legătură cu performanţele României în domeniul comunitar. Pentru
racordarea ţării la UE avem nevoie de aproximativ 5.000 de români la Bruxelles
şi 25.000 de persoane în România implicate în mod real în mecanismul comunitar.
Este nevoie de un nou program guvernamental, “Experţi pentru o Românie
europeană”. Este clar că inerţia sistemică nu duce la o rezolvare a problemelor
actuale pe care le are România cu Uniunea Europeană. Trebuie intervenit rapid,
organic, pentru ca actualele tendinţe să fie corectate.
Este nevoie de a privi realist
spre Europa. România nu a înţeles încă foarte bine că trebuie să se recalibreze
pentru statutul său de membru important în spaţiul comunitar şi că nu s-a
adaptat încă la jocul foarte complex al afacerilor europene.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu