miercuri, 3 octombrie 2007

Bruxelles-ul şi comunicarea europeană

Comisarul Margot Wallstrom a lansat pe 3 octombrie 2007 acţiunea "Communicate Europe in partnership", cu scopul declarat de a stabili mai clar vectorii de comunicare cu cetăţenii europeni. Participarea la alegerile pentru Parlamantul European din iunie 2009 este privită încă de acum cu mare atenţie de către instituţiile europene. Vă puteţi imagina că şi ceea ce se întâmplă pe 25 noiembrie 2007 în România nu va trece neobservat la Bruxelles. Nu contează prea mult cine câştigă alegerile şi ce parlamentari sunt “trimişi democratic” la Bruxelles, ci care este procentul de cetăţeni români care votează. Subiectul participării la “votul european” este un fel de barometru al “popularităţii UE în ţara respectivă”, cu ample proiecţii asupra unui subiect foarte complex – legitimitatea institutiilor europene.

De 10 ani incerc un exerciţiu de comunicare pe care este interesant să vi-l descriu. Prin intermediul asociaţiei “Casa Europei” din Cluj-Napoca doresc să “proiectez politicile europene” pe structura locală clujeană. Mă simt responsabil în a împărtăşi concetăţenilor mei experinţa pe care am acumulat-o în capitala europeană şi de a le explica cam ce este relevant pentru ei. Cetăţenii trebuie să înteleagă în ce sunt implicaţi, iar limbajul tehnic nu trebuie sa fie o scuză.

La mijlocul anilor ’90 Clujul era încă departe de o conectare europeană. Se auzea de Uniunea Europeană, în special în mass media naţională. O scanare a presei locale clujene din acea perioadă ne indică faptul că Uniunea Europeană era ceva foarte abstract şi greu de explicat cetăţenilor. În cele aproximativ 5 publicaţii locale care apăreau se puteau citi însumat maxim 2-3 articole pe săptămână despre noţiuni europene. Am decis atunci să îmi exprim punctul de vedere în special prin articole de presă, prezentând o realitate directă, fără un populism european specific acelor ani. O mare parte din aceste articole sunt cuprinse în cartea „România văzută de la Bruxelles”, publicată în primăvara lui 2003.

Treptat am decis să comunic mai mult decât reuşeam prin nişte articole înserate în presa locală. În anul 2003 am realizat un studiu, în premieră românească, “Impactul extinderii UE asupra Clujului” . Conţinutul a fost important, dar mai important a fost “consortium” pe care l-am realizat cu majoritatea actorilor locali, implicaţi în procesul de integrare.

Poate că acest exemplu de comunicare să fie inspirativ şi pentru cei care doresc să implice românii în dezbaterile europene.

Dan LUCA / Bruxelles



Niciun comentariu: