miercuri, 6 octombrie 2021

Dan LUCA – articol în Ziarul Financiar: “Impactul pandemiei asupra asociațiilor europene”


Astăzi am publicat un nou material în Ziarul Financiar. Subiectul a fost inspirat din evenimentul EURACTIV de la Bruxelles.

 

Săptămâna aceasta au fost prezentate la Bruxelles rezultatele sondajului de opinie referitor la activitatea federații europene. Organizat de EURACTIV, publicul țintă a fost conglomeratul de 3.000 de entități asociative prezente în capitala comunitară. Este prima analiză cantitativă și calitativă a activității de lobby european de la începerea pandemiei.

 

În media 8 persoane lucrează în fiecare birou european, ceea ce creează o piață de aproximativ 25.000 experți focalizaţi în interacțiunea cu instituțiile europene, dar și cu principalele capitale UE. Obiectivul acestora este clar: acces la factorii de decizie, impact asupra legislației și comunicarea permanentă cu organizațiile naționale sau corporațiile pe care le reprezintă la Bruxelles.

 

Desigur, criza pandemică a afectat puternic bugetele asociațiilor, două din trei organizații avânt veniturile reduse în ultimele 18 luni. Se vorbește tot mai mult, în acest context, de diversificarea surselor de venit. Alături de tradiționala cotizație anuală, se caută elemente de monetizare a raportelor științifice produse, a programelor de formare profesională sau chiar a organizării unor evenimente noi, de impact, în diverse sectoare precum cel al energiei, sãnãtãţii sau tehnologie.

 

Nu există un an 4-lea val pandemic în Bruxelles și asta în special datorită atingerii procentului de vaccinare de turmă în Belgia de peste 70%. Noul normal al activității din Bruxelles prevede acum o prezența în birou de 2-3 zile pe săptămânã, iar ideea activității de acasă a prins și va rămâne. Unele organizații caută soluții de duratã, un lider de organizație precizând că acum în contractele de angajat sunt prevăzute posibilitãţile de a lucra 12 zile pe lunã de acasă și 3 luni pe an de a activa online dintr-o altă țară. Desigur, este important de urmărit legislația țării de rezidență. În Belgia, de exemplu, încadrarea juridică cu impact asupra taxelor se schimbă dacă derulezi activități din altă țară mai mult de 3 luni pe an. Este un subiect de urmărit în anii viitori.

 

Revenind la asociațiile europene, acestea au practic două viteze din punct de vedere al comunicãrii strategice. Există o planificare care anticipează un orizont de 6 luni, dar și o flexibilitate de reacție adaptată schimbărilor politice.

 

Formele de interacţiune au ocupat un loc central în cadrul dezbaterilor. Dacă ne referim la comunicarea internă, webinarele vor continua să fie canalul preferat, dar cu o dezvoltare spre soluțiile hibrid. O atenție specială trebuie să se acorde însă posibilei discriminări a persoanelor prezente online față de cele care sunt prezente fizic în întâlnire. Conferințele Virtuale sunt înlocuite treptat cu cele în format combinat (fizic și online), dar bugetele acestor evenimente pot sã schimbe abordarea, în funcţie de puterea financiarã a organizaţiei.

 

Dan LUCA / Bruxelles

 

Niciun comentariu: