vineri, 30 ianuarie 2009

Cine este responsabil pentru comunicare în instituţiile europene?


Am insistat mult pe comunicarea europeană şi pe importanţa transmiterii informaţiei europene, pe înţelesul cetăţenilor. Dar cine sunt responsabilii pentru comunicarea în instituţiile europene?
În cadrul Comisiei Europene, Directoratul General pentru Comunicare lucrează sub autoritatea preşedintelui şi a vice-preşedintelui, Margot Wallstrom. Misiunea acestuia este de a informa media şi cetăţenii, în legătură cu activitatea Comisiei, dar analizează şi care sunt noile opinii în statele membre. Comisarul european Margot Wallstrom, a fost numită de preşedintele Comisiei, Responsabil de Relaţii Instituţionale şi Strategii de Comunicare, astfel, pe lângă sarcina de a dezvolta comunicarea cu cetăţenii, se ocupă şi de relaţia Comisiei cu celelalte instituţii europene.

La nivelul Parlamentului European, Alejo Vidal-Quadras, vice-preşedinte al Parlamentului European, responsabil pentru comunicare, a fost cel care, alături de Jean-Pierre Jouyet, Ministru de Stat, din partea Consiliului UE şi Margot Wallstrom, vice-preşedinte al Comisiei Europene, au semnat Declaraţia, intitulată "Comunicarea Europei în parteneriat."

Directoratul General pentru Comunicare al Parlametului European are rolul de a se asigura că informaţia ajunge la public, media şi liderii de opinie, prin intermediul birourilor sale din fiecare dintre statele membre, care joacă rolul de mediatori între Parlament şi public.

Consiliul Uniunii Europene este o instituţie care îşi exercită legislative şi putere de decizie. În acelaşi timp, este forumul în care reprezentanţii guvernelor din cele 27 de state membre pot afirma interesele lor şi să încerce să ajungă la compromisuri. Consiliul de Miniştrii, cum mai este numit, se ocupă de comuniarea europeană, prin Departamentul de Presă şi Comunicare.

Comitetul Social şi Economic European, este un organ consultativ al Uniunii Europene, al cărui scop este să ofere o informaţie actualizată despre afacerile europene, realizând o punte între organizaţiile societăţii civile din statele membre, dar şi cele din restul lumii. Acesta îşi îndeplineşte rolul prin intermediul Departamentului de Comunicare, direct subordonat Secretariatului General.

O altă instituţie a Uniunii foarte importantă în procesul de comunicare, este Comitetul Regiunilor. Acesta uşurează mult fluiditatea informaţiei dintre Uniune şi administraţiile locale sau regionale din statele membre. Înainte de adoptarea unor decizii la nivelul UE în domenii precum politica regională, mediul, cultura, educaţia şi transportul – care sunt, fără excepţie, domenii de interes local şi regional, va fi consultat Comitetul. De partea de comunicare se ocupă Directoratul D (Comunicare / Media / Protocol) din cadrul Secretariatului General.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: