joi, 20 februarie 2025

Dan LUCA – articol în Republica: “Ce fel de lider trebuie „să scoată” Europa”

Conceptul de manageri europeni e repus pe agenda. Am detaliat această idee în articolul semnat astăzi în Republica.

 

---

 

Mă bucur că discutăm serios la nivel european despre educație și competențe. Are legătură mare cu economia, cu societatea în care trãim. Acum vreo 10 ani, când faimosul concept de Industry 4.0 apărea, am încercat să înțeleg cu ce resursă umană se va face această revoluție industrială. Să fiu sincer, erau puține răspunsuri concrete, atât din partea sistemelor educaționale, dar și din punct de vedere al liderilor europeni.

 

Ceea ce m-a fascinat însă, iar anii petrecuți în Asociația Studenților Europeni au avut un impact enorm, a fost conceptul de EUROMANAGER. Adică, mai direct spus, ce abilități sunt necesare pentru a conduce structuri europene, în special cele din sectorul privat. Poate să fie o multinaţionalã, un “campion industrial european” chiar, dar poate să fie și un IMM care prestează servicii în două, trei țări europene. Aceste locuri de muncă nu sunt doar la Bruxelles, le întâlnim peste tot la nivelul țărilor membre, cu siguranță și în România.

 

Ce competențe trebuie să aibă un astfel de manager european și cum poate să le dobândească?

 

Recomandarea principală este de a avea o abordare integrată, vizualizând în permanenţã cele trei paliere ale educației: formală, nonformală și informală. În sistemul educațional clasic, e nevoie de o ofertã care prezintă noțiunile de bazã : instituții, sisteme politice, istorie, economie, legislație și chiar elemente de cultură.

 

˝Pentru a înțelege Europa este important să îți cunoști țara ta, așa cum este, cu bune și rele˝, îmi preciza cineva în primele întâlniri din Bruxelles. Sistemul educațional trebuie să realizeze conexiuni permanente între ecosistemul european și țesutul național, atât la nivel de administrație, cât și în sectorul privat și la nivel de societate civilă.

 

Partea de mobilități europene este fantastică și nu este nicio surpriză că Erasmus este unul dintre cele mai notorii și plăcute branduri de-a lungul continentului european. Programul trebuie să evolueze, să fie mult mai inclusiv, să devină un program pentru tineretul european, nu doar pentru studenți.

 

Puțini înțeleg în mod real aportul educației nonformale în construcția Europei. A lucra în rețele deschise, în care interacționezi încă de la o vârstă fragedă cu alte culturi, te schimbă. A înțelege că toate națiile Europei sunt minorități în simfonia europeană necesită o schimbare de atitudine, necesară, cred eu, pentru a avea cu adevărat un euromanager. Proiectul Universităților de Vară este ceva pe care îl voi recomanda cu dragă inimã toată viață. E o adevărată terapie de grup cu final așteptat, mentalitatea europeană.

 

Educația informală cuprinde învățarea continuă din experiență, interacțiuni și autodidacticism. E nevoie de lectură constantă despre economie, afaceri și tendințe europene. Recomand chiar, progresiv, prezentarea publică a ideilor. Nu rămâneți doar la stadiul de receptor, deveniți o voce, colaborați constant cu profesioniști din diferite culturi.

La nivel european este de apreciat o persoană care are inițiativã, e sinceră și disponibilă. Nimeni nu dorește să interacționeze cu oameni închistați, că cică așa e cultura țării din care vin ei, sau cu unii care se plâng în permanenţă. Ne lăsăm problemele acasă și privim spre viitor. Asta e Europa! Nu există un „Big Brother” care să dicteze fiecare pas, iar succesul unui manager european vine din autonomie, viziune și înțelegerea profundă a structurilor pe care le conduce. A fi lider într-un mediu european nu înseamnă doar aplicarea unor reguli fixe, ci capacitatea de a naviga printre complexități, de a lua decizii strategice și de a construi echipe solide într-un cadru multicultural.

 

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: