Conceptul de manageri europeni e repus pe agenda. Am detaliat această idee în articolul semnat astăzi în Republica.
---
Mă bucur că discutăm serios la nivel european despre
educație și competențe. Are legătură mare cu economia, cu societatea în care
trãim. Acum vreo 10 ani, când faimosul concept de Industry 4.0 apărea, am
încercat să înțeleg cu ce resursă umană se va face această revoluție
industrială. Să fiu sincer, erau puține răspunsuri concrete, atât din partea
sistemelor educaționale, dar și din punct de vedere al liderilor europeni.
Ceea ce m-a fascinat însă, iar anii petrecuți în
Asociația Studenților Europeni au avut un impact enorm, a fost conceptul de
EUROMANAGER. Adică, mai direct spus, ce abilități sunt necesare pentru a
conduce structuri europene, în special cele din sectorul privat. Poate să fie o
multinaţionalã, un “campion industrial european” chiar, dar poate să fie și un
IMM care prestează servicii în două, trei țări europene. Aceste locuri de muncă
nu sunt doar la Bruxelles, le întâlnim peste tot la nivelul țărilor membre, cu
siguranță și în România.
Ce competențe trebuie să aibă un astfel de manager
european și cum poate să le dobândească?
Recomandarea principală este de a avea o abordare
integrată, vizualizând în permanenţã cele trei paliere ale educației: formală,
nonformală și informală. În sistemul educațional clasic, e nevoie de o ofertã
care prezintă noțiunile de bazã : instituții, sisteme politice, istorie,
economie, legislație și chiar elemente de cultură.
˝Pentru a înțelege Europa este important să îți
cunoști țara ta, așa cum este, cu bune și rele˝, îmi preciza cineva în primele
întâlniri din Bruxelles. Sistemul educațional trebuie să realizeze conexiuni
permanente între ecosistemul european și țesutul național, atât la nivel de
administrație, cât și în sectorul privat și la nivel de societate civilă.
Partea de mobilități europene este fantastică și nu
este nicio surpriză că Erasmus este unul dintre cele mai notorii și plăcute
branduri de-a lungul continentului european. Programul trebuie să evolueze, să
fie mult mai inclusiv, să devină un program pentru tineretul european, nu doar
pentru studenți.
Puțini înțeleg în mod real aportul educației
nonformale în construcția Europei. A lucra în rețele deschise, în care
interacționezi încă de la o vârstă fragedă cu alte culturi, te schimbă. A
înțelege că toate națiile Europei sunt minorități în simfonia europeană
necesită o schimbare de atitudine, necesară, cred eu, pentru a avea cu adevărat
un euromanager. Proiectul Universităților de Vară este ceva pe care îl voi
recomanda cu dragă inimã toată viață. E o adevărată terapie de grup cu final
așteptat, mentalitatea europeană.
Educația informală cuprinde învățarea continuă din
experiență, interacțiuni și autodidacticism. E nevoie de lectură constantă
despre economie, afaceri și tendințe europene. Recomand chiar, progresiv,
prezentarea publică a ideilor. Nu rămâneți doar la stadiul de receptor,
deveniți o voce, colaborați constant cu profesioniști din diferite culturi.
La nivel european este de apreciat o persoană care are
inițiativã, e sinceră și disponibilă. Nimeni nu dorește să interacționeze cu
oameni închistați, că cică așa e cultura țării din care vin ei, sau cu unii
care se plâng în permanenţă. Ne lăsăm problemele acasă și privim spre viitor.
Asta e Europa! Nu există un „Big Brother” care să dicteze fiecare pas, iar
succesul unui manager european vine din autonomie, viziune și înțelegerea
profundă a structurilor pe care le conduce. A fi lider într-un mediu european
nu înseamnă doar aplicarea unor reguli fixe, ci capacitatea de a naviga printre
complexități, de a lua decizii strategice și de a construi echipe solide
într-un cadru multicultural.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu