Am scris luna aceasta în Revista Cariere despre resursa umană a proiectului european.
----
A deveni cetățean global înseamnă a trăi cu un simț al
responsabilității față de întreaga lume, având deschidere și respect față de
diversitatea culturală, socială și economică. Este un proces continuu de
învățare și adaptare, iar fiecare pas contează.
Educație și competențe
Mă bucur că discutăm serios la nivel european despre
educație și competențe. Are legătură mare cu economia, cu societatea în care
trăim. Acum vreo 10 ani, când faimosul concept de Industry 4.0 apărea, am
încercat să înțeleg cu ce resursă umană se va face această revoluție
industrială. Să fiu sincer, erau puține răspunsuri concrete, atât din partea
sistemelor educaționale, cât și din punct de vedere al liderilor europeni.
Știam doar că adaptabilitatea resursei umane la schimbările economice și
sociale necesită un mix de competențe tehnice, soft skills și o mentalitate
flexibilă.
Conceptul EUROMANAGER
Ceea ce m-a fascinat însă, iar anii petrecuți în
Asociația Studenților Europeni au avut un impact enorm, a fost conceptul de
EUROMANAGER. Adică, mai direct spus, ce abilități sunt necesare pentru a
conduce structuri europene, în special cele din sectorul privat. Poate să fie o
multinaţională, un „campion industrial european” chiar, dar poate să fie și un
IMM care prestează servicii în două-trei țări europene. Aceste locuri de muncă
nu sunt doar la Bruxelles, le întâlnim peste tot la nivelul țărilor membre, cu
siguranță și în România.
Să completăm pe linia punctată, pentru a schița un
plan pentru o carieră de succes la nivel european. Ce competențe trebuie să
aibă un astfel de manager european și cum poate să le dobândească?
Rostogolim câteva idei, pentru a stimula creativitatea
în evaluări personale.
Recomandarea principalã este de a avea o abordare
integrată, vizualizând în permanenţã cele trei paliere ale educației: formală,
nonformală și informală. În sistemul educațional clasic, e nevoie de o ofertă
care prezintă noțiunile de bază: instituții, sisteme politice, istorie,
economie, legislație și chiar elemente de cultură.
„Pentru a înțelege Europa este important să îți
cunoști țara ta, așa cum este, cu bune și rele”, îmi preciza cineva în primele
întâlniri din Bruxelles. Sistemul educațional trebuie să realizeze conexiuni
permanente între ecosistemul european și țesutul național, atât la nivel de
administrație, cât și în sectorul privat și la nivel de societate civilă.
Într-o lume din ce în ce mai globalizată, e esențial să avem o viziune deschisă
asupra Europei și a lumii, dar fără să ne neglijăm propria identitate națională.
Fără rădăcini, fără repere, fără identitate clară, un astfel de om poate fi
ușor influențat de curente externe. Fără să aibă o bază solidă pe care să se
sprijine, e tipul omului fără relief, fără personalitate și verticalitate!
Și mai este ceva important! Este nevoie să ne
actualizăm constant cunoștințele despre propria țară, la fel cum facem cu
informațiile despre lume. O națiune este în continuă schimbare – economic,
cultural, social și tehnologic – și a rămâne conectat la aceste evoluții
înseamnă să fim în realitatea națională.
Toate națiile Europei sunt minorități în simfonia
europeană
Partea de mobilități europene este fantastică și nu
este nicio surpriză că Erasmus este unul dintre cele mai notorii și plăcute
branduri de-a lungul continentului european. Programul trebuie să evolueze, să
fie mult mai incluziv, să devină un program pentru tineretul european, nu doar
pentru studenți. Tinerețea este momentul perfect pentru explorare, pentru
acceptarea necunoscutului și pentru descoperirea propriilor limite. Aprecierea
misterelor și ieșirea din zona de confort ne ajută să creștem, să ne dezvoltăm
gândirea critică și să învățăm lucruri pe care altfel nu le-am fi descoperit.
Puțini înțeleg în mod real aportul educației
nonformale în construcția Europei. A lucra în rețele deschise, în care
interacționezi încă de la o vârstă fragedă cu alte culturi, te schimbă. A
înțelege că toate națiile Europei sunt minorități în simfonia europeană
necesită o schimbare de atitudine, necesară, cred eu, pentru a fi cu adevărat
un euromanager.
Proiectul Universităților de Vară îl voi recomanda cu
dragă inima toată viața. E o adevărată terapie de grup cu final așteptat,
mentalitate europeană. Universitățile de Vară sunt precum un distribuitor de
vise. Ele oferă nu doar cunoștințe, ci și inspirație, conexiuni și oportunități
care pot contura viitorul.
Deveniți o voce!
Educația informală cuprinde învățarea continuă din
experiență, interacțiuni și autodidactism. E nevoie de lectură constantă despre
economie, afaceri și tendințe europene. Recomand chiar, progresiv, prezentarea
publică a ideilor. Nu rămâneți doar la stadiul de receptor, deveniți o voce,
colaborați constant cu profesioniști din diferite culturi.
Trăim într-o epocă a schimbărilor rapide, unde
tehnologia, valorile și perspectivele evoluează constant. Să fim prezenți și
ancorați în timpul nostru înseamnă să înțelegem contextul actual și să ne
folosim resursele pentru a contribui la viitor.
La nivel european este de apreciat o persoană care are
inițiativă, e sinceră și disponibilă. Nimeni nu dorește să interacționeze cu
oameni închistați, pentru că, vezi, Doamne!, așa e cultura țării din care vin
ei, sau cu unii care se plâng în permanenţă.
Ne lăsăm problemele acasă și privim spre viitor. Asta
e Europa ! Nu există un „Big Brother” care să dicteze fiecare pas, iar succesul
unui manager european vine din autonomie, viziune și înțelegerea profundă a
structurilor pe care le conduce. A fi lider într-un mediu european nu înseamnă
doar aplicarea unor reguli fixe, ci capacitatea de a naviga printre
complexități, de a lua decizii strategice și de a construi echipe solide
într-un cadru multicultural.
Într-o lume în care suntem mereu bombardați cu
informații și evenimente, e ușor să te simți prins într-o spirală de reacții
emoționale. Însă, adoptarea unei perspective mai calme și analitice poate ajuta
enorm la înțelegerea situațiilor într-un mod mai echilibrat. Succes! Merită
încercată Europa! E plăcut să fim cetățeni globali!
Dan Luca este Vicepreședintele Euractiv, o companie media
la Bruxelles unde lucrează 25 de naționalități. A participat în 1995 la
Universitatea de Varã AEGEE din Montpellier (Franța), a efectuat un stagiu la
Parlamentul European (1996), a finalizat un master la Bruxelles (1998), iar
acum prezintă cursul Sfera Publică Europeană masteranzilor de la SNSPA.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu