luni, 28 aprilie 2025

Dan LUCA – editorial în Făclia: “Economia reală”

Despre economia proeuropeanã în editorialul de astăzi din Făclia.

----

Recent, printr-un context favorabil, am avut ocazia să fiu, timp de aproape doi ani, consilier al Ministrului Economiei din România. A fost o perioadă densă, cu întâlniri, proiecte, strategii. Însă în rândurile de față nu vorbesc din postura de protagonist, ci mai degrabă ca narator al unei realități pe care am avut șansa să o privesc și din interior, și din afară.


Rolul Ministrului Economiei într-un stat membru al Uniunii Europene este unul esențial, acesta contribuie la definirea, coordonarea și implementarea politicilor economice naționale în contextul mai larg al politicilor europene. Nu e teorie, așa și este, credeți-mă! Interacționând cu oamenii Guvernului, am înțeles mai bine puterea țărilor membre în construcția europeană și în politicile sectoriale. Uniunea Europeană nu e un corp străin care ne vizitează din când în când. E o construcție din care facem parte. Cu drepturi, dar și cu responsabilități. Nu e „ei” și „noi” – e „noi, împreună”. Dar pentru ca această apartenență să conteze cu adevărat, trebuie să arătăm personalitate. Trebuie „să avem politicile la noi”, cum se zice. Adică: să nu așteptăm mereu răspunsuri de la Bruxelles, ci să venim cu propuneri clare, ferme, gândite în interes național și european deopotrivă. Să nu jucăm rolul figurantului în propriul viitor.

 

Legătura dintre filozofia europeană și economie este profundă și istorică — gândirea economică modernă s-a născut și a evoluat în paralel cu dezvoltarea ideilor filozofice europene. În vremuri de criză economică (de exemplu cea din 2008), filozofii reanalizează capitalismul, globalizarea, consumerismul. În același timp, noile curente filozofice (ex: post-modernism, ecologism) inspiră modele economice alternative (ex: economia circulară, economia bunăstării).

 

În ultimii ani, Uniunea Europeană a început să pună accent tot mai mare pe ideea de autonomie strategică – adică capacitatea de a acționa independent, fără dependență critică de alte puteri (ex: SUA, China, Rusia) în domenii vitale: apărare, energie, tehnologie, industrie, materii prime. Deși la prima vedere pare un domeniu al politicii externe sau al apărării, autonomia strategică are o puternică componentă economică. Ministrul Economiei nu este doar „omul cifrelor”, ci un actor esențial în construcția unei Europe mai independente, prin consolidarea industriei strategice europene și prin reducerea dependențelor critice.

 

Un subiect sensibil, neabordat politic real în România, este cel al aderării României la zona euro. Aderarea la zona euro – nu e opțională. E parte din contractul european. România a semnat pentru euro când a intrat în Uniunea Europeană. A fost clar de la început: adoptarea monedei unice e un angajament, nu o opțiune lăsată la mila politicii interne. Nu putem să stăm la masa celor mari, dar să refuzăm meniul. Euro nu e doar o monedă – e un pas de integrare în cercul de putere al UE. Aderarea la zona euro nu e un moft. E o finalizare a drumului început în 2007. Vrei influență? Vrei acces la decizie? Vrei securitate, investiții, dezvoltare? Atunci întră în joc până la capăt. Nu mai e vreme de ezitări. Vreți să jucăm doar la mesele noastre mici? Viața nu face multe cadouri, nu uitați asta.

 

Modernizarea României, prin aderarea la Uniunea Europeană – dar și prin simplul fapt că vrem să ne dezvoltăm într-o lume globalizată – nu poate ocoli o chestiune fundamentală: resursa umană. Iar asta începe cu educația. Dacă ne uităm la sistemul preuniversitar, găsim și astăzi „liceele economice”. Pe vremea mea, asta însemna o școală de chelneri, coafeze, meserii necesare, dar total decuplate de ideea de educație economică autentică. Acum, poate avem și o clasă de cofetari în plus – dar nu e asta miza. Ca o comparație, în Belgia, una dintre cele mai respectate și căutate specializări la liceu este economie – matematică intensiv. Nu e vorba doar de o combinație între cifre și concepte, ci de formarea unei generații care înțelege economia reală, lumea în care va trăi și va lua decizii. Poate că nu ar fi rău să ne întrebăm serios: cum stăm noi, în România, cu pregătirea economică a tinerilor?

 

Fără să folosim clișee – „reformă”, „strategie”, „viziune” – se simte tot mai clar că e nevoie de o evoluție profundă în abordarea educației economice în România. Să nu „carotăm” generațiile viitoare. Să nu le lăsăm captive într-un sistem care le ignoră realitatea în care vor trăi. Economia nu e doar despre bani – e despre alegeri, despre responsabilitate, despre libertate. Dacă vrem o societate matură, capabilă să gândească, să acționeze, să construiască, trebuie să începem cu școala.


Dan LUCA / Bruxelles

 

Niciun comentariu: